-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการบูรณาการหลักพุทธธรรมเพื่อส่งเสริมประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ด้านการศึกษาโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษBuddhadhamma Integration for Promoting The Effectiveness of Educational Budget Management in Schools Under Bangkok Southern Krungthon Group
- ผู้วิจัยนางสาววันเพ็ญ วัฒนกูล
- ที่ปรึกษา 1ศ. ดร.บุญทัน ดอกไธสง
- ที่ปรึกษา 2รศ. ดร.พิเชฐ ทั่งโต
- วันสำเร็จการศึกษา07/10/2566
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50368
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 117
บทคัดย่อภาษาไทย
ดุษฎีนิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1. เพื่อศึกษาประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษา โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ 2. เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษา โรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ 3. เพื่อศึกษาการบูรณาการหลักพุทธธรรมเพื่อส่งเสริมประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษา โรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ ดำเนินการวิธีวิจัยแบบผสานวิธี โดยการวิจัยเชิงปริมาณเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 200 คน โดยใช้แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.951 ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ การวิจัยเชิงคุณภาพเป็นการศึกษาภาคสนามด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก จากผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 18 รูปหรือคน และการสนทนากลุ่มเฉพาะจำนวน 9 รูปหรือคน เพื่อยืนยันองค์ความรู้หลังจากการสังเคราะห์ข้อมูล
ผลการวิจัยพบว่า
1. ประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษาโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ พบว่า โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้านโดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ดังนี้ 1) ด้านการผลิต โดยนำระบบการบริหารงบประมาณแบบระยะเวลาตามแผนบริหารงบประมาณมาประยุกต์ใช้ ควบคุมงบประมาณให้เหมาะสม 2) ด้านประสิทธิภาพ โดยวิเคราะห์จุดบกพร่องในกระบวนการงบประมาณและปรับปรุงให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น 3) ด้านการพัฒนา โดยพัฒนาศักยภาพบุคลากรให้เหมาะสมกับงานอย่างต่อเนื่อง จัดโครงการด้านการจัดการความรู้และร่วมมือกันพัฒนาองค์กรไปสู่องค์กรแห่งความโปร่งใส 4) ด้านการปรับเปลี่ยน โดยปรับแผนกลยุทธ์ ตรวจสอบการใช้งบประมาณในทุกขั้นตอน และ 5) ด้านความพึงพอใจ โดยบุคลากรพึงพอใจในผลการปฏิบัติงาน มีความสุข บริหารงบประมาณถูกต้องตามหลักเกณฑ์ มีความโปร่งใส ตรวจสอบได้
2. ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษา โรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ พบว่า 1) กระบวนการบริหารจัดการ (PDCA) ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษาโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยเรียงลำดับตามสมการดังนี้คือ การปฏิบัติตามแผน การปรับปรุงแก้ไข การตรวจสอบ การวางแผน และสามารถร่วมกันทำนายประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ได้ร้อยละ 54.0 (Adjusted R2=.540) 2) หลักอิทธิบาท 4 ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษาโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยเรียงลำดับตามสมการดังนี้คือ วิริยะ ฉันทะ วิมังสา จิตตะ และสามารถร่วมกันทำนายประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ได้ร้อยละ 51.0 (Adjusted R2=.510)
3. การบูรณาการหลักพุทธธรรมเพื่อส่งเสริมประสิทธิผลการบริหารงบประมาณด้านการศึกษา โรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มเขตกรุงธนใต้ ดังนี้ ประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ประกอบด้วย 1) ด้านการผลิต นำระบบการบริหารงบประมาณแบบระยะเวลาตามแผนบริหารงบประมาณมาประยุกต์ใช้ ควบคุมงบประมาณให้เหมาะสม 2) ด้านประสิทธิภาพ วิเคราะห์จุดบกพร่องในกระบวนการงบประมาณและปรับปรุงให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น 3) ด้านความพึงพอใจ บุคลากรพึงพอใจในผลการปฏิบัติงาน มีความสุข บริหารงบประมาณถูกต้องตามหลักเกณฑ์ มีความโปร่งใส ตรวจสอบได้ 4) ด้านการปรับเปลี่ยน ปรับแผนกลยุทธ์ ตรวจสอบการใช้งบประมาณในทุกขั้นตอน 5) ด้านการพัฒนา โดยพัฒนาศักยภาพบุคลากรให้เหมาะสมกับงานอย่างต่อเนื่อง จัดโครงการด้านการจัดการความรู้และร่วมมือกันพัฒนาองค์กรไปสู่องค์กรแห่งความเป็นเลิศ โดยนำหลักอิทธิบาท 4 เข้ามาบูรณาการส่งเสริมประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ประกอบด้วย 1) ฉันทะ มีใจรัก ศรัทธา และเชื่อมั่นต่อหน้าที่ 2) วิริยะ ขยันหมั่นเพียรด้วยความอดทนไม่ย่อท้อ 3) จิตตะ ตั้งใจ จิตรับรู้ในสิ่งที่ทำ จดจ่อ 4) วิมังสา หมั่นใช้ปัญญาพิจารณาใคร่ครวญ วางแผนดำเนินการ ตรวจสอบ และประเมินผล และนำหลักการบริหารจัดการตามกระบวนการ PDCA มาบริหารเพื่อส่งเสริมประสิทธิผลการบริหารงบประมาณ ทั้งด้านการวางแผน การปฏิบัติงานตามแผน การตรวจสอบ การปรับปรุงงาน เพื่อให้เกิดการบริหารแบบครบวงจร
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
