โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    การประยุกต์หลักพุทธธรรมเพื่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของ ผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษBuddhadhamma Application for Management According to The New Normal of Life Insurance Entrepreneurs in Bangkok
  • ผู้วิจัยนางสาวประภาวรินทร์ พิทักษ์ชัยภักดี
  • ที่ปรึกษา 1ศ. ดร.บุญทัน ดอกไธสง
  • ที่ปรึกษา 2รศ. ดร.สุรพล สุยะพรหม
  • วันสำเร็จการศึกษา07/10/2566
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50356
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 131

บทคัดย่อภาษาไทย

ดุษฎีนิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1. เพื่อศึกษาการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร 2. เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร 3. เพื่อนำเสนอการประยุกต์หลักพุทธธรรมเพื่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร ดำเนินการวิธีวิจัยแบบผสานวิธี โดยการวิจัยเชิงปริมาณเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 379 คน ใช้แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.973 การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน การวิจัยเชิงคุณภาพเป็นการศึกษาภาคสนามด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก จากผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 18 รูปหรือคน และการสนทนากลุ่มเฉพาะจำนวน 9 รูปหรือคน เพื่อยืนยันองค์ความรู้หลังจากการสังเคราะห์ข้อมูล     

             ผลการวิจัยพบว่า

             1. การบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับได้ดังนี้ 1) ด้านการปฏิบัติอย่างเป็นธรรมต่อลูกค้า โดยมีการพัฒนาผลิตภัณฑ์และทำการตลาดโดยคำนึงถึงผลประโยชน์ของลูกค้า การให้ข้อมูลที่ชัดเจนต่อลูกค้าก่อนและหลังการขาย การลดความเสี่ยงจากการขายผลิตภัณฑ์ที่ไม่เหมาะกับความต้องการของลูกค้า 2) ด้านการให้บริการตามกรมธรรม์ประกันภัย โดยมีการให้บริการตามกรมธรรม์อย่างเหมาะสมจนกว่าจะบรรลุหน้าที่ที่กำหนดภายใต้กรมธรรม์ประกัน การเปิดเผยข้อมูลเกี่ยวกับการเปลี่ยนแปลงในสัญญาระหว่างที่สัญญายังไม่หมดอายุต่อผู้เอาประกัน การเปิดเผยข้อมูลอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์ประกันภัยต่อผู้เอาประกัน และ 3) ด้านกระบวนการก่อนการขาย โดยมีการกำกับดูแลและคำนึงถึงความต้องการของลูกค้าแต่ละประเภท การพัฒนาผลิตภัณฑ์และทำการตลาดผลิตภัณฑ์ประกันภัยให้ตรงกับความต้องการของลูกค้า ตามลำดับ

             2. ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร พบว่า 1) หลักปาปณิกธรรม ส่งผลต่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยเรียงลำดับตามสมการกล่าวคือ ด้านวิธูโร (จัดการดี) ด้านนิสสยสัมปันโน (มีมนุษยสัมพันธ์) ด้านจักขุมา (มีวิสัยทัศน์) และร่วมกันทำนายการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร ได้ร้อยละ 42.4 (Adjusted R2=0.424) 2) ส่วนประสมทางการตลาด ส่งผลต่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร 5 ด้าน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และ 0.05 โดยเรียงลำดับตามสมการกล่าวคือ ด้านราคา ด้านกระบวนการ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านลักษณะทางกายภาพ และร่วมกันทำนายการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร ได้ร้อยละ 56.5 (Adjusted R2=0.565)

