-
ชื่อเรื่องภาษาไทยรูปแบบการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Model of Developing an Ideal Leader Coach in Peace By Buddhist Peaceful Means
- ผู้วิจัยนางสาวชญาภา กาญจนทวีวัฒน์
- ที่ปรึกษา 1พระธรรมวัชรบัณฑิต, ศ. ดร.
- ที่ปรึกษา 2พระปราโมทย์ วาทโกวิโท, ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา18/07/2022
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/4355
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 282
- จำนวนผู้เข้าชม 818
บทคัดย่อภาษาไทย
ดุษฎีนิพนธ์เล่มนี้เป็นวิจัยแบบ Research and Development หรือ (R and D) เป็นการสร้างรูปแบบเพื่อนำรูปแบบไปสู่การพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี ด้วยการปฏิบัติการจริงในการนำศาสตร์สมัยใหม่ด้านการโค้ชกับหลักธรรมคำสอนของพระพุทธศาสนาเถรวาท มาบูรณาการเพื่อพัฒนารูปแบบและทดลองหารูปแบบจนเกิดประสิทธิภาพสูงสุด ภายใต้หัวข้อเรื่อง “รูปแบบการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี” มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ (1) ศึกษาวิเคราะห์สภาพปัญหา ความจำเป็น และแนวคิดทฤษฎีการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบตามแนวทางศาสตร์สมัยใหม่ (2) ศึกษาหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพ (3) นำเสนอรูปแบบการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี
ผลการศึกษาพบว่า
(1) สภาพปัญหาของการโค้ช คือ ความไม่รู้ ความไม่เข้าใจว่าโค้ชทำอะไร มีคุณค่าอย่างไรต่อการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ทั้งที่ในความเป็นจริงแล้ว “การโค้ช” เป็นเครื่องมือที่ทรงพลังมากจนเป็นที่ยอมรับในระดับสากล และสหพันธ์การโค้ชนานาชาติ (International Coaching Federation หรือ ICF) แห่งสหรัฐอเมริกา เป็นสถาบันการโค้ชมาตรฐานระดับสากลหนึ่งเดียวในโลกที่ยืนหยัดในการสร้างโค้ชมืออาชีพยาวนานกว่า 27 ปี ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงยึดถือศาสตร์สมัยใหม่ด้านการโค้ชของสหพันธ์การโค้ชนานาชาติเป็นหลัก หากนำการโค้ชไปใช้ในการพัฒนาศักยภาพของผู้คนในสังคม ผู้รับการโค้ชทุกคนย่อมสามารถเรียนรู้และเติบโตอย่างไร้ขีดจำกัด เพราะแนวคิดทฤษฎีในการโค้ชตามข้อกำหนดของสหพันธ์การโค้ชนานาชาติ คือ การที่ “โค้ช” เชื่อมั่นโดยปราศจากข้อสงสัยในศักยภาพของ “ผู้รับการโค้ช” กระบวนการโค้ชจะกระตุ้นความคิดอย่างสร้างสรรค์และจุดประกายให้ผู้รับการโค้ชเกิดการฉุกคิด เกิดการตระหนักรู้ เกิดปัญญา เกิดแรงบันดาลใจ สามารถปลดล็อคทางความคิดและปลดปล่อยศักยภาพที่แท้จริงออกมา ทำให้ค้นพบทางออกของปัญหาหรือค้นพบหนทางไปสู่เป้าหมายได้ด้วยตนเอง สร้างความสุขและความสำเร็จให้แก่ตนเองทั้งในด้านหน้าที่การงานและในด้านชีวิตส่วนตัว สิ่งสำคัญที่สุด คือ การโค้ชไม่ใช่การสอน หรือ การให้คำแนะนำใด ๆ ทั้งสิ้น
(2) การศึกษาหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพ ได้ข้อสรุปว่าหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี คือ 1) กัลยาณมิตร 7 2) มรรค 8 และ 3) ภาวนา 4 โดย “โค้ช” ต้องมีสติเป็นพื้นฐานก่อนเริ่มกระบวนการโค้ช เพื่อนำพาให้ผู้รับการโค้ชเรียนรู้ในตนเอง เข้าใจตนเองอย่างแท้จริง ซึ่งมรรค 8 คือ แนวทางในการดำเนินชีวิตบนความไม่ประมาท บนทางสายกลาง สร้างสมดุลให้เกิดขึ้นในชีวิต กระบวนการโค้ชจะนำพาให้ผู้รับการโค้ชสร้างผลลัพธ์แห่งความสำเร็จอย่างเป็นรูปธรรมบนหลักภาวนา 4 ส่วนกัลยาณมิตร 7 คือ คุณลักษณะที่ดีของโค้ชทุกคน (3) นำเสนอรูปแบบการพัฒนาโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี ซึ่งอยู่ในกรอบของอุดมการณ์ หลักการ กระบวนการ และวิธีการที่เป็นมาตรฐานเดียวกัน โดยใช้โมเดลในการโค้ชที่พัฒนาขึ้น ชื่อว่า “PEACE Model” ประกอบด้วย 1) Peace การสร้างสันติภายใน 2) Education การเรียนรู้ในตนเอง 3) Attribution คุณลักษณะของโค้ช 4) Competency สมรรถนะหลักของการโค้ช และ 5) Energy การสร้างพลังแห่งความสำเร็จ ซึ่งสันตินวัตกรรมที่ได้จากงานวิจัยนี้อยู่ในรูปแบบของ “หลักสูตรโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี” เมื่อนำไปปฏิบัติจริงกับกลุ่มประชากรตัวอย่างจำนวน 20 รูป/คน แล้วพบว่า ได้ผลเป็นที่น่าพอใจมาก เพราะกระบวนการตั้งแต่ต้นน้ำ กลางน้ำ และปลายน้ำ ทำออกมาได้อย่างสมบูรณ์แบบ มีวิธีการคัดเลือกผู้เข้ารับการฝึกอบรมที่โปร่งใสและรัดกุม เป็นไปตามคุณสมบัติที่กำหนดทุกประการ มีการสอบข้อเขียนและสอบสัมภาษณ์ มีการประเมินความรู้ ความเข้าใจเบื้องตน แม้จะเป็นการฝึกอบรมแบบออนไลน์ ทั้ง 2 ช่วงเวลา ในระยะเวลาทั้งหมด 4 วัน หรือ 28 ชั่วโมง แต่ผู้เข้ารับการฝึกอบรมทุกคนตั้งใจเรียนรู้เป็นอย่างมาก จนในที่สุดสามารถสอบผ่านในการเป็นโค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี หลังจากเรียนจบแล้วมีการประเมินวัดผลทั้งวิทยากรผู้ฝึกสอนและเนื้อหาหลักสูตรซึ่งได้ผลลัพธ์ออกมาดีมาก
ดังนั้น ผู้วิจัยได้ค้นพบนวัตกรรมจากงานวิจัยสู่การรับใช้สังคมในการพัฒนาโค้ชสันติภาพเพื่อร่วมกันพัฒนาศักยภาพของผู้คนผ่านกระบวนการโค้ชด้วยหลักธรรม โดยมีหลักสูตร “โค้ชผู้นำต้นแบบสันติภาพโดยพุทธสันติวิธี” และโมเดลในการโค้ช “PEACE Model” เป็นองค์ความรู้ใหม่ของผู้วิจัย ส่งผลให้เกิดกิจกรรมการฝึกอบรมหลักสูตรระยะสั้นเพื่อร่วมกันสร้างสรรค์สิ่งดีงามแก่บุคคล องค์กร ชุมชน สังคม และประเทศชาติต่อไปในอนาคต
