-
ชื่อเรื่องภาษาไทยพุทธจริยธรรมกับความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษBuddhist Ethics With Social Responsibility of Online Short Film Production Industry in Bangkok
- ผู้วิจัยนางสาวปัญจรัศม์ กนกพรธนัญชัย
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร. รัฐพล เย็นใจมา
- ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร. ประสิทธิ์ พุทธศาสน์ศรัทธา
- วันสำเร็จการศึกษา16/05/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญารัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต (รป.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/49343
- ปรากฏในหมวดหมู่สารนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 77
บทคัดย่อภาษาไทย
การศึกษาวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. เพื่อศึกษาระดับความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร 2.เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อพุทธจริยธรรมกับความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร 3.เพื่อศึกษาปัญหา อุปสรรค และข้อเสนอแนะการนำพุทธจริยธรรมกับความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสานวิธี การวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 9 รูปหรือคน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก แบบมีโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาและพรรณนาความ และการวิจัยเชิงปริมาณ ใช้แบบสอบถาม โดยการสุ่มแบบสัดส่วนใช้สูตรของทาโร่ ยามาเน่ ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 194 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัย พบว่า
1. ระดับความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร ด้านหลักพุทธจริยธรรม โดยภาพรวม อยู่ในระดับมากมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.88 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.612 หลักสัจจะ คือ ผู้ประกอบการหรือผู้ผลิตสื่อออนไลน์ ต้องมีหลักความจริง นำเสนอข้อมูลตรง แท้จริง ทมะ คือ มีการฝึกฝนตนเอง ค้นหาข้อมูลอย่างถูกต้อง หลักขันติ คือ มีความอดทน มีความอดทนต่อการถูกวิพากษ์วิจารณ์ หลักจาคะ มีความเสียสละ แลกเปลี่ยนเรียนรู้เทคนิคซึ่งกันและกัน หลักจริยธรรมของสื่อมวลชน โดยภาพรวม อยู่ในระดับมากมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.90 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.663 หลักการพูดความจริง นำเสนอข้อมูลที่เป็นความจริง มีความเข้าใจหลักกฎหมายและกฎระเบียบ หลักความยุติธรรม ไม่เอารัดเอาเปรียบซึ่งกันและกัน หลักเสรีภาพ ยึดถือประโยชน์สูงสุดของประชาชน หลักมนุษยธรรม มีความเคารพสิทธิของกันและกัน
2. หลักฆราวาสธรรม 4 และจริยธรรมของสื่อมวลชน มีความสัมพันธ์ต่อความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานครโดยหลักฆราวาสธรรม 4 มีความสัมพันธ์ต่อความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร โดยภาพรวม มีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับสูงมาก (R = 844**) และหลักจริยธรรมของสื่อมวลชน มีความสัมพันธ์ต่อความรับผิดชอบต่อสังคมในการผลิตสื่อออนไลน์ของอุตสาหกรรมหนังสั้นในกรุงเทพมหานคร โดยภาพรวม มีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับสูงมาก (R = 803**)
3. ปัญหา อุปสรรค ผู้ประกอบการธุรกิจสื่อออนไลน์ ต้องเข้าใจเรื่องกฎระเบียบ ข้อบังคับหรือกฎหมายในการผลิตสื่อออนไลน์อย่างถูกต้องและผลิตสื่อให้เข้ากับสภาพแวดล้อม มีความรับผิดชอบต่อสังคมและจรรยาบรรณในการผลิตสื่อน้อยและมีความเข้าใจหลักธรรมทางพระพุทธศาสนาอย่างไม่แจ่มแจ้ง ชัดเจน และการดำเนินการผลิตสื่อออนไลน์หนังสั้นมีงบประมาณในการผลิตสื่อมีจำกัด ไม่เพียงพอ ข้อเสนอแนะ ผู้ประกอบการธุรกิจสื่อออนไลน์ ต้องกล้าพูด กล้าคิด กล้าทำ บนพื้นฐานของหลักกฎระเบียบของรัฐ และหลักคุณธรรม การผลิตสื่อ ควรพัฒนาด้านจิตใจ คำนึงถึงคุณธรรม จริยธรรม ที่ถูกต้องและนำไปใช้ในการผลิตจริงๆ และรัฐบาลหรือหน่วยงานที่เกี่ยวข้องควรให้การสนับสนุนด้านงบประมาณอย่างเพียงพอ และอำนวยการผลิตสื่อออนไลน์ หนังสั้น หรือสื่ออื่นๆ ที่เป็นประโยชน์ต่อประชาชน
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
Objectives of this research were: 1. To study the level of social responsibility in online media production of the short film industry in Bangkok. 2. To study factors relating to Buddhist ethics and social responsibility promotion in online short film industry in Bangkok. 3. To study problems, obstacles, and suggestions for applying Buddhist ethics to promote social responsibility of online short film industry in Bangkok.
Methodology the mixed methods. The qualitative research collected data by in-depth-interviewing 9 key informants The research tools were structured in-depth interview script, analyzed data by content descriptive interpretation. The quantitative research used questionnaire to collect data from 194 samples by random proportional sampling using Taro Yamane's formula. Data were analyzed by statistics of frequency, percentage, mean and standard deviation.
Findings were as follows:
1. The level of social responsibility in online short film industry in Bangkok in terms of Buddhist ethics, by overall was at a high level with an average of 3.88 and a standard deviation of 0.612. Principle of Sacca, the truth was that entrepreneurs or an online media producers must follow principle of truth presenting direct and true information. The principle of Dama, was having self-training, searching for data correctly. Principle of Khanti, was having patience, being tolerant of being criticized. The principle of Caga was having sacrifice, exchanging, and learning techniques from each other. The ethics of the mass media, by overall, were at a high level with an average of 3.90 and a standard deviation of 0.663. The principle of speaking truth; presenting the true data with understanding the rules of laws and regulations. The principles of justice; not to take advantage of each other. The principle of freedom; adhering to the best interests of the people. The principle of humanitarianism; by respecting each other's rights.
2. Principles of Gharavasa-dhamma 4 and ethics of the mass media had correlation with social responsibility of online short film industry in Bangkok by Gharavasa-dhamma 4 principles had positive relationship with social responsibility of online short film industry in Bangkok at very high positive level (R = 844**) and the ethics of the mass media had correlation with social responsibility of online media production of the short film industry in Bangkok as a whole, at very high positive level (R = 803**).
3. Problems, obstacles. Online media business entrepreneurs must understand the rules, regulations, or laws to produce online media correctly and produce media to suit the environment. Entrepreneurs had less social responsibility and ethics in producing media and had unclear understanding of Buddhist principles, and the production of online media for short films had limited budget that was not sufficient.
Recommendations: Online media business entrepreneurs must dare to speak, to think, to act based on the rules and regulations of the state and moral principles. Media production should develop the mind, adhering to the correct morality and ethics and apply it in real production. And the government or related agencies should provide adequate budget support and facilitate producing online media, short films or other media that are beneficial to the public.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|