-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการศึกษาวิเคราะห์การสร้างบารมีของพระนางพิมพาที่ปรากฏในชาดก
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษAn Analytical Study of Bimba's Cultivation of Perfection as Appeared in the Jataka Stories
- ผู้วิจัยนางไพลิน องค์สุพรรณ
- ที่ปรึกษา 1พระมหาไพเราะ ฐิตสีโล
- ที่ปรึกษา 2นายสนิท ศรีสำแดง
- ที่ปรึกษา 3นายรังษี สุทนต์
- วันสำเร็จการศึกษา03/04/2003
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาพระพุทธศาสนา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/2594
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 521
บทคัดย่อภาษาไทย
งานวิจัยนี้ มีจุดปรสค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์การเกิดร่วมชาติเพื่อสร้างบารมี 10 ประการ ของพระนางพิมพากับพระพธิสัตว์ คือ (1) ทานบารมี (2) ศีลบารมี (3) เนกขัมม บารมี (4) ปัญญาบารมี (5) วิริยบารมี (6) ขันติบารมี (7) สัจจบารมี (8) อธิษฐานบารมี (9) เมตตาบารมี (10) อุเบกขาบารมี เนื่องจากพระโพธิสัตว์ ผู้บำเพ็ญบารมีทั้ง 10 ประการนี้จนบริบูรณ์เต็มเปี่ยมแล้วจะได้ตรัสรู้เป็นพระสัมมาสัมพุทธเจ้าศาสดาเอกในโลก ซึ่งต้องใช้ เวลานานแสนนานนับอสงไขย และต้องเวียนว่ายตายเกิดในสังสารวัฏนี้ยาวนาน จะต้องมีบุคคลผู้มีส่วนร่วมคอยช่วยเหลืออยู่เบื้องหลัง สำหรับพระโพธิสัตว์ที่บำเพ็ญบารมีแล้วมา ตรัสรู้เป็นพระพุทธเจ้าพระนามว่าโคดมนี้ ผู้มีส่วนสนับสนุนช่วยเหลือในการบำเพ็ญบารมี ที่สำคัญ คือ พระนางพิมพา พระนางได้ตั้งความปรารถนาขอร่วมสร้างบารมีตั้งแต่พบพระพุทธเจ้าที่ปังกร เมื่อครั้งพระโพธิสัตว์ทรงเกิดเป็นสุเมธดาบส
จากการศึกษา ผู้วิจัยได้ค้นพบประเด็นสำคัญและน่าสนใจ พอสรุปได้ ดังนี้พระนางพิมพา ได้ทรงพบพระโพธิสัตว์ ในสมัยพระพุทธเจ้าพระนามว่าทีปังกรในครั้งนั้น พระโพธิสัตว์เกิดเป็นสุเมธดาบส ส่วนพระนางพิมพาเกิดเป็นนางสุมิตตา ทั้งสองได้ไปเข้าเฝ้าพะพุทธเจ้าทีปังกรพร้อมกัน นางทราบว่า สุเมธดาบสปรารถนาจะเป็น พระพุทธเจ้าในอนาคตเกิดความเลื่อมใส จึงมอบดอกบัวให้พระโพธิสัตว์เพื่อบูชาพระพุทธเจ้าด้วยกัน โดยนางอธิษฐานขอเกิดร่วมสร้างบารมีคอยรับใช้สุเมธดาบส จนกว่าจะสิ้นภพสิ้นชาติ ต่อจากนั้น พระนางพิมพาได้ทรงเกิดร่วมชาติกับพระโพธิสัตว์หลายภพชาตินับไม่ถ้วน แต่ที่ปรากฎในชาดกมี 32ชาติ รวมชาติสุดท้ายที่เกิดเป็นพระนางพิมพาเป็น33 ชาติ
พระนางพิมพา ได้มีส่วนร่วมช่วยเหลือในการสร้างบารมีของพระโพธิสัตว์ เป็น เหตุให้พระโพธิสัตว์สร้างบารมีได้ครบถ้วนบริบูรณ์ ถ้าขาดพระนางแล้วการบำเพ็ญบารมีของ พระโพธิสัตว์คงจะไม่ถึงที่สุด โดยเฉพาะในข้อที่พระโพธิสัตว์ทุกพระองค์ ต้องบำเพ็ญปัญจ มหาบริจาคให้ครบถ้วน บารมีที่เด่นชัดของพระนางพิมพา ได้แก่ ความเสียสละและความอดทน ซึ่งเป็นปัจจัยโดยอ้อมต่อการบรรลุธรรมของพระโพธิสัตว์
ในชาติสุดท้าย พระนางพิมพา แม้จะทรงลืมความตั้งใจในอดีตชาติโดยรู้สึกเสียพระทัยที่พระโพธิสัตว์เสด็จหนีออกผนวช แต่ภายหลังพระนางก็ทรงเข้าพระทัยแล้วได้ออกบวชบำเพ็ญบารมีจนบรรลุอรหัตตผลสิ้นภพสิ้นชาติ ถือว่าแรงอธิษฐานของพระนางที่ได้ตั้งไว้ในอดีตชาติสมประสงค์
การตั้งความปรารถนาร่วมกันของพระโพธิสัตว์กับของพระนางพิมพาแล้วอุทิศทั้งกายและจิตใจบำเพ็ญคุณความดีอย่างไม่ย่อท้อ ถือเป็นแบบอย่างที่อนุชนทั้งหลายพึงศึกษาแล้วน้อมนำมาประพฤติปฏิบัติตามเหมาะสมแก่เพศ ภาวะ ของแต่ละคน ได้เป็นอย่างดี
