โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    การปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Personnel’s Working Performance in Conformity to Saraniyadhamma of the Aircraft Rework Facility Center, Royal Thai Naval Air Division, Royal Thai Fleet.
  • ผู้วิจัยนาวาเอก นพดล บงกชกาญจน์
  • ที่ปรึกษา 1ผศ.ดร.โกนิฏฐ์ ศรีทอง
  • ที่ปรึกษา 2พระครูสังฆรักษ์เกียรติศักดิ์ กิตฺติปญฺโญ
  • ที่ปรึกษา 3ดร.ทรงวิทย์ แก้วศรี
  • วันสำเร็จการศึกษา26/03/2011
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/47755
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 515

บทคัดย่อภาษาไทย

             การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ (2) เพื่อเปรียบเทียบการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และ (3) เพื่อศึกษาแนวทางพัฒนาการปฏิบัติงานตามหลัก        สาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ                 ประชากรและกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ บุคลากรของศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ จำนวน 391 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบเจาะจง แบบสอบถามที่ใช้ในการวิจัยมีการหาคุณภาพ โดยการหาความเที่ยงตรงของเนื้อหา (Content Validity) จากผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 ท่าน และมีค่าความเชื่อมั่น (Reliability) ของแบบสอบถามทั้งฉบับเท่ากับ 0.977 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ใช้สถิติทดสอบสมมติฐานโดยใช้การทดสอบค่าที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One Way ANOVA)

                  ผลการวิจัย พบว่า 

              การปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ ทั้ง 6 ด้าน พบว่า ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาในแต่ละด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน

              การเปรียบเทียบการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ โดยจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล พบว่า บุคลากรที่มีเพศ สถานภาพสมรส และระดับการศึกษาที่ต่างกัน มีการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมในศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน จึงปฏิเสธสมมติฐานที่ตั้งไว้ ส่วนบุคลากรที่มีอายุ สังกัด และรายได้ ที่ต่างกัน มีการปฏิบัติงานตามหลัก      สาราณียธรรมในศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จึงยอมรับสมมติฐานที่ตั้งไว้

              ปัญหา เกี่ยวกับการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ พบว่า มีการแสดงความเคารพซึ่งกันและกันเฉพาะภายในที่ทำงานเท่านั้น เมื่อผู้อื่นมีความเดือดร้อนยังให้ความร่วมมือในการช่วยเหลือน้อยอยู่ เมื่อมีการทำงานผิดพลาดมักจะมีการดุด่าว่ากล่าวมากกว่าการแนะนำ ยังมีการหลีกเลี่ยงงานที่กระทำร่วมกัน การแบ่งปันสิ่งของบางอย่างยังไม่ทั่วถึงทุกคน ยังมีการประพฤติผิดระเบียบวินัย การประชุมบางครั้งไม่สามารถตกลงกันได้ จึงทำให้ไม่สามารถแก้ปัญหาที่ต้องการได้ และบางคนไม่มีโอกาสในการแสดงความคิดเห็นในการร่วมกิจกรรม

              ส่วนข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการปฏิบัติงานตามหลักสาราณียธรรมของบุคลากรศูนย์ซ่อมอากาศยาน กองการบินทหารเรือ กองเรือยุทธการ พบว่า ควรสร้างจิตสำนึกโดยให้เห็นถึงการอยู่ร่วมกันในสังคมที่ต้องพึ่งพาอาศัยกัน ส่งเสริมให้มีการเคารพซึ่งกันและกัน ทั้งต่อหน้าและลับหลัง มีการอบรมวินัยแก่ผู้ปฏิบัติงานอยู่เสมอ สร้างความร่วมมือในการช่วยเหลือผู้ที่มีความเดือดร้อน หากมีข้อผิดพลาดในการทำงานควรแนะนำผู้กระทำความผิดให้ปรับปรุงในสิ่งที่ถูกต้องมากกว่าการว่ากล่าวตักเตือน ด้วยวาจาที่สุภาพ และเป็นประโยชน์แก่ผู้ปฏิบัติงาน ตลอดถึงการสร้างจิตสำนึกในการทำงานร่วมกันที่ถือว่าเป็นผลงานของทุกคน การสร้างจิตสำนึกในการแบ่งปันและรู้จักการเสียสละให้แก่ผู้อื่น ส่งเสริมการปฏิบัติให้ถูกต้องตามระเบียบวินัยอยู่เสมอ สร้างความสามัคคีในหมู่คณะอยู่เสมอ เพื่อให้การปฏิบัติงานเป็นไปในทิศทางเดียวกัน  และรับฟังการแสดงความคิดเห็นของทุกคน

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

            The purpose of this research are (1) To study the performance of Key Personnel Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center, Division of Naval Aviation, Royal Thai Fleet; (2) To compare the performance of Key Personnel Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center, Division of Naval Aviation, Royal Thai Fleet, by personal factors; (3) To study the development of operational guidelines in accordance with Saraniyadhamma Personnel Aircraft Maintenance Center, Division of Naval Aviation, Royal Thai Fleet. The Sample used in this study was the said Center personnel numbering to 391 queries that people used in determining the quality of the research. Determination of the accuracy of the content (Content Validity) from 5 experts, and reliability (Reliability) equal to 0.977 by analysis of frequency, percentage, mean, standard deviation (S.D.) statistical hypothesis testing using t test (t-test) and one-way analysis of variance(One Way ANOVA).

             The findings of this study are:

             Performance of staff according Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center, Division of Naval Aviation, Royal Thai Fleet numbering to6 aspects found that of the overall high level. In view to each aspect, they were at a high level.

             Key Personnel Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center, Division of Naval Aviation, Royal Thai Fleet, classified by personal factors that people have sex, marital status, education and different. Work required in accordance with Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center. Division of Naval Aviation. Fleet. Overall, no significant difference. Therefore reject the hypothesis. Persons under the age and income differences in performance according Saraniyadhamma in Aircraft Maintenance Center. Division of Naval Aviation. Fleet. The overall difference. Therefore accept the hypothesis. Significant at the .05 level.

             Problems with the performance of key personnel Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center. Division of Naval Aviation. Fleet was also to help others in a way. But quite a few. Sometimes a show of mutual respect. Only in the running. Some lack of discipline in the operation. When others have suffered cooperation in helping the young. When the mistake is often the admonition rebuke than recommended. Admonition is sometimes used harsh words too. Sometimes supervisors exercise in admonition. Also look at others in a negative in a way. Some people also think that avoiding action work together. Sometimes things will not share evenly all sometimes the eyes occur. And lack of dedication. Some people have been doing some immoral. The behavior of some is not required by code of conduct sometimes, supervisors do not behave as a role model for subordinates. Meeting times can be agreed. It could not solve the problem they need. And some people do not have the opportunity to comment on the event.

            The recommendations about the performance of key personnel Saraniyadhamma Aircraft Maintenance Center. Division of Naval Aviation. Fleet found that awareness should be created by the coexistence in the society must rely on each other. Should promote respect for each other. Both before and behind. Should discipline training for workers is always Should an agreement to assist people who have suffered. Should guide the offender to be updated what is right rather than admonish counsel Use polite words in the introduction. And beneficial to workers. Should admonish admonition compassion should promote rational worldview is always positive. Should create a sense of working together. And considered the work of all should share things that have come to all people. Or the needs of each individual. Should create a sense of sharing. And know how to sacrifice for others. Support the value of people. To live together happily. Should be trained to morality is always Should be encouraged to follow in the correct discipline is always Should strengthen unity in the group is always So that the work in the same direction. Should listen to the comments of everyone. Selftraining seminar, and should help pump shut sign for all peoples.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