-
ชื่อเรื่องภาษาไทยแนวทางการส่งเสริมแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน ตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของครู กลุ่มโรงเรียนวังชลสินธุ์ จังหวัดพระนครศรีอยุธยา
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษGuidelines for Promoting Motivation for work According To the Principle Titthadhammicattha Vi ews of the Teachers of the Wang cholasin School Group Phra Nakhon Si Ayutthaya
- ผู้วิจัยนางสาวสุภาพร กสิกร
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.เกษม แสงนนท์
- ที่ปรึกษา 2ดร.ณัชชา อมราภรณ์
- วันสำเร็จการศึกษา20/01/2024
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50436
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 28
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู 2) เพื่อศึกษาวิธีการส่งเสริมแรงจูงใจในการปฏิบัติงานตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของครูและ 3) เพื่อเสนอแนวทางการส่งเสริมแรงจูงใจในการปฏิบัติงานตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของครูกลุ่มโรงเรียนวังชลสินธุ์ จังหวัดพระนครศรีอยุธยา เป็นการวิจัยแบบผสานวิธี โดยมีประชากรเป็นครู จำนวน 136 คน สถิติที่ใช้เป็นการวิเคราะห์ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหาข้อมูลจากการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 5 คน
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู โดยภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ด้านสภาพแวดล้อมในการปฏิบัติงาน ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงานด้านโอกาสความก้าวหน้าในตำแหน่งหน้าที่ด้านการปกครองด้านลักษณะของงานที่ทำและด้านค่าตอบแทนสวัสดิการ ตามลำดับ
2. ผลการศึกษาวิธีการส่งเสริมแรงจูงใจในการปฏิบัติงานตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของครู ประกอบด้วย 1) ด้านสภาพแวดล้อมในการปฏิบัติงาน ผู้บริหารขยันตรวจสอบให้การดูแลบุคลากรทางการศึกษาทุกคนอย่างสม่ำเสมอ ตลอดถึงการตรวจสอบสภาพแวดล้อมภายในสถานศึกษา 2) ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ผู้บริหารคอยให้การช่วยเหลือครูที่มีความเดือดร้อนทุกคนด้วยความเป็นกันเอง อย่างมีความเป็นกัลยาณมิตรกับบุคลากรทางการศึกษาทุกคน 3) ด้านโอกาสความก้าวหน้าในตำแหน่งหน้าที่ ผู้บริหารส่งเสริมให้ครูหมั่นศึกษาหาความรู้เพื่อพัฒนาตนเองและรักษาตำแหน่งหน้าที่ของตนเอง 4) ด้านการปกครอง ผู้บริหารมีความขยันปฏิบัติหน้าที่อย่างเต็มความสามารถ 5) ด้านลักษณะของงานที่ทำ ผู้บริหารมีการพิจารณาความเหมาะสมของงานกับความรู้ความสามารถของครูที่รับผิดชอบ และ 6) ด้านค่าตอบแทนและสวัสดิการ ผู้บริหารมีการพิจารณาการเลื่อนเงินเดือนด้วยความโปร่งใส ให้รางวัลกับครูผู้ปฏิบัติงานดีเพื่อรักษาความดีความชอบของครูเป็นการสร้างแรงจูงใจ
3. แนวทางการส่งเสริมแรงจูงใจในการปฏิบัติงานตามหลักทิฏฐธัมมิกัตถประโยชน์ของครูทั้ง 6 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านสภาพแวดล้อมในการปฏิบัติงานมอบหมายให้ครูหมั่นตรวจสอบให้การดูแลบุคลากรทางการศึกษาทุกคนอย่างสม่ำเสมอตลอดถึงการดูแลอาคารสถานที่ แหล่งเรียนรู้ภายในสถานศึกษาให้พร้อมใช้งานอยู่เสมอร่วมกันกับครูเพื่อรักษาผลประโยชน์และชื่อเสียงของโรงเรียนไว้เป็นอย่างดี 2) ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ส่งเสริมให้ครูสร้างความสัมพันธ์ที่ดีกับครูและบุคลากรทุกคนอย่างเป็นกัลยาณมิตรและให้ดำเนินชีวิตอย่างมีสติสัมปชัญญะ 3) ด้านโอกาสความก้าวหน้าในตำแหน่งหน้าที่ให้โอกาสครูที่มีความสามารถตั้งใจ ทุ่มเทการทำงาน และรักษาหน้าที่การงานที่ปฏิบัติให้ดีตลอดไปตลอดถึงการเลี้ยงชีวิตของครูอย่างชอบธรรม 4) ด้านการปกครอง ส่งเสริมให้ครูมีความมุ่งมั่น ตั้งใจ ปฏิบัติหน้าที่ที่ได้รับมอบหมายจากผู้บังคับบัญชาอย่างเต็มความสามารถ 5 ด้านลักษณะของงานที่ทำส่งเสริมให้ครูขยันรักษาการปฏิบัติงานที่ตามงานที่รับมอบหมายและรักษาผลการปฏิบัติหน้าที่ของเองไม่ให้ขาดตกบกพร่องและความเป็นมิตรกับเพื่อนร่วมงานทุกคน และ 6) ด้านค่าตอบแทนและสวัสดิการพิจารณาการเลื่อนเงินเดือนจากผลการปฏิบัติงานตามเกณฑ์การประเมินเพื่อเลื่อนเงินเดือนด้วยความโปร่งใสเพื่อรักษาผลประโยชน์ของบุคลากรและมีสวัสดิการช่วยเหลือยามฉุกเฉิน
