-
ชื่อเรื่องภาษาไทยกระบวนการสร้างศรัทธาของชาวพุทธรุ่นใหม่ ด้วยการท่องเที่ยวแบบสันตินวัตวิถี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Process of Faith Enhancement of Young Buddhist Through Peaceful Innovative Tourism
- ผู้วิจัยพระมหาไท อิสฺสรธมฺโม (ธรรมกิจ)
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ขันทอง วัฒนะประดิษฐ์
- ที่ปรึกษา 2พระครูปลัดอดิศักดิ์ วชิรปญฺโญ, ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา30/06/2022
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/4272
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 453
- จำนวนผู้เข้าชม 413
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพบริบท ปัญหา และปัจจัยที่ส่งผลต่อศรัทธาของชาวพุทธรุ่นใหม่ 2) เพื่อศึกษาหลักพุทธสันติวิธีและการท่องเที่ยวเพื่อใช้ในการออกแบบ การท่องเที่ยวแบบสันตินวัตวิถีที่เสริมสร้างศรัทธาของชาวพุทธรุ่นใหม่ 3) เพื่อนำเสนอกระบวนการเสริมสร้างศรัทธาของชาวพุทธรุ่นใหม่ด้วยการท่องเที่ยวแบบสันตินวัตวิถี ใช้การวิจัยแบบผสานวิธี โดยการทดลองนำร่อง เครื่องมือและกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย ประกอบด้วย วิจัยเชิงคุณภาพ ใช้แบบสัมภาษณ์เชิงลึก สนทนากลุ่มเฉพาะ กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 19 คน วิจัยเชิงปริมาณ ใช้แบบวัดศรัทธาและการพัฒนาตนตามหลักภาวนา 4 การสังเกตการณ์ สมุดบันทึกการเดินทาง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองแบบเจาะจง จำนวน 11 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ t-test ประกอบกับการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ
ผลการศึกษาพบว่า
1) ชาวพุทธรุ่นใหม่ให้ค่านิยมตามกระแสสังคมโลกาภิวัฒน์และวัตถุนิยม มีพฤติกรรมไม่อยากเข้าวัด หรือ ศาสนสถาน เพราะพิธีกรรมซับซ้อน สถานที่ไม่สะอาด ข่าวเสียหายทางสื่อของพระสงฆ์ ศรัทธาชาวพุทธรุ่นใหม่ในพระพุทธศาสนาเริ่มน้อยลง
2) พุทธสันติวิธีในการออกแบบกิจกรรมการท่องเที่ยวแบบสันตินวัตวิถี คือ หลักไตรสิกขาโดยสอดแทรกหลักธรรมที่เกื้อหนุนให้ชาวพุทธรุ่นใหม่เกิดศรัทธาที่ประกอบด้วยปัญญา พัฒนาตนตามหลักภาวนา 4
การท่องเที่ยวแบบสันตินวัตวิถี คือ การจัดกิจกรรมผสานระหว่างออนไลน์และ ออนไซต์ 3 วัน 2 คืน มี 11 Module กลุ่มตัวอย่างทดลองมีค่าเฉลี่ยแบบวัดศรัทธาและการพัฒนาตนตามหลักภาวนา 4 หลังการทดลองสูงกว่าก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สอดคล้องกับการวัดผลเชิงคุณภาพองค์ความรู้งานวิจัย เรียกว่า “F-A-I-T-H MODEL” การเสริมสร้าง พลังศรัทธาแก่ชาวพุทธรุ่นใหม่ ประกอบด้วย F : Faith คือ ตัวศรัทธาของผู้นำกระบวนการซึ่งเป็นพระสงฆ์ร่วมผู้ประกอบการที่มีศรัทธาอยากช่วยส่งเสริมงานเผยแผ่พระพุทธศาสนา A : Atmosphere คือ การจัดสภาพแวดล้อมทั้งที่เป็นสถานที่และตัวบุคคลที่เอื้อให้เกิดการเรียนรู้ผ่านอายตนะสัมผัสสอดรับกับวิถีคนรุ่นใหม่ I : Innovation คือ การใช้เทคโนโลยีสมัยใหม่เป็นสื่อในการสร้างนวัตกรรมการเรียนรู้ให้คนรุ่นใหม่สนใจคำสอนในพระพุทธศาสนา T : Threefold Training คือ การจัดกระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนามนุษย์ตามหลักไตรสิกขา ได้แก่ ศีล สมาธิ ปัญญา H : Heart of peace คือ หัวใจแห่งสันติภาพ ด้วยการให้คนรุ่นใหม่ได้รู้ถึงจุดมุ่งหมายในคำสอนพระพุทธศาสนาเพื่อการพัฒนาตนเองในการเข้าถึงความสุขโดยไม่ต้องพึ่งพิงวัตถุภายนอกและการอยู่ร่วมกับผู้อื่นอย่างสันติสุข
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The study consisted of the following objectives: 1) to explore the context, problems, and factors influencing the faith of Buddhist new generations; 2) to investigate Buddhist peaceful means and tourism in order to design tourism with peaceful innovation that will enhance the faith of Buddhist new generations; and 3) to present the process of enhancing faith of Buddhist new generations through tourism with peaceful innovation. The study used a mixed-method research approach through a pilot experiment. In-depth interviews and focus group discussion with 19 key informants were used to acquire qualitative data. The quantitative approach employed the test to assess faith and self-development based on Bhāvanā, as well as observation and journal diary. A sample group consisted of 11 persons acquired by purposive sampling. The quantitative data were analyzed by percentage, mean, standard deviation, t-test, while qualitative data used content analysis method.
From the study, the following results are found:
1) Buddhist new generations have values based on the social trends of globalization and materialism, which have led them to avoid entering temples or religious places owing to the intricacy of ritual, unclean settings, and negative media coverage of monks. As a result, new generations of Buddhists have less faith in Buddhism.
2) The Buddhist peaceful means in designing tourism with peaceful innovation refer to Tisikkhā (the Threefold Learning). In order to enhance the faith in Buddhist new generations, the Dhammas are introduced unto them, which are paññā (wisdom) and Bhāvanā (development) for self-development.
3) Tourism with peaceful innovation contains a 3-day, 2-night activity with 11 modules, both online and onsite. The post-test of a group sample from faith measurement and self-development based on Bhāvanā is higher than the pretest with a statistical significance of 0.05 level, according to the qualitative measurement.
The new body of knowledge from the study called “F-A-I-T-H Model” aiming at enhancing faith of Buddhist new generations: “F” stands for faith of the facilitators who are monks and those who work to promote and disseminate Buddhism; “A” stands for atmosphere setup, which includes both locations and people who contribute to learning and accommodate new generations' lifestyles; “I” stands for innovation in using modern technology as a media to produce learning innovation for the new generations to learn Buddhist teachings; “T” stands for the Threefold Training which is the learning process for human development in the areas of morality, concentration, and wisdom; “H” stands for the heart of peace in which new generations are aware of the goals of Buddhist teachings in order to develop themselves in achieving happiness without relying on materialism and peacefully coexisting with others.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6201105011 | 6201105011 | 5.55 MiB | 453 | 17 ก.ค. 2565 เวลา 15:30 น. | ดาวน์โหลด |