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The vital aim of this research is to study and analyse the co-rebirth of Princess Bimba and Prince Siddhattha Bodhisatt to cultivate the Ten Perfections, namely charity, morality renunciation, wisdom, effort, tolerance, truthfulness, self--determination, friendliness and equanimity.
Bodhisatta, the previous incarnation of the Buddha, performed completely the ten perfections as mentioned above will become Enlightened one, the most important teacher of the world. Along period of time called "Asankhaya" in Pali must be used by one who has desired to be an Enlightened one. For performing the Perfections, one has to be reborn in an uncountable cycle of rebirth. In a such circumstance, there will surely be someone behind his success and the most important Assistant behind our Bodhisatta is Princess Bimba. She has set her willingness, to follow the Bodhisatta as the co-performer in cultivating the Ten Perfections ever since both of them had seen the Enlightened One named Dipankara,
From the careful study, the researcher has found the importantand interesting issues in sum as follows:
Princess Bimba had met the Bodhisatta at the time of the Buddha named Dipankara in which our Bodhisatta was born named Sumedhadabosa while as Princess was born named Sumitta. Both of them had approached to the Buddha, Dipankara at the same time Princess Bimba had known the prophecy that Sumedha would be a Buddha in the future, she had a good faith in Sumedha by giving her lotus to pay respect together to the Buddha as well as she had set a good wish to be co-rebirth with Bodhisatta as an assintant in cultivating Perfections until the end of rebirth
After that Princes Bimba had been co-born with Bodhisatta in uncountable time, but as appeared in the Jataka stories there were only thirty-two times of birth and thirty-three including th last rebirth as Princess Bimba
Princess Bimba is a very important one as an assistant in Bodhisatta's Perfection fulfilment. Without her, the Ten Perfections of Bodhisatta have not been completed perfectly especially concerned with Pancamaha ariccagas (five sacrifices) which are the tasks to be fulfilled by one who wants to attain the Enlightenment, that is the child and wife sacrifice.
In the last birth, although she had forgotten her previous attention, becauss she had felt remorse for renunciation of Bodhisatta without telling her. However, she had understood the situation afterwards and had become Bhikkhuni (Buddhist nun) as well as arrived at the end of sufering. It can be said that she can receive what she had wished in the previous days.
Making up the intention togetter of the Bodhisatta and Bimba as well as trying seriously to attend what they want can be grasped as the stereotype of the later Buddhist generations
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|