-
ชื่อเรื่องภาษาไทยรูปแบบการพัฒนาการฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรม จังหวัดนครศรีธรรมราชโดยพุทธสันติวิธี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Model of the Development of Prototype Youth Leader Training in Morality by Buddhist Peaceful Means Nakhon Si Thammarat Province
- ผู้วิจัยพระอนุรักษ์ อนุรกฺขิโต (รัฐธรรม)
- ที่ปรึกษา 1พระปราโมทย์ วาทโกวิโท, ดร.
- ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.อุทัย สติมั่น
- วันสำเร็จการศึกษา29/11/2022
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/48956
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 21
บทคัดย่อภาษาไทย
ดุษฎีนิพนธ์เล่มนี้เป็นงานวิจัยแบบ Research and Development หรือ (R and D) เป็นการสร้างรูปแบบเพื่อนำไปพัฒนาผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมโดยพุทธสันติวิธี ด้วยการลงมือปฏิบัติจริง โดยนำศาสตร์สมัยใหม่ด้านการการฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบกับหลักธรรมคำสอนของพระพุทธศาสนาเถรวาท มาบูรณาการเพื่อพัฒนารูปแบบและทดลองรูปแบบจนเกิดประสิทธิภาพสูงสุด ภายใต้หัวข้อเรื่อง “รูปแบบการพัฒนาการฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมจังหวัดนครศรีธรรมราชโดยพุทธสันติวิธี” มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ (1) ศึกษาวิเคราะห์สภาพปัญหา ความจำเป็น และแนวคิดทฤษฎีการพัฒนาผู้นำเยาวชนต้นแบบตามแนวทางศาสตร์สมัยใหม่ (2) ศึกษาหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรม (3) นำเสนอรูปแบบการพัฒนาการฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมจังหวัดนครศรีธรรมราชโดยพุทธสันติวิธี
ผลการวิจัยพบว่า:
1) สภาพปัญหาของการพัฒนาเยาวชน พบว่า ในปัจจุบันเทคโนโลยีดิจิตัลได้พัฒนาอย่างก้าวกระโดดรวดเร็วจนเราตามแทบไม่ทัน แต่กลับกันคุณธรรมจริยธรรมในเยาวชนกลับเป็นปัญหาที่เรียกว่า “วิกฤติคุณธรรมในเยาวชน” ส่งผลให้เยาวชนนักศึกษาเกิดความตึงเครียดในการดำเนินชีวิต ทั้งการเรียน และในการอยู่ร่วมกันในสังคมโรงเรียน หรือกับครอบครัว ขาดภูมิคุ้มกัน ขาดความรู้เท่าทันในการในการใช้สื่อโซเชี่ยล ตกอยู่ในภาวะตึงเครียดและซึมเศร้าจนเกิดกรณีเยาวชนฆ่าตัวตายมากมาย โดยเฉพาะในวัยมัธยมศึกษาตอนต้น (ม.1 - 3) ในเมื่อเยาวชนเป็นทรัพยากรมนุษย์ที่สำคัญในการพัฒนาประเทศ เป็นประชากรที่จะกำหนดทิศทางในการพัฒนาทางเศรษฐกิจและสังคมของประเทศในอนาคต ดังนั้นการพัฒนาเยาวชนให้มีคุณภาพและคุณธรรมจึงจำเป็นอย่างยิ่ง “หลักสูตร ผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมโดยพุทธสันติวิธี” ได้ตอบโจทย์ในการพัฒนาเยาวชนอย่างมีประสิทธิผลที่ยั่งยืน มีีหลักการพัฒนา 4 ด้าน คือ 1) พัฒนากาย 2) พัฒนาสังคม หรือความประพฤติ3) พัฒนาจิตใจ 4) พัฒนาปัญญา โดยใช้กระบวนการฝึกอบรมด้วยการบูรณาศาสตร์สมัยใหม่กับหลักธรรมของพระพุทธศาสนามาพัฒนาเยาวชนให้เป็นบุคคลที่มีคุณภาพและคุณธรรม มีภูมคุ้มกันสามารถดำเนินชีวิตอย่างมีปกติสุขได้
2) หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรม ได้ข้อสรุปว่าหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมโดยพุทธสันติวิธี มีหลักภาวนา 4 เป็นผลสัมฤทธิ์ในการพัฒนา โดยมีหลักธรรมที่เป็นกระบวนการในการพัฒนา คือ หลักไตรสิกขา (ศีล สมาธิ ปัญญา) และมีหลักธรรมสนับสนุน ดังนี้ คือ หลักสังคหวัตถุ 4 หลักและหลักอิทธิบาท 4 ซึ่ง “ผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรม” ต้องมี “สติ” เป็นหัวใจหลัก ทั้งก่อนเริ่มกระบวนการการฝึกอบรม และในขณะรับการฝึกอบรม ตลอดถึงหลังการฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบไปแล้ว จะต้องนำสิ่งที่ได้เรียนรู้ไปลงมือทำเป็นกิจวัตร และกลายเป็นวิถีชีวิตของผู้นำเยาวชต้นแบบด้านคุณธรรม 4 ประการที่สอดคล้องและง่ายต่อการจดจำ คือ “วินัยชัด ซื่อสัตย์เยี่ยม เปี่ยมจิตอาสา มุ่งหน้ากตัญญู”
3) นำเสนอรูปแบบการพัฒนาการรฝึกอบรมผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมจังหวัดนครศรีธรรมราชโดยพุทธสันติวิธี ซึ่งอยู่ในกรอบของอุดมการณ์ หลักการ โดยใช้โมเดลในการพัฒนาขึ้น ชื่อว่า “KSMA Model” ประกอบด้วย 1) Knowledge ความรู้ผู้นำเยาวชนต้นแบบ 2) Skills ทักษะผู้นำเยาวชนต้นแบบ 3) Moral คุณธรรมผู้นำเยาวชนต้นแบบ 4) Actions การลงมือทำของผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรม ซึ่งสันตินวัตกรรมที่ได้จากงานวิจัยนี้อยู่ในรูปแบบของ “หลักสูตรผู้นำเยาวชนต้นแบบด้านคุณธรรมโดยพุทธสันติวิธี”
