-
ชื่อเรื่องภาษาไทยแนวทางการสื่อสารสำหรับบุคลากรต่างวัยในองค์กรตามหลักพุทธสันติวิธี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษCommunication Guidelines for Organizational Personnel of Different Ages Based on Buddhist Peaceful Means
- ผู้วิจัยนางวาสนา โชติชะวารานนท์
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ขันทอง วัฒนะประดิษฐ์
- วันสำเร็จการศึกษา01/07/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/49487
- ปรากฏในหมวดหมู่สารนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 36
บทคัดย่อภาษาไทย
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาบริบท และสภาพปัญหาการสื่อสารของบุคลากร
ที่มีความแตกต่างระหว่างวัยของ กองตรวจราชการ สำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุข และหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการสื่อสารที่มีความแตกต่างระหว่างวัย 2) เพื่อนำเสนอแนวทางสื่อสารสำหรับบุคลากรต่างวัยในองค์กรตามหลักพุทธสันติวิธี ของกองตรวจราชการ สำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุข รูปแบบการวิจัยแบบเชิงคุณภาพ แบบภาคสนาม เครื่องมือวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์
เชิงลึก กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ คือบุคลากรกองตรวจราชการ ในกลุ่ม Gen B, X, Y, Z จำนวน 14 คน วิเคราะห์ผลด้วยอุปนัยวิธี
ผลการวิจัยพบว่า
การสื่อสารระหว่างบุคลากรในกองตรวจราชการ โดยทั่ว ๆ ไป มีหลายปัจจัยที่เกี่ยวข้อง ไม่ว่า จะเป็น บุคลากรมีหลากหลายเจนเนอร์เรชั่น หลายกลุ่มงาน พื้นที่ทำงานที่มีหลายพื้นที่ ทำให้เกิดความเหินห่าง และหากบุคคลที่จะสื่อสาร อยู่ในหน้าที่หรือบริบทที่แตกต่างกัน หรือการสื่อสารที่มีรายละเอียดน้อย เป้าหมายไม่ชัดเจน ทำให้ขาดความเข้าใจ ก่อให้เกิดความรู้สึกไม่สบายใจ คับข้องใจได้ รวมถึงปัจจัยอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง ไม่ว่าจะเป็นตัวบุคคล ผู้รับสาร ผู้ส่งสาร ตัวสาร สถานะของบุคคล สมรรถนะของทั้งผู้รับสารและผู้ส่งสาร หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการสื่อสารที่มีความแตกต่างระหว่างวัย คือ หลักสัมมาวาจา คือ การเว้นจากการพูดมุสา เว้นจากพูดส่อเสียด เว้นจากการพูดคำหยาบ เว้นจาก การพูดเพ้อเจ้อ ไม่มีประโยชน์
แนวทางสื่อสารสำหรับบุคลากรต่างวัยในองค์กรตามหลักพุทธสันติวิธี ของกองตรวจราชการ สำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุข คือ 1) การสื่อสารเพื่อป้องกันความขัดแย้งที่เกิดจากความแตกต่างระหว่างวัยทั้งในฐานะผู้ส่งสารและผู้รับสาร ด้วยความมีจิตเมตตาต่อกัน อ่อนน้อม
ตรงประเด็น และจริงใจ 2) การสื่อสารเมื่อเกิดความขัดแย้งของบุคลากรต่างวัยในองค์กร ด้วยการสื่อสารตรงให้มากขึ้นเป็นแบบไม่ทางการ แสดงท่าทีต่อกันด้วยความเคารพให้เกียรติ ให้พื้นที่ในการแสดงความเห็น มีกิจกรรมสร้างสัมพันธ์ องค์ความรู้จากงานวิจัย ทำให้พบแนวทางในการสื่อสารของบุคลากรในองค์กร ด้วยหลักสัมมาวาจา สัมมาสติ และหลักการมีส่วนร่วมการอยู่ร่วมกันอย่างสันติสุข คือการปรับทัศนคติ Attitude คือการสื่อสารกันด้วยทัศนคติ ทางบวก ได้แก่ A - Advice : การแนะนำ ในสิ่งที่ดีมีประโยชน์ต่อผู้ฟัง T – Telling การพูดสุภาพอ่อนหวานไม่ยุแยงส่อเสียด ให้แตกแยก
T – teaching หรือ coaching เป็นการสอนงาน เป็นวิธีพัฒนาบุคคลในพื้นที่ปฏิบัติงานจริง และเป็นหน้าที่ของผู้บังคับบัญชาที่ต้องสอนงานผู้ใต้บังคับบัญชา โดยการพูดความจริง ไม่พูดเท็จ การงดเว้นจากการพูดคำหยาบ การงดเว้นจากการพูดเพ้อเจ้อ I – Integrated การบูรณาการงานต่างๆร่วมกันระหว่างกลุ่มงาน เพื่อให้เกิดความสามัคคี ร่วมแรงร่วมใจกัน T - Trust : การสื่อสารกันด้วยความเข้าใจซึ่งกันและกัน ให้ความจริงใจ ไว้วางใจต่อกัน Understand คือการสร้างความรู้ความเข้าใจ ในบุคลากรต่างวัยในองค์กร D - Determination : การแสดงออกถึงความตั้งใจ ตั้งมั่น เพื่อนำพาทีมไปสู่จุดหมาย ร่วมกัน ด้วยการสื่อสาร E - Empathy : การสื่อสารที่เสริมสร้างพลังใจซึ่งกันและกัน ด้วยคำพูดที่เมตตา เป็นมิตร ช่วยสร้างกำลังใจให้กัน จะกระตุ้นให้เกิดกำลังใจในการทำงาน สื่อสารด้วยความอ่อนโยน มีเมตตา
