-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการส่งเสริมการรักษาศีล ๕ ของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมา : กรณีศึกษาโรงเรียนทอสี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษPromotion the Five Precepts Observance of Youth in Nakhonratchasima Province : A Case Study of Tho Si School
- ผู้วิจัยพระภูเบศร์ เมตฺตจิตฺโต (จิตต์ไมตรี)
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.เสฐียร ทั่งทองมะดัน
- ที่ปรึกษา 2พระยุทธนา อธิจิตฺโต, ผศ. ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา30/05/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาพระพุทธศาสนา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50237
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 72
บทคัดย่อภาษาไทย
การศึกษาเรื่อง การส่งเสริมการรักษาศีล 5 ของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมา : กรณีศึกษาโรงเรียนทอสี ผู้วิจัยศึกษาในวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาการรักษาศีล 5 ในพระพุทธศาสนาเถรวาท 2) เพื่อศึกษาสภาพปัญหา อุปสรรคและจุดแข็งของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมากรณีศึกษาโรงเรียนทอสี 3) เพื่อส่งเสริมการรักษาศีล 5 ของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมากรณีศึกษาโรงเรียนทอสี
ผลการศึกษาพบว่า
การรักษาศีล 5 ในพระพุทธศาสนาเถรวาท ศีลเป็นข้อบัญญัติในการประพฤติปฏิบัติในการอยู่ร่วมกันของคนในสังคมได้อย่างมีความสุข ศีล 5 มีองค์ประกอบที่สำคัญอยู่ 5 ข้อ เว้นจากการฆ่าสัตว์ เว้นจากการถือเอาสิ่งของที่เจ้าของไม่ได้ให้ เว้นจากการประพฤตผิดในกามเว้นจากการกล่าวเท็จ และเว้นจากการดื่มน้ำเมา คือ สุราเมรัย ศีลจัดว่าเป็นฐานให้ถึงซึ่งโลกุตรธรรม คือ นิพพานสมบัติ ก็ต้องอาศัยศีลเป็นพื้นฐาน ดังนั้นศีลจึงเป็นเบื้องต้นแห่งการปฏิบัติให้สุจริตทางกายวาจา และใจเป็นที่สุด
สภาพปัญหา อุปสรรคและจุดแข็งของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมากรณีศึกษาโรงเรียนทอสี โรงเรียนทอสีเป็นโรงเรียนวิถีพุทธภายใต้การสนันสนุนของรัฐบาลซึ่งการจัดการศึกษาได้เห็นความสำคัญของการใช้ประโยชน์จากพุทธศาสนา ในการพัฒนาการศึกษาของชาติ จึงกำหนดเป็นนโยบาย ให้มีทางเลือกในการพัฒนาโรงเรียนวิถีพุทธ ตามความสมัครใจ ปัญหาการรักษาศีลของเยาวชนคือ ความร่วมมือของผู้ปกครองยังไม่เกิดความต่อเนื่องซึ่งเป็นปัญหาในการเป็นต้นแบบในการพฤติกรรมซึ่งอาจมีปัญหาในเรื่องมีเวลาไม่เพียงพอในการอบรมหรืออยู่กับเยาวชนไม่เพียงพอ สำหรับจุดแข็งในการรักษาศีลคือ การจัดหลักสูตรมีกิจกรรมที่ส่งเสริมศีล 5 และมีการให้พระสงฆ์ได้มาแสดงธรรมเพื่อให้เยาวชนเกิดความไกล้ชิดสร้างแรงจูงใจในการรักษาศีล
การส่งเสริมการรักษาศีล 5 ของเยาวชนในจังหวัดนครราชสีมากรณีศึกษาโรงเรียนทอสี แนวทางการส่งเสริมการรักษาศีล 5 ของเยาวชนตามหลักแนวคิดของพุทธทาสภิกขุต้องมีการจัดสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมการจัดการศึกษาอบรมขัดเกลาเข้าสู่ภาคปฏิบัติ และควรมีการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมเยาวชนต้นแบบ แนวทางการส่งเสริมการรักษาศีล 5 ของเยาวชนในยุคสมัยใหม่ ควรสร้างทฤษฎีแรงจูงใจ คือ 1) แรงจูงใจภายใน เป็นเครื่องมือหนึ่งในการสร้างแรงจูงใจให้ เกิดการเรียนรู้ภายในตน และ 2) เป็นแรงจูงใจภายนอก (Extrinsic Motivation) ที่เกิดจากสิ่งแวดล้อมรอบตัวมนุษย์ ที่มีอิทธิพล ต่อการตัดสินใจให้ประพฤติปฏิบัติในเรื่องใดเรื่องหนึ่งของมนุษย์
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
Study of Promoting the keeping of the 5 precepts among youth in Nakhon Ratchasima Province: A case study of Tosi School The researcher has three objectives: 1) to study the keeping of the 5 precepts in Theravada Buddhism; 2) to study the problem situation. Obstacles and strengths of youth in Nakhon Ratchasima Province, a case study of Tosi School. 3) To promote the maintenance of the 5 precepts of youth in Nakhon Ratchasima Province, a case study of Tosi School.
The results of the study found that
Keeping the 5 Precepts in Theravada Buddhism Precepts are rules for living happily together in society. The 5 precepts have 5 important elements, abstaining from killing animals. Refrain from taking things that the owner has not given. Abstain from sexual misconduct, abstain from telling lies. and abstain from drinking intoxicating drinks, that is, alcoholic beverages. Precepts are considered to be the basis for attaining worldly dharma, that is, nirvana wealth. Therefore, one must rely on precepts as the basis. Therefore, precepts are the basis for practicing honesty in body and speech. and the heart is the greatest
Problems, obstacles, and strengths of youth in Nakhon Ratchasima Province, a case study of Tosi School Thaosi School is a Buddhist school under the support of the government, whose educational management recognizes the importance of making use of Buddhism. in the development of national education Therefore it is set as a policy. To have options for developing Buddhist schools. voluntarily The problem of maintaining precepts among youth is Parents' cooperation is not yet continuous, which is a problem in being a model for behavior. There may be problems with not having enough time to train or not being with the youths enough. For the strong point in keeping the precepts is Organizing the curriculum has activities that promote the 5 precepts and has monks teach Dhamma to bring youth closer together and create motivation to keep the precepts.
Promoting the keeping of the 5 precepts among youth in Nakhon Ratchasima Province, a case study of Tosi School Guidelines for promoting the maintenance of the 5 precepts of youth according to the principles of Buddhadasa Bhikkhu must include the provision of an appropriate environment, education, training, and refinement into practice. And morality and ethics should be cultivated in young people as role models. Guidelines for promoting the keeping of the 5 precepts among youth in the modern era Should create a motivation theory: 1) internal motivation It is one tool to create motivation. Learning takes place within oneself and 2) it is external motivation (Extrinsic Motivation) that arises from the environment around humans that influences the decision to behave in any matter of human beings.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|