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The study used a research and development technique to produce a model of prototype youth leader in morality by using Buddhist peaceful means through real action. Modern science in prototype youth leader training is integrated with Theravada Buddhist teachings to build and test a model for optimal effectiveness. The study entitled “A Model of the Development of Prototype Youth Leader Training in Morality by Buddhist Peaceful Means, Nakhon Si Thammarat Province” consisted of three objectives as follows: 1) to investigate the problems, needs, as well as theories and concepts relating to the development of prototype youth leader according to the modern science; 2) to explore the Buddhist peaceful means that are favorable to the development of a prototype youth leader in morality; and 3) to present a model of the development of prototype youth leader training in morality by Buddhist peaceful means, Nakhon Si Thammarat Province.
From the study, the following results are found:
1) Problems of youth development are found that at present, the digital technology has progressed at such a rapid pace that it is difficult to keep up with, while morality in youth is experiencing a "crisis of morality among youth," that is stressing youth in all aspects of their lives, including studying, getting along in school, living with their families, lacking immunity and literacy in using social media, experiencing stress and sadness that leads to suicide; particularly the secondary school students (year 1 to 3). As youth are an important human resource in the development of the country, as well as the population that will determine the direction of the country's future economic and social development, developing quality and moral youth is an important task for all relevant parties, particularly teachers, experts, activists, and social workers. The course on "prototype youth leader in morality by Buddhist peaceful means" is built on development in four areas: (1) physical development; (2) social or behavioral development; (3) mental development; and (4) intellectual development. The program is built on a training process that combines modern science and Buddhist teachings to produce youth with quality, morality, immunity, and the ability to live happy lives.
2) The Buddhist peaceful means that are favorable to the development of a prototype youth leader in morality include Bhavanā (4 developments) as the achievement of development, and Tisikkhā (the threefold training: morality, concentration, and wisdom) as the development process. The supporting Dhammas include Saṅgahavatthu (4 bases of social solidarity), and Iddhipāda (the 4 paths of accomplishment). Mindfulness must be the primary focus of the prototype youth leaders prior to beginning training, throughout training, and after training. Youth must incorporate what they learn in training into their daily lives so that it becomes their way of life. Discipline, honesty, voluntarism, and gratitude are the principles that youth should aim towards.
3) A model of the development of prototype youth leader training in morality by Buddhist peaceful means is framed within the same standard of vision, principles, processes, and methods, and is based on the ‘KSMA Model’: (1) ‘K’ stands for Knowledge of prototype youth leaders; (2) ‘S’ stands for Skills of prototype youth leaders; (3) ‘M’ stands for Morality of prototype youth leaders; and (4) ‘A’ stands for Actions of prototype youth leaders in morality. All of the youth participants were so focused on learning and participating in every activity that they met the criteria for being a prototype youth leader in morality through Buddhist peaceful means.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|