โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    การพัฒนาความเข้มแข็งเพื่อส่งเสริมมูลค่าทางเศรษฐกิจของชุมชน ตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษStrengthening Development To Promote The Economic Value Of The Don Wai Market Community Nakhon Pathom Province
  • ผู้วิจัยนายอนันต์ กรรณสูต
  • ที่ปรึกษา 1พระปลัดประพจน์ สุปภาโต, ดร.
  • ที่ปรึกษา 2พระมหาประกาศิต สิริเมโธ, ผศ. ดร.
  • วันสำเร็จการศึกษา10/09/2023
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาการพัฒนาสังคม
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50200
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 70

บทคัดย่อภาษาไทย

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระบบเศรษฐกิจของชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม 2) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งเสริมมูลค่าทางเศรษฐกิจของชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม 3) เพื่อเสนอแนวทางส่งเสริมมูลค่าทางเศรษฐกิจของชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม โดยใช้การวิจัยแบบผสานวิธี ทำการเก็บข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถาม และการเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก

          ผลการวิจัยพบว่า

          1. กระบวนการเศรษฐกิจชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านการผลิต ชุมชนให้ความสำคัญกับการรวมกลุ่มการส่งเสริมการผลิต รองลงมาคือ ด้านการบริโภค ชุมชนมีการใช้จ่ายเพื่อซื้อสินค้ามาบริโภคเพิ่มเติมตามความจำเป็น และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านการขาย ชุมชนมีการจำหนำยผลผลิตโดยที่ราคาขายเป็นไปตามราคาตลาด

          2. ปัจจัยที่ส่งเสริมมูลค่าทางเศรษฐกิจของชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม ในภาพรวม อยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านผลิตภัณฑ์ที่มีความสด สะอาด ถูกสุขอนามัย ปลอดสารพิษ รองลงมาคือ ด้านการจัดจำหน่าย มีการจัดแบ่งพื้นที่การจัดวางสินค้าที่เหมาะสม และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านการส่งเสริมการตลาด การแสดงสินค้า/การทดลองชิมสินค้า ณ จุดขาย

3. แนวทางการพัฒนาความเข้มแข็งเพื่อส่งเสริมมูลค่าทางเศรษฐกิจของชุมชนตลาดดอนหวาย จังหวัดนครปฐม โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด คือ ด้านการพัฒนาพื้นฐานเศรษฐกิจ รองลงมาคือ ดการพัฒนากลุ่ม/องค์กรชุมชน และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ โดยมีกระบวนการ 3 กระบวนการ ดังนี้ 1) การสร้างการมีส่วนร่วม โดยพิจารณาถึงความต้องการของชุมชน มีการบริหารงานที่ชัดเจน และสร้างการมีส่วนร่วมที่เข้มแข็งเป็นรูปธรรม 2) การสร้างเครือข่าย อันประกอบด้วย ร้านค้าเป็นจุดเริ่มต้นเพราะร้านค้ามีบทบาทสำคัญอย่างยิ่งในการพัฒนาเศรษฐกิจชุมชนดอนหวาย วัดเป็นสื่อกลางในการประสานงานระหว่างชุมชน และเป็นจุดศูนย์รวมในการถ่ายทอดความรู้ เพื่อให้ชุมชนที่ได้รับองค์ความรู้สามารถนำความรู้นั้นไปใช้ในทางที่ถูกต้องได้ และภาครัฐโดยเฉพาะในการเข้ามาช่วยในการส่งเสริมการท่องเที่ยวและด้านสาธารณูโภคต่างๆ เพื่อให้เกิดความสะดวกและเข้าถึงง่ายทางด้านการเดินทางและการท่องเที่ยว และ 3) การบูรณาการที่สอดคล้องกับบริบทของชุมชน มีการถ่ายทอดความรู้ภูมิปัญญาท้องถิ่น การสร้างคุณธรรมจริยธรรมให้เกิดความซื่อสัตย์ต่อลูกค้า และมีการกำหนดนโยบายที่เป็นกลาง

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

          The objectives of this research are as follows: 1) To study the economic system of Don Wai Market community in Nakhon Pathom province. 2) To examine the factors that promote the economic value of the Don Wai Market community in Nakhon Pathom province. 3) To propose strategies for enhancing the economic value of the Don Wai Market community in Nakhon Pathom province through a mixed-method research approach. The quantitative data were collected using questionnaires and the qualitative data collection through in-depth interviews.
          The research findings revealed that
          1. The overall economic processes of Don Wai market community in Nakhon Pathom province is at a high level. The aspect with the highest average value is the production sector, with the community placing importance on group collaboration to promote production. The next is the consumption aspect, where the community spends on purchasing additional goods based necessity. On the other hand, the aspect with the lowest average score is the sales sector, where the community tends to imitate market prices when selling the products.
          2. The factors that promote the economic value of the Don Wai Market community in Nakhon Pathom province are generally at a high level. The aspect with the highest average score is the production of fresh, clean, hygienic, and toxin-free products. The next aspect is the distribution aspect, with the proper product placement and organization. Finally, the aspect with the lowest average score is marketing promotion, and product showcasing/demonstration at the sales points.
          3. The overall approach for enhancing economic strength to promote the economic value of the Don Wai Market community in Nakhon Pathom province is at a high level. The aspect with the highest average score is economic infrastructure development, followed by group/ organization development, and the aspect with the lowest average score is human resource development. This involves three step process as follows: 1) Building participation, this step focuses on considering the community's needs, clear management, and fostering strong and ethical community participation. 2) Creating networks, this includes establishing networks that begin with businesses as a starting point since businesses play a crucial role in the Don Wai Market community's economic development. The temples serve as a medium for coordinating between community and serve as hubs for knowledge dissemination. This enables the community members who receive the knowledge to apply it correctly in their endeavors. Additionally, the public sector, especially in promoting tourism and various public utilities, aids in providing convenience and accessibility in terms of transportation and tourism., and 3) Integration in line with the community context, this step involves transmitting local wisdom and knowledge, instilling ethical values in dealing with customers, and formulating centralized policies.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