-
ชื่อเรื่องภาษาไทยรูปแบบการจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 สำหรับนักเรียนประถมศึกษาในโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Model of Teaching and Learning According to the Four Noble Truths for Elementary School Students under the Bangkok Metropolitan Administration
- ผู้วิจัยพระครูปลัดศักดิ์ มหาวีโร (โกศลสุภวัฒน์)
- ที่ปรึกษา 1พระครูสังฆรักษ์จักรกฤษณ์ ภูริปญฺโญ, ผศ. ดร.
- ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.พีรวัฒน์ ชัยสุข
- วันสำเร็จการศึกษา11/03/2021
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/2157
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 2,780
- จำนวนผู้เข้าชม 421
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัญหา อุปสรรค การจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 ของนักเรียนประถมศึกษา ในสังกัดกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษากระบวนการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 สำหรับนักเรียนประถมศึกษา ในสังกัดกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อเสนอรูปแบบการจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 สำหรับนักเรียนประถมศึกษา ในสังกัดกรุงเทพมหานคร โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสานวิธี ได้แก่ การวิจัยเชิงปริมาณ ใช้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 345 คน สถิติที่ใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการสัมภาษณ์ จำนวน 10 คน สนทนากลุ่ม ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 10 รูป/คน
ผลการวิจัย พบว่า :
1.สภาพปัญหา อุปสรรค การจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 ของนักเรียนประถมศึกษา ในสังกัดกรุงเทพมหานคร พบว่า ในภาพรวมทั้ง 5 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านหลักสูตร 2) ด้านกระบวนการเรียนรู้ 3) ด้านสื่อการเรียนการสอน 4) ด้านกิจกรรมการเรียนรู้ 5) ด้านการวัดและประเมินผล มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านกิจกรรมการเรียนรู้ พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ด้านสื่อการเรียนการสอน พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ด้านหลักสูตร พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ด้านกระบวนการเรียนรู้ พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับปานกลาง และด้านการวัดและประเมินผล พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับน้อย ตามลำดับ
2.กระบวนการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนตามหลักอริยสัจ 4 ผ่าน 5 กระบวนการพัฒนา 1) กระบวนการที่ 1 ทุกข์ (การกำหนดปัญหา) สภาพปัญหาที่เกิดขึ้น และสาเหตุของความทุกข์ 2) กระบวนการที่ 2 สมุทัย (สาเหตุ) ตั้งสมมติฐาน พัฒนาการด้านการวิเคราะห์ และกระบวนการค้นหาความทุกข์ กระบวนการที่ 3 นิโรธ (ผล) รวบรวมข้อมูล และวิธีการทดลอง เพื่อพิสูจน์สมมติฐาน มีการวางแผน การแก้ไขปัญหา กระบวนการที่ 4 มรรค (วิธีการแก้ปัญหา) พัฒนาการวิเคราะห์ตามหลักมรรค์ จัดหมวดหมู่ข้อมูล แยกประเภทของปัญหา กระบวนการที่ 5 สรุปผล เกิดการเรียนรู้เชิงบูรณาการเข้ากับหลักอริยสัจ 4
3.รูปแบบการจัดการเรียนการสอนตามหลักอริสัจ 4 “5 STEPS LEARNING” รูปแบบที่ 1) สืบค้นความรู้ กำหนดปัญหา และตั้งคำถาม รูปแบบที่ 2) ตั้งสมมติฐาน วิเคราะห์สาเหตุของปัญหา แสวงหาสาเหตุของการเกิดความทุกข์ โดยเฉพาะการเรียนการสอน รูปแบบที่ 3) วิธีการคิด สร้างรูปแบบการเรียนรู้แบบเชื่อมโยงเข้าหาวัตถุประสงค์ สู่แนวคิด สู่เหตุและผล สร้างองค์ความรู้จากแนวคิด ทฤษฎี และการปฏิบัติ รูปแบบที่ 4) วิธีการแก้ปัญหา แยกแยะหมวดหมู่ จัดเรียงลำดับข้อมูล มีแนวคิดการเชื่อโยงด้วยกระบวนการต่าง ๆ รูปแบบที่ 5) สรุปจาก 4 รูปแบบตามหลักอริยสัจ 4 สามารถนำไปใช้ประโยชน์ต่อการจัดการศึกษาเชิงพุทธบูรณาการอย่างสันติอ และยั่งยืนได้
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The objectives of this research articles were 1) to study problems and obstacles in teaching and learning management according to the Four Noble Truths for primary school students under the Bangkok Metropolitan Administration, 2) to study the process of learning and teaching development according to the Four Noble Truths for primary school students under the Bangkok Metropolitan Administration, and 3) to propose a model of teaching and learning management according to the Four Noble Truths for primary school students under the Bangkok Metropolitan Administration. Mixed methods research was used for the design. Quantitative data was collected from 345 samples and analyzed by descriptive statistics using percentage, mean and standard deviation and qualitative data were collected by interview 10 key informants and focus group discussion with 10 experts.
The results of the research showed that
1. conditions, problems and obstacles in teaching and learning according to the Four Noble Truths of primary school students in the Bangkok Metropolitan Administration, it was found in 5 aspects which were 1) curriculum, 2) learning process, 3) learning and teaching materials, 4) learning activities, and 5) assessment. Considering each aspect in descending order showed that learning activity was shown at a high level of opinion. In teaching materials, it was found at a high level of opinion, and the curriculum was at a high level. The learning process was at a moderate level of opinion, and in assessment was at a low level, respectively.
2. The process of learning and teaching development according to the Four Noble Truths through 5development processes which were the 1st Process was suffering (problem determination) problem condition and cause of suffering, the 2nd process was a cause or hypothesis, development of analysis and the process of finding suffering, the 3rd process was results, collecting data and experimental methods to prove the hypothesis, there was a planning to solve the problem, the 4th process was solution to develop an analysis according to the principle categorize data to classify problems, and the 5th process was to summarize the results of integrated learning with the Four Noble Truths.
3. A model of teaching and learning management according to the Four Noble Truths was proposed 5 STEPS LEARNING which consisted of Model 1 was to search for knowledge, formulate problems and ask questions; Model 2 was to make hypotheses, analyze causes of problems, and seek the cause of suffering particularly teaching form; Model 3 was a method of thinking, creating a learning model in connection with objectives to concept to cause and effect, building knowledge from concept, theory and practice, and distinguish categories sort data that links through various processes; Model 5 was to summarize from 4 models according to the Four Noble Truths which could be utilized for the peaceful integrated Buddhist education for sustainability.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6101102026 | 6101102026 | 10.47 MiB | 2,780 | 22 ส.ค. 2564 เวลา 00:12 น. | ดาวน์โหลด |