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
This dissertation employs a Research and Development or (R and D) research which aims to develop a model leading to A Model of Developing An Ideal Leader Coach In Peace by Buddhist Peaceful Means. It adopts the theoretical framework in Theravada Buddhism integrated with modern science in order to develop a model. The developed model is tested to find the most efficiency under the topic “A Model of Developing An Ideal Leader Coach In Peace by Buddhist Peaceful Means” with the following objectives: (1) to investigate circumstances and framework in developing a model leading to an ideal leader coach in peace according to the modern science; (2) to explore the Buddhist peaceful means for developing an ideal leader coach in peace; and (3) to present a model of developing an ideal leader coach in peace by Buddhist peaceful means.
The results of this research are:
(1) From investigating the circumstances and framework in developing a model leading to an ideal leader coach in peace according to the modern science, it is found that the problem of coaching is on lacking of knowledge and understanding of the coach’s role and how coaching helps in empowering people. In fact, coaching
is widely recognized as the powerful tool in developing people. International Coaching
Federation (ICF) of the United States of America is the largest coaching institute of the world with 27 years of establishment to lead the global advancement of the coaching profession. This research is, therefore, based upon the ICF coaching science. Coaching is valuable for everyone in unleashing his potentials to learn and grow boundlessly. The ICF coaching principle is that “Coaches” must have strong beliefs with no doubt in their ‘Coachees’ potentials. Coaching is a thought-provoking and creative process that inspires coachees to maximize their personal and professional potentials. Most importantly, coaching is not about teaching or giving any advices.
(2) The Buddhist peaceful means for developing a model leading to an ideal leader coach in peace consist of the following three Dhammas: 1) Kalyāṇamitta-dhamma (Seven Qualities of a Good Friend); 2) Magga (the Noble Eightfold Path); and 3) Bhāvanā (Four Developments). “Coaches” must be mindful for the initial step of their coaching process and help “Coachees” exploring their lives to understand their purposes. The Noble Eightfold Path is the right way of living their lives moderately. Coaching process will help coachees achieving their successes as indicated by the Four Developments. And the Seven Qualities of a Good Friend are a good attribution of Coaches.
(3) To present A Model of An Ideal Leader Coach In Peace by Buddhist Peaceful Means, it is revealed that the model is designed for the unique pattern of ideology, principle, process and method in order to create the oneness Peace Coach. “PEACE Model” is the perfect model for “Peace Coach” consisting of five elements: 1) Peace (Creating An Inner Peace) 2) Education (Self-Exploration) 3) Attribution (Characteristics of Coaches) 4) Competency (Coaching Competencies) and 5) Energy (Energy for Success). The “Peace Innovation” created by this Dissertation in the form of “Peace Coach Training Program” was successfully tried out by the sampling group of 20 learners. The whole process was well designed from the initial step of selecting the right learners upon the assessment of both the testing and the interviewing. The online teaching process in 2 consecutive periods of 4 days or 28 hours was successful. Learners were very determined and engaged in collaboratively helping each other to practice coaching in class and after class. Eventually they could pass the Coaching Assessment to become the Peace Coach. The evaluating step of both the Trainer and the Curriculum after class showed very good results.
I have created an innovation to serve the society by developing Peace Coaches to unleash people’s potentials by coaching. “Peace Coach Training Program” and the “PEACE Model’ are the new knowledge leading to on-going activities in conducting short course training programs with positive impact to the individual, organization, community, society and the country in the future.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6201105014 | 6201105014 | 6.89 MiB | 282 | 10 ส.ค. 2565 เวลา 02:01 น. | ดาวน์โหลด |