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The purposes of this research were 1) to study the conditions of motivation for teachers' work, 2) to study methods for promoting motivation for work according to the principle Titthadhammicattha views of the teachers, 3) to propose guidelines for promoting motivation for work according to the principle Titthadhammicattha views of the teachers in the Wang Cholasin School Group Phra Nakhon Si Ayutthaya Province. Mixed methods research was designed by collecting data from a population of 136 teachers. Statistics used for the analysis were the mean, standard deviation and used content analysis to analyze data from interviews with 5 key informants.
The research results found that:
1. Conditions of motivation for teachers' work in overall and every aspect were at high level including the work environment,relationship with co-workers, opportunities for advancement in positions, governance, nature of work, and compensation and welfare, respectively.
2. Results of the study of methods for promoting motivation for work according to the principle Titthadhammicattha views of the teachers consisted of 1) working environment, administrators are diligent in checking and providing regular care to all educational personnel as well as inspecting the environment within the educational institution in a friendly manner with all educational personnel; 2) relationships with co-workers, waiting to help all teachers who are in trouble with friendliness; 3) opportunities for advancement in positions, administrators encourage teachers to diligently study and acquire knowledge to develop themselves and maintain their positions; 4) governance, administrators are diligent in performing their duties to the best of their ability; 5) the nature of the work performed, administrators consider the suitability of the work with the knowledge and abilities of the teachers’ responsibility; and 6) compensation and welfare, administrators consider salary increases with transparency and giving rewards to teachers who perform well in order to maintain their merit as motivation.
3. Guidelines for promoting motivation for work according to the principle Titthadhammicattha views of the teachers all 6 areas were 1) working environment, administrators regularly check and provide care to all educational personnel as well as taking care of the buildings learning resources within schools are always available for use to maintain the interests and reputation of the school; 2) relationships with co-workers, administrators should encourage good relationships with teachers and all personnel, be friendly to all personnel, and live with consciousness; 3) opportunities for advancement in positions, give opportunities to teachers who are talented, determined, and dedicated to their work and maintain good work duties forever and earn a living righteously; 4) governance, promote commitment and determination to perform duties assigned by superiors and maintain them to the best of their ability; 5) the nature of the work performed, encourage teachers to be diligent in performing their assigned tasks and maintain results performing one's own duties without fail and being friendly to all co-workers; and 6) compensation and welfare, consider salary increases based on the performance of personnel duties according to the criteria evaluating salary increases with transparency to protect the interests of personnel and helping in urgent situation.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|