โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ เพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัย ของผู้เรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Development of Learning Activity Package Based on Ariyasacca to Promote the Thinking Ability on an Investigation of Causes and Factors for the 3rd Secondary School Students
  • ผู้วิจัยพระประหยัด อภินนฺโท (หมื่นศรีพรม)
  • ที่ปรึกษา 1รศ. ดร.สมชัย ศรีนอก
  • ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.นิเวศน์ วงศ์สุวรรณ
  • วันสำเร็จการศึกษา22/03/2021
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/1367
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 290
  • จำนวนผู้เข้าชม 239

บทคัดย่อภาษาไทย

        การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) หาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ ในการส่งเสริมความสามารถทางการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัย (2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน (3) เปรียบเทียบความสามารถทางการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัยของนักเรียน และ.(4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ผู้เรียนโรงเรียนบ้านเขากำแพง อำเภออู่ทอง จังหวัดสุพรรณบุรี ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563  ซึ่งได้จากการสุ่มแบบเจาะจง จำนวน 31 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย ชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบวัดความสามารถทางการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัย และแบบสอบถามวัดระดับความพึงพอใจของผู้เรียนที่เรียนรายวิชาพระพุทธศาสนา เรื่อง อัตถะ 3 และ ปัญญา 3 วิเคราะห์ข้อมูลโยคำนวณค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่า t-test dependent

        ผลการวิจัย พบว่า (1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ เพื่อพัฒนาความสามารถทางการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ผลการทดสอบก่อนเรียนมีประสิทธิภาพของกระบวนการเฉลี่ยร้อยละ 78.85 หลังเรียนมีประสิทธิภาพของผลลัพธ์เฉลี่ยร้อยละ 81.31 ซึ่งมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 เนื่องจาก มีการกำหนดตัวชี้วัด สาระการเรียนรู้ จุดประสงค์การเรียนรู้ สมรรถนะสำคัญ ทักษะ กระบวนการ ชิ้นงานและหรือภาระงาน กระบวนการจัดการเรียนรู้ สื่อการเรียนรู้ กระบวนการวัดและประเมินผล เป็นต้น (2) ผู้เรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง อัตถะ 3 และ ปัญญา 3 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เนื่องจากมีการเน้นทักษะกระบวนการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัย มุ่งเน้นให้ผู้เรียนได้ลงมือปฏิบัติ ได้คิดและวิเคราะห์ค้นหาเหตุปัญหา และสอดคล้องกับชีวิตประจำวันด้วยตนเอง (3) ผู้เรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่มีความสามารถทางการคิดแบบสืบสาวหาเหตุปัจจัยเรื่อง อัตถะ 3 และ ปัญญา 3 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เนื่องจากมีการเน้นการคิดอย่างเป็นระบบ การแสวงหาปัจจัยที่เป็นสาเหตุ หาความสัมพันธ์เชิงเหตุกับผล ลงมือปฏิบัติ ร่วมคิดวิเคราะห์ปัญหาเลือกแนวทางที่ดีที่สุด แล่ร่วมกันประเมินผล และ (4) ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบอริยสัจสี่ อยู่ในระดับมากที่สุด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เนื่องจากผู้เรียนมีความสนใจในการศึกษาสถานการณ์และค้นหาปัญหาที่เกิดขึ้นในสถานการณ์นั้นๆ อย่างกระตือรือร้น และการนำเสนอรายงานหน้าชั้นด้วยความมั่นใจ

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

        The research consisted of the following objectives: 1) to find the efficiency of the learning activity package based on Ariyasacca to promote the thinking ability on an investigation of causes and factors; 2) to compare the learning achievement of students; 3) to compare the thinking ability on an investigation of causes and factors of students; and 4) to study the satisfaction of the 3rd secondary school students toward the development of learning activity package based on Ariyasacca. A sample group was acquired by means of purposive sampling and consisted of 31 students from Ban Khao Kamphaeng School, U Thong District, Suphanburi Province in the 2nd semester of year B.E. 2563. The research instruments were the learning activity package based on Ariyasacca, learning achievement test, the test on thinking ability by means of an investigation of causes and factors, and the satisfaction assessment form for students learning Buddhism on the topic of Attha (3 Kinds of Benefit) and Paññā (3 Kinds of Wisdom). The acquired data were analyzed by percentage, mean, standard deviation (S.D.), and t-test.

        The results of the research are found as follows: 1) From the learning activity package based on Ariyasacca for developing the thinking ability on an investigation of causes and factors for the 3rd secondary school students, it is found that the pretest has an efficiency equal to a percentage of 78.85 and the posttest has an efficiency equal to a percentage of 81.31, which is according to the efficiency criterion of 80/80. This is because there are indicator, learning strand, learning objectives, key competencies, skills, processes, tasks or work, learning management process, learning materials, measurement and evaluation process, etc.; 2) Students are taught by using the learning activity package based on Ariyasacca which has the posttest of learning achievement on the topic of Attha (3 Kinds of Benefit) and Paññā (3 Kinds of Wisdom) higher than the pretest with a statistical significance at 0.05 level. This is because there is an emphasis on the investigation of causes and factors, action-taking by students, the problem analysis to find the causes that are consistent with the daily life of each student; 3) Students are taught by using the learning activity package based on Ariyasacca which has the posttest of learning achievement on the topic of Attha (3 Kinds of Benefit) and Paññā (3 Kinds of Wisdom) higher than the pretest with a statistical significance at 0.05 level. This is because there is an emphasis on the systematic thinking, the seeking of factors that are the causes; the seeking of cause-and-effect relationships, action-taking, the problem analysis to find the best solution, and evaluation; 4) Students have the satisfaction toward the learning activity package based on Ariyasacca at a high level with a statistical significance at 0.05 level. This is because students are interested in studying the situation and actively searching for problems arising in that situation, and followed by the presentation in front of the classroom with confidence.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ
6201202211 6201202211 3.53 MiB 290 9 ก.ค. 2564 เวลา 03:11 น. ดาวน์โหลด