โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    กระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยโดยพุทธสันติวิธี
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Process of Developing Peace Well-Being for the Elderly by Buddhist Peaceful Means
  • ผู้วิจัยนางสาวกันยารัตน์ คอนกรีต
  • ที่ปรึกษา 1พระธรรมวัชรบัณฑิต, ศ. ดร.
  • ที่ปรึกษา 2พระปราโมทย์ วาทโกวิโท, ดร.
  • วันสำเร็จการศึกษา26/05/2023
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชาสันติศึกษา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/49316
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 67

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ 1) เพื่อศึกษาวิเคราะห์บริบท สภาพปัญหา ความจำเป็น และแนวคิดทฤษฎีกระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยตามศาสตร์สมัยใหม่ 2) เพื่อศึกษาวิเคราะห์หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อกระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยโดยพุทธสันติวิธี 3) เพื่อพัฒนาและนำเสนอกระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยโดยพุทธสันติวิธี โรงเรียนผู้สูงอายุเทศบาลตำบลเชียงรากน้อย เป็นการวิจัยและพัฒนา (R&D) ตามกรอบของอริยสัจโมเดลตามแนวทางของบันได 9 ขั้น โดยผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้

ผลการวิจัยพบว่า

1) สภาพปัญหาของผู้สูงวัยโรงเรียนผู้สูงอายุเทศบาลตำบลเชียงรากน้อย มีปัญหาด้านสุขภาพ การปรับตัวให้เข้ากับครอบครัวสังคม สถานที่ทำงาน มีการเปลี่ยนแปลงทั้งร่างกาย อารมณ์ จิตใจ การช่วยเหลือตนเองน้อยลงซึ่งจะต้องพึ่งพาผู้อื่น ผู้สูงวัยต้องเตรียมความพร้อมเพื่อจะอยู่กับครอบครัวและสังคมอย่างมีความสุข

2) หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อกระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยโดยพุทธสันติวิธี ผู้สูงวัยมีการพัฒนาฝึกฝนอย่างเป็นองค์รวมตามหลักของอิทธิบาท 4 ประกอบด้วย 1) ฉันทะ มีความความพอใจในชีวิตที่มีการเปลี่ยนแปลง 2) วิริยะ มีความเพียรพยายามพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง 3) จิตตะ มีสติมีสมาธิสมบูรณ์ด้วยสุขภาพจิต ผ่องใส และสงบสุข 4) วิมังสา มีความใคร่ครวญมรปัญญา รู้จักแก้ปัญหาและรู้จักดำเนินชีวิต

3) กระบวนการพัฒนาสันติสุขภาวะผู้สูงวัยโดยพุทธสันติวิธี มุ่งพัฒนาเพื่อให้ผู้สูงวัย “เปิดใจ เรียนรู้ คิดบวก และพัฒนา” เริ่มจากการเสริมสร้างสติ เรียนรู้แบบองค์รวม สนทนาปลูกปัญญา และนำไปใช้พัฒนาในชีวิต ผู้วิจัยพบ สูงสุขโมเดลประกอบด้วย สูงภายนอก (สุขภาพกายแข็งแรง) สูงภายใน (จิตแจ่มใส) สูงสติ (ฉลาดในการใช้ชีวิต) ส่งผลให้ผู้สูงวัย เป็นที่รัก หนักแน่น มั่นคง

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

These are the three main purposes of this research:1)To study and analyze the context, problem state, necessity, and the concept of the theoretical process of elderly Peace Well-being development according to modern science. 2) To study and analyze the principles of Buddhist Peaceful Means that contribute to the process of developing Peace Well-being for the elderly by Buddhist Peaceful Means. 3) To develop and present the process of developing Peace Well-being for the elderly by Buddhist Peaceful Means for Chiang Rak Noi Subdistrict Municipality Elderly School.

This study was conducted using research and development (R&D) methods according to the framework of the Noble Truth Model following the guidelines of the 9-step ladder framework, and the results can be summarized as follows:

The research results found that:

1) The state of the problem of the elderly at Chiang Rak Noi Sub-district Municipality School for the Elderly includes health problems, adaptation to family, society, workplace, physical, emotional, and mental changes, less self-help, and dependence on others. The elderly must be prepared to live happily with their families and society.

2) The principle of Buddhist Peaceful Means that facilitates the process of developing peace and well-being for the elderly by Buddhist Peaceful Means involves developing and practicing in a a spiritual way according to the four bases of accomplishment (Iddhipādā 4): 1) Wish, satisfaction in life that changes, 2) Effort, effort to develop 3) Thoughtfulness, with mindfulness, complete concentration with mental health, purity, and peace. 4) Examination, with contemplation of wisdom, to solve problems and live wisely.

3) The Process of Developing Peace Well-being for the Elderly by Buddhist Peaceful Means aims to develop for the elderly to “open their minds, learn, think positively and develop” starting from raising awareness, holistic learning, and wisdom conversation. The researcher found that the “High Happiness Model” consists of 1) High external (Strong physical health),  2) High internal (Clear mind), and High mindfulness (Smart in life), resulting in the elderly being “loving, firm, and stable.”

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