Objectives of this dissertation were: 1. To study the effectiveness of educational budget management. Schools under Bangkok Southern Krungthon District Group 2. To study factors affecting the effectiveness of education budget management. Schools under Bangkok Southern Krungthon District Group 3. To study the integration of Buddhist principles to promote the effectiveness of educational budget management. Schools under Bangkok Southern Krungthon District Group Conduct integrated research methods The quantitative research collected data from a sample of 200 people using a questionnaire with a confidence value of 0.951 for the entire version. Data analysis was used. Using frequency, percentage, mean, and standard deviation values. Correlation analysis and stepwise multiple regression analysis. with statistical package Qualitative research is a field study using in-depth interviews. from 18 key informants or people and 9 focus groups or people to confirm knowledge after data synthesis.
Findings were as follows:
1. Effectiveness of educational budget management in schools under Bangkok the Southern Krungthon District group found that overall the level was at a high level. When considering each aspect, it was found that every aspect was at a high level, in the following order: 1) Production, by applying a periodic budget management system according to the budget management plan. Control the budget appropriately. 2) Efficiency By analyzing the shortcomings in the budget process and improving it to be more efficient. 3) Development, by continually developing the potential of personnel to be suitable for the job. Organize knowledge management projects and work together to develop the organization into a transparent organization. 4) Change. By adjusting the strategic plan Check the use of the budget in every step and 5) satisfaction. The personnel are satisfied with their work results, are happy, and manage the budget correctly according to the criteria. It is transparent and can be verified.
2. Factors that affect the promotion of management innovation of the Metropolitan Waterworks Authority. It was found that 1) the management process (PDCA) affects the effectiveness of educational budget management for schools under Bangkok Metropolitan Administration. Southern Krungthon District Group Statistically significant at the 0.01 level, arranged according to the equation as follows: Implementation of the plan Improving, inspecting, planning and being able to jointly predict the effectiveness of budget management at 54.0 percent (Adjusted R2=.540) 2) The 4 principles of influence affect the effectiveness of budget management for education in schools under Bangkok. Southern Krungthon District Group Statistically significant at the 0.01 and 0.05 levels, arranged in order according to the equation as follows: Viriya, Chantha, Vimansa, and Citta, and together they can predict the effectiveness of budget management at 51.0 percent (Adjusted R2=.510).
3. Integrating Buddhist principles to promote the effectiveness of educational budget management. Schools under Bangkok Southern Krungthon District Group as follows: Effectiveness of budget management in all 5 areas, consisting of 1) production, by applying a periodic budget management system according to the budget management plan. Control the budget appropriately. 2) Efficiency By analyzing the shortcomings in the budget process and improving it to be more efficient. 3) Satisfaction The personnel are satisfied with their work results, are happy, and manage the budget correctly according to the criteria. It is transparent and can be verified. 4) Changes By adjusting the strategic plan Check the use of the budget in every step. 5) By continuously developing the potential of personnel to be suitable for the job. Organize knowledge management projects and work together to develop the organization into a transparent organization. By integrating the 4 principles of Iddhipada to promote the effectiveness of educational budget management for schools under Bangkok. The Southern Krung Thon District group consists of 1) Chantha, having a heart of love, faith, and confidence in one's duties. 2) Viriya, diligently working with patience and never giving up. 3) Chitta, intending, the mind is aware of what one does, focused. 4) Vimansa, diligently using wisdom to consider, contemplate, and plan. Inspect and evaluate and apply management principles according to the PDCA process to promote the effectiveness of budget management. Both aspects of planning Execution of work according to plan, inspection, improvement of work To achieve integrated management.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|