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The study consisted of the following objectives: 1) to explore the communication context and problems of personnel of different ages at the Government Division, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Public Health, as well as Buddhist peaceful ways favorable to communication among personnel of different ages; and 2) to present the communication guidelines for organizational personnel of different ages based on Buddhist peaceful means for the Government Division, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Public Health. The study used a qualitative research technique, collecting data through in-depth interviews with 14 personnel of generation B, X, Y, and Z at the Office of the Permanent Secretary. The obtained data were analyzed by inductive method.
From exploring personnel communication in the Office of the Permanent Secretary, the study revealed that alienation exists due to several generations of personnel, various departments, and different areas of work, all of which produce distance. If the employee has a different role or is in a different environment, or community with little information, and the objective of communication is not apparent, it results in a lack of comprehension and uneasy sentiments. There are more aspects involved as well, including individuals, message senders and receivers, messages, individual status, and message senders' and receivers' competencies. The Buddhist peaceful mean conducive to communication among personnel of different ages refers to Sammāvācā, which is refraining from lying, slandering, using rude words, and babbling.
The communication guidelines for organizational personnel of different ages based on Buddhist peaceful means for the Government Division, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Public Health are as follows: 1) Using loving kindness, humility, relevance, and sincerity in communication to avoid problems brought on by the age gap between message senders and recipients; and 2) When there is a conflict amongst personnel of different ages in the organization, communicating informally, showing respect for one another, and providing a platform for opinion expression. A body of knowledge acquired from the study is the guidelines for organizational personnel communication based on right speech, right mindfulness, and the principles of participation so that people can coexist peacefully in the society. The model gained is called ‘Attitude,’ which consists of: ‘A’ stands for Advice useful things for the listeners; ‘T’ stands for Telling politely and pleasantly without causing conflicts; ‘T’ stands for Teaching personnel how to take action, which is the responsibility of supervisors to teach their subordinates by telling the truth and refraining from rude remarks and lies; ‘I’ stands for Integrating work from each department to promote unity and solidarity; ‘T’ stands for Trust as a basis of communication; ‘U’ stands for Understanding in organizational personnel of different ages; ‘D’ stands for Determination to lead teams to the set goals; and ‘E’ stands for Empathy as a basis of communication in order to encourage each other, motivate one another to work, and communicate with loving-kindness.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|