-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการประยุกต์ใช้หลักสติเพื่อการสื่อสารอย่างสันติสุขกับผู้สูงวัย
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษAn Application of Mindfulness for Peaceful Communication with the Elderly
- ผู้วิจัยนางสาวรมิดา แอนดริวส์
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ขันทอง วัฒนะประดิษฐ์
- ที่ปรึกษา 2พระครูปลัดอดิศักดิ์ วชิรปญฺโญ, ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา30/06/2022
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/4209
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 10
- จำนวนผู้เข้าชม 14
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) เพื่อศึกษาแนวคิดการสื่อสารอย่างสันติสุขกับ ผู้สูงวัยตามศาสตร์สมัยใหม่ 2) เพื่อศึกษาหลักสติในการสื่อสารตามหลักพระพุทธศาสนา 3) เพื่อประยุกต์ใช้หลักสติในการสื่อสารกับผู้สูงวัย การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร โดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารที่เกี่ยวข้องมาวิเคราะห์และอภิปรายผลด้วยวิธีอุปนัย
ผลการศึกษาพบว่า
1) การสื่อสารอย่างสันติสุขกับผู้สูงวัยทั้งในฐานะผู้ส่งสารและผู้รับสารต้องรู้จักการใช้สารที่เข้าใจถึงการเปลี่ยนแปลงของผู้สูงวัย การส่งสารที่เป็นทั้งวัจนภาษา อวัจนภาษา รวมถึงช่องทางการส่งสารออนไลน์ โดยใช้การสื่อสารอย่างสันติด้วยการสังเกต รู้สึก ต้องการ ขอร้อง
2) สติในทางพระพุทธศาสนาใช้ในการกำกับการสื่อสาร 5 ประการ 1. สื่อสารในเวลา ที่เหมาะสม 2. สื่อสารด้วยคำจริง 3. สื่อสารด้วยความสุภาพไพเราะ 4. สื่อสารเรื่องที่มีประโยชน์ 5.สื่อสารด้วยจิตที่มีเมตตา โดยคำนึงถึงความรู้สึกและความพร้อมของผู้ฟังเป็นสำคัญ
3) การประยุกต์ใช้หลักสติในการสื่อสารอย่างสันติสุขกับผู้สูงวัยอย่าง มี 2 ระดับ ได้แก่ 1.สติในการสื่อสารกับตนเองในการระลึกรู้คุณของผู้สูงวัย 2.สติในการสื่อสารกับผู้สูงวัยในฐานะผู้รับสาร คือ การรับฟังอย่างลึกซึ้งด้วยความเข้าใจถึงความรู้สึกของผู้สูงวัย ในฐานะผู้สงสาร คือ รู้วิธีการใช้สารที่เหมาะสมก่อนสื่อสารด้วยหลัก 5 ประการ คือ จริง ไพเราะ เหมาะกาล มีประโยชน์ ประกอบด้วยเมตตา ผ่านช่องทางทั้งที่เป็นวัจนะภาษา อวัจนภาษา รวมถึงการสื่อสารออนไลน์ที่เข้าถึงผู้สูงวัยในยุคปัจจุบันเพื่อให้ผู้สูงวัยได้รับรู้ถึงความรักความห่วงใยซึ่งเป็นสิ่งที่ผู้สูงวัยต้องการจากคน ในครอบครัวหรือบุคคลที่ใกล้ชิด
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The study consisted of the following objectives: 1) to investigate the concepts of peaceful communication with the elderly according to modern sciences; 2) to explore the use of mindfulness in communication based on Buddhism; and 3) to apply mindfulness in communication with the elderly. Documentary research was used in the study, and the data gained from the relevant documents were analyzed and discussed using an inductive method.
From the study, the following results are found:
1) To communicate peacefully with the elderly, caregivers who are both the message sender and the message receiver must use messages that reflect an understanding of the elderly's changes, whether verbal or nonverbal, including messages sent via online channels. Communication should be conducted in a peaceful manner by observing, feeling, demanding, and requesting.
2) Buddhism emphasizes the use of mindfulness in directing five kinds of communication as follows: (1) communicating timely or at an appropriate time; (2) communicating truthfully; (3) communicating politely with nice and pleasant words; (4) communicating useful things; and (5) communicating compassionately by taking into account the listeners' feelings and readiness.
3) When using mindfulness in communication with the elderly, there are two levels to consider: (1) Mindfulness in communicating with oneself to remind oneself of the gratitude toward the elderly; and (2) Mindfulness in communicating with elderly. As the message receiver, it is important to listen attentively to the elderly and comprehend their feelings. As the massage sender, it is important to evaluate the following appropriateness before communicating: truthful, pleasant, timely, useful, and compassionate. This applies to both verbal and nonverbal communication, including online communication, so that the elderly are aware of the love and care that they require from family and close friends.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6301205086 | 6301205086 | 1.08 MiB | 10 | 17 ก.ค. 2565 เวลา 17:20 น. | ดาวน์โหลด |