โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    แนวทางการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ. สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Guidelines for School Management Accordding to the Moral School Obec Project Criteria under the Jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2
  • ผู้วิจัยนางสาวปัทมวรรณ สัมพันธ์
  • ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.เกษม แสงนนท์
  • ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.บุญเชิด ชำนิศาสตร์
  • วันสำเร็จการศึกษา20/01/2024
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50443
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 26

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ. สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 2) ศึกษาวิธีการพัฒนาการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ.สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 3) เสนอแนวทางการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ.สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 และประชากรที่ใช้วิจัย ได้แก่ ผู้บริหาร และครูโรงเรียนในสหวิทยศึกษาศรีเสาวภาค สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ซึ่งเป็นงานวิจัยแบบผสานวิธี ระหว่างงานวิจัยเชิงคุณภาพ และงานวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้สถิติคือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน แบบสอบถามกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 106 คน 6 โรงเรียน

ผลการวิจัยพบว่า

1. สภาพการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ. สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ภาพรวม 4 ด้าน อยู่ในระดับมาก รายด้านทุกด้านอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ด้านการวางแผนงานคุณธรรม ด้านสร้างกลไกการลงมือปฏิบัติรองลงมา ด้านการประเมินผลการปฏิบัติงาน และข้ออยู่ในระดับต่ำสุด ได้แก่ ด้านการกำหนดการติดตามนิเทศงาน ตามลำดับ

 2. วิธีการพัฒนาการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ. สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ให้ผู้บริหาร ครู เขตพื้นที่ และผู้เกี่ยวข้อง ได้รับการอบรมเชิงปฏิบัติการ สร้างแกนนำ วางแผนงานคุณธรรม การกำหนด วิสัยทัศน์ เป้าประสงค์ วัตถุประสงค์ ยุทธศาสตร์ สร้างกลไกลการลงมือปฏิบัติงาน กำหนดติดตามนิเทศงาน และประเมินผลการปฏิบัติงาน เพื่อให้บรรลุถึงเป้าหมายตามกลไกของโรงเรียนคุณธรรม

3. แนวทางการบริหารสถานศึกษาตามