โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    กระบวนการปรับตัวของชุมชนเพื่อความอยู่รอดในพื้นที่ท่องเที่ยว : กรณีศึกษาชุมชนอัมพวา ตำบลอัมพวา อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษCommunity Adaptation Process for Survival In Tourist Areas : Case Study of Amphawa Community, Amphawa Sub-District Amphawa District, Samut Songkhram Province
  • ผู้วิจัยนางสาวศศกมลภัค ศิริวัฒน์กุลวงศ์
  • ที่ปรึกษา 1ดร.วสันต์ ลิ่มรัตนภัทรกุล
  • ที่ปรึกษา 2พระสุธีรัตนบัณฑิต, รศ. ดร.
  • วันสำเร็จการศึกษา30/05/2023
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาการพัฒนาสังคม
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50295
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 44

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาวิถีชีวิต ผลกระทบ และวิธีการปรับตัวของชุมชนเพื่อความอยู่รอดในพื้นที่ท่องเที่ยว กรณีศึกษาชุมชนอัมพวา ตำบลอัมพวา อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม 2) ศึกษากระบวนการปรับตัวของชุมชนเพื่อความอยู่รอดในพื้นที่ท่องเที่ยว กรณีศึกษาชุมชนอัมพวา ตำบลอัมพวา อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิ ผู้นำชุมชน และประชากรที่อาศัยอยู่ในชุมชนตลาดอัมพวา ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)

ผลการวิจัยพบว่า

1. วิถีชีวิต ผลกระทบ และวิธีการปรับตัวของชุมชน การเปลี่ยนแปลงของตลาดน้ำอัมพวาตลอดเวลาที่ผ่านมากลุ่มนายทุนเข้ามาซื้อกิจการต่อจากคนในพื้นที่เกือบหมด แต่คงแก้ไขปัญหายาก เพราะชาวบ้านธรรมดาคงไม่มีทางสู้กับกลุ่มทุนได้ เงินเป็นปัจจัยสำคัญที่ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลง เนื่องจากเงินเป็นสิ่งที่สังคมยอมรับว่าเป็นสื่อกลางในการแลกเปลี่ยนและมีบทบาทในชีวิตประจำวัน โดยระบบเศรษฐกิจจะดีหรือไม่ขึ้นอยู่กับระบบการหมุนเวียนของเงิน ซึ่งมนุษย์ทุกคนต้องใช้เงินในการซื้อขายแลกเปลี่ยนสินค้าหรือบริการเพื่อตอบสนองความต้องการในการอยู่รอดภายในสังคม

2. กระบวนการปรับตัวของชุมชนเพื่อความอยู่รอดในพื้นที่ท่องเที่ยว กรณีศึกษาชุมชนอัมพวา ตำบลอัมพวา อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม คือ การได้รับประโยชน์ของชุมชนอัมพวา การทำให้ชุมชนมีรายได้จากการประกอบอาชีพที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวโดยชุมชนโดยตรง ได้แก่ ธุรกิจร้านอาหารธุรกิจขายของที่ระลึก ธุรกิจนำเที่ยว ธุรกิจที่พัก นอกจากนี้ยังกระจายผลประโยชน์ในทางอ้อม ซึ่งเป็นผลพวงจากการท่องเที่ยว ได้แก่ การตกปลาและตกกุ้ง แต่เดิมที่ขายส่งให้แก่พ่อค้าคนกลางปรับเปลี่ยนเป็น ขายให้นักท่องเที่ยวโดยตรง ทำให้มีรายได้เพิ่มมากขึ้นรายได้ส่วนใหญ่ที่เกิดจากการท่องเที่ยวของตลาดน้ำอัมพวามักตกไปอยู่กับผู้ประกอบการธุรกิจนอกพื้นที่มากกว่าผู้ประกอบการธุรกิจของคนในชุมชน เนื่องจากคนในชุมชนมักประกอบธุรกิจขนาดเล็ก ใช้เงินในการลงทุนไม่มากประกอบกับวิถีชีวิตดั้งเดิม เป็นวิถีชีวิตแบบเรียบง่าย ไม่ชอบการแข่งขัน ไม่มีความรู้เกี่ยวกับการตลาดอย่างเพียงพอทำให้คนในชุมชนบางส่วนกลายเป็นแรงงานให้กับนักลงทุน

3. ควรจัดอบรมให้ความรู้ ทำความเข้าใจร่วมกันใน เรื่องของการท่องเที่ยว และให้ชุมชนมีส่วนร่วมในการบริหาร จัดการโดยคำนึงถึงศักยภาพและความต้องการของส่วนรวมเป็นสำคัญเช่น ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบรรจุภัณฑ์ การสร้างผลิตภัณฑ์แบบใหม่เหมือกับต่างประเทศหรือกลุ่มอาชีพที่พัฒนาแล้ว มีการประชาสัมพันธ์ หน่วยงานที่รับผิดชอบในพื้นที่ควรวางแผนส่งเสริมให้ชาวบ้านได้เรียนรู้วิธี การพัฒนาแบบพึ่งตนเองการบริหารจัดการ และชุมชนอัมพวา โดยอาจจัดให้มีกลุ่มอนุรักษ์ หรือกลุ่มให้คำปรึกษาเพื่อความอยู่รอดในพื้นที่ท่องเที่ยว ให้โอกาสทุกคนได้ร่วมกันคิด วางแผน แสดงความคิดเห็น ตัดสินใจว่าสิ่งใดคือสิ่งที่ดีที่สุด และถูกต้องที่สุดสำหรับชุมชนอัมพวา ทั้งในปัจจุบันและในอนาคตเพื่อเป็นรากฐานของพื้นที่ท่องเที่ยวที่ดีในวันนี้และในวันข้างหน้าให้ยั่งยืนตลอดไป

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

The main objectives of this research were 1) to study the way of life, impacts and methods of community adaptation for survival in tourist areas: A case study of Amphawa community, Amphawa sub-district, Amphawa district, Samut Songkhram province, and 2) to study the process of community adaptation for survival in tourist areas: A case study of Amphawa Community, Amphawa Sub-district, Amphawa District, Samut Songkhram Province. The qualitative research method was carried out in this study. Key informants included experts, community leaders and people living in the Amphawa market community were interviewed for data collection. Content Analysis technique was used for data analysis.

The results of the study found that:

1. Ways of life, impacts and ways of adaptation of the community indicated that the recent changes of the Amphawa floating market In the past like a group of investors came to buy the business from almost all the people in the area. But it still was difficult to solve this problem. Because ordinary villagers would have no way to fight against capital groups. Money is the key to change. Because money is accepted by society as a medium of exchange and plays an important role in daily life. The economic system is good or not depends on the money circulation system in which all human beings must use money to buy and sell goods or services to meet the needs of survival within society.

2. Community adaptation process for survival in tourist areas: A case study of Amphawa Community, Amphawa Sub-district, Amphawa District, Samut Songkhram Province revealed that the benefit of the Amphawa community is that the community earns income from occupations directly related to community-based tourism, such as restaurant business, souvenir business, travel business, accommodation business, also indirectly distribute benefits to fishing and shrimp fishing, previously wholesale to middlemen, now changed to sell directly to tourists. Most of the income generated from the tourism of the Amphawa floating market often falls to business operators outside the area rather than business operators of people in the community. Because people in the community tend to run small businesses. It does not require a lot of money to invest together with a traditional way of life. It's a simple way of life. They don't like competition, lack of sufficient knowledge of the market. These make them become workers for investors.

3. There should provide training to educate mutual understanding in matter of travelling and allow the community to participate in the administration managed by taking into account the potential and needs of the community as important things like  product, packaging, creating new products as in foreign countries or developed professional groups. There should be public relations, responsible agencies in the area should plan to encourage villagers to learn how to be self-reliant development, management and the Amphawa community may organize a conservation group or a survival counseling group in a tourist area by giving everyone an opportunity to come together to think, plan, express their opinions, decide what is best and the most accurate for the Amphawa community  both now and in the future to be the foundation of a good tourist area today and in the future to be sustainable forever.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