             3. การประยุกต์หลักพุทธธรรมเพื่อการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร มีดังนี้ การบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ของผู้ประกอบการธุรกิจประกันชีวิตในกรุงเทพมหานคร ประกอบด้วย 1) ด้านการปฏิบัติอย่างเป็นธรรมต่อลูกค้า โดยมีการพัฒนาผลิตภัณฑ์และทำการตลาดโดยคำนึงถึงผลประโยชน์ของลูกค้า การให้ข้อมูลที่ชัดเจนต่อลูกค้าก่อนและหลังการขาย การลดความเสี่ยงจากการขายผลิตภัณฑ์ที่ไม่เหมาะกับความต้องการของลูกค้า 2) ด้านกระบวนการก่อนการขาย โดยมีการกำกับดูแลและคำนึงถึงความต้องการของลูกค้าแต่ละประเภท การพัฒนาผลิตภัณฑ์และทำการตลาดผลิตภัณฑ์ประกันภัยให้ตรงกับความต้องการของลูกค้า 3) ด้านการให้บริการตามกรมธรรม์ประกันภัย โดยมีการให้บริการตามกรมธรรม์อย่างเหมาะสมจนกว่าจะบรรลุหน้าที่ที่กำหนดภายใต้กรมธรรม์ประกัน การเปิดเผยข้อมูลเกี่ยวกับการเปลี่ยนแปลงในสัญญาระหว่างที่สัญญายังไม่หมดอายุต่อผู้เอาประกัน การเปิดเผยข้อมูลอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องกับผลิตภัณฑ์ประกันภัยต่อผู้เอาประกัน โดยนำหลักปาปณิกธรรม ซึ่งเป็นหลักธรรมส่งเสริมการบริหารจัดการตามแนวชีวิตวิถีใหม่ ประกอบด้วย ด้านจักขุมา มีวิสัยทัศน์ ด้านวิธูโร จัดการดี และ ด้านนิสสยสัมปันโน มีมนุษยสัมพันธ์ รวมทั้งนำส่วนประสมทางการตลาด ทั้ง 7 ด้านเป็นพื้นฐาน ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคคล ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านกระบวนการ              

 

 

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

Objectives of this dissertation were: 1. To study management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok. 2. To study factors affecting management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok. 3. To present the application of Buddhist principles for management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok, conducted by the mixed research methods. The quantitative research collected data from 379 samples using a questionnaire with a reliability value of 0.973. Data were analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, and stepwise multiple regression analysis. The qualitative research was a field study by using in-depth interview method to collect data from 18 key informants and 9 participants in focus group discussion focus group discussions to confirm the knowledge after data synthesis.

Findings were as follows:

1. Management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok Overall, it is at a high level. Arranged as follows: 1) Fair treatment towards customers the products are developed and marketed taking into account the interests of customers. Providing clear information to customers before and after sales reducing the risk of selling products that are not suitable for customer needs. 2) Providing services according to insurance policies. The services provided under the policy are provided appropriately until the duties specified under the insurance policy are achieved. Disclosing information about changes to the contract during its expiration to the insured. Other disclosures related to insurance products for the insured and 3) pre-sale processes with supervision and consideration of the needs of each type of customer. Developing products and marketing insurance products to meet customer needs, respectively

2. Factors affecting management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok were found to be: 1) Papanikdhamma principles Affecting management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok. Statistically significant at the 0.01 level, arranged in order according to the equation as follows: Vithuro (good management), Nissayasampanno (have human relations), Chakkuma (have vision) and together predict management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok at 42.4 percent (Adjusted R2=0.424) 2) Market mix Affects management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok in 5 areas with statistical significance at the 0.01 and 0.05 levels, arranged in order according to the following equation: price, process, marketing promotion. Product physical characteristics and jointly predict management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok at 56.5 percent (Adjusted R2=0.565)

3. The application of Buddhist principles for management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok is as follows. Management according to the new way of life of life insurance business operators in Bangkok consists of 1) practical aspects Fairness to customers The products are developed and marketed taking into account the interests of customers. Providing clear information to customers before and after sales Reducing the risk of selling products that are not suitable for customer needs. 2) Pre-sales process With supervision and consideration of the needs of each type of customer. Developing products and marketing insurance products to meet customer needs. 3) Providing services according to insurance policies. The services provided under the insurance policy are provided appropriately until the duties specified under the insurance policy are fulfilled. Disclosing information about changes to the contract during its expiration to the insured. Other disclosures related to insurance products for the insured By applying the principles of Papanikkadhamma which is a principle promoting management according to the new way of life, consisting of Chakkhuma, having vision, Vithuro, managing well, and Nissayasampanno, have human relations Including using all 7 aspects of the market mix as a basis, consisting of products, prices, distribution channels Marketing promotion, people, physical characteristics, processes.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