-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการพัฒนาคุณภาพชีวิตผ่านหลักสูตรครูสมาธิของสมเด็จพระญาณวชิโรดม (หลวงพ่อวิริยังค์) เชิงพุทธบูรณาการ
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษImproving quality of life through Somdet Phra Ñāṇavajirottama (Luang Phor Viriyang) Teacher Course
- ผู้วิจัยนางสาววชิราวัลย์ มหพรภัสสร์
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ตวงเพชร สมศรี
- ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.บุญเลิศ โอฐสู
- วันสำเร็จการศึกษา09/10/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาพระพุทธศาสนา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50341
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 117
บทคัดย่อภาษาไทย
ดุษฎีนิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์ 3 ข้อ คือ 1. เพื่อศึกษาการพัฒนาคุณภาพชีวิตผ่านหลักสูตรครูสมาธิของสมเด็จพระญาณวชิโรดม (หลวงพ่อวิริยังค์) 2. เพื่อศึกษาหลักพุทธธรรมที่ใช้ในการพัฒนาคุณภาพชีวิตผ่านหลักสูตรครูสมาธิของสมเด็จพระญาณวชิโรดม (หลวงพ่อวิริยังค์) 3. เพื่อนำเสนอการพัฒนาคุณภาพชีวิตผ่านหลักสูตรครูสมาธิของสมเด็จพระญาณวชิโรดม (หลวงพ่อวิริยังค์) เชิงพุทธบูรณาการ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ แบบการวิจัยภาคสนาม เก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลหลัก สรุปผลการวิจัยในรูปแบบพรรณนาวิเคราะห์
หลักสูตรครูสมาธิมีโครงสร้าง คือ เรียนภาคทฤษฎี เดินจงกรม และนั่งสมาธิ เก็บเป็นชั่วโมงการเรียน 200 ชั่วโมง มีสอบข้อเขียน สอบปฏิบัติ เดินจงกรม นั่งสมาธิ และธุดงค์ภาคสนาม 4 วัน 3 คืน หลักพุทธธรรมที่ใช้ คือ สติ สัมปชัญญะ สรุปผลการวิจัย และบูรณาการเป็น 4 ด้าน ดังนี้ 1) วิธีการทำสมาธิแบบบูรณาการ ให้บริกรรมพุทโธ ให้พุทโธ ทุกขณะย่าง 2 ) รูปแบบเนื้อหาสอน สติ สัมปชัญญะ และสมาธิ สม่ำเสมอ 3) หลักสูตรการสอน สติ สัมปชัญญะให้เกิดสมาธิฝึกจิตให้มีสติในทุกอิริยาบถ ใช้ชีวิตแบบพุทธ ผู้รู้ ผู้ตื่น ผู้เบิกบานตลอดเวลา มีจิตเป็นสัมมาสมาธิ 4) การประเมินผล สามารถมีสติกำกับในการดำเนินชีวิตประจำวัน องค์ความรู้ที่ได้ คือ ชีวิตดี เพราะมีสมาธิ ที่ทำให้สังคมสงบสุข พัฒนาระดับจิตใจจากความเป็นปุถุชนที่ยังมีกิเลส สู่ความเป็นอริยชนที่ข้ามพ้นอำนาจกิเลส และเป็นอิสระจากกิเลสโดยสิ้นเชิงในที่สุด
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
In this dissertation, three objectives were purposely made: 1) to study the improvement of quality of life through program of Somdet Phra Ñāṇavajirottama’s (Luang Phor Viriyang) kru-samãdhi course, 2) to study the principles of Buddhism applied to improving the quality of life through Somdet Phra Ñāṇavajirottama’s (Luang Phor Viriyang) kru-samãdhi course, and 3) to present the Buddhist integrated improvement of quality of life through Somdet Phra Ñāṇavajirottama’s (Luang Phor Viriyang) kru-samãdhi course. This is qualitative research done by using field research methodology where in-depth interview of key informants was also made and then the contents analysis was done through the descriptive analysis respectively.
It is prescribed that Luang Phor Viriyang’s kru-samãdhi course consists of the following structures: theoretical section, walking and sitting meditation to be added up to 200 hours where writing and practicing, walking, sitting examination including Austere practicing for four days and three nights are actively needed. In the course, the Buddhist principles that are applied to the practicing are of mindfulness and clear comprehension. The conclusion of the research was integrated by four aspects: 1) the meditation method is integrated by reciting a word ‘Buddho’ in every step constantly, 2) the formative contents for teaching require mindfulness, clear comprehension and concentration consistently, 3) the provided course is practically assigned to inculcate practitioners with mindfulness and clear comprehension where their mind could be mindfully trained in all gestures living life like an awakening Buddhist all the time with right concentration, and 4) the ability to have mindfulness while living daily life is mainly evaluated. The body of knowledge gained from the research is a good life resulted from the meditation by which it creates a peaceful society bringing about the development of mind to the higher level from the worldly people who are full of defilement to the noble one who is absolute free from any bondage respectively.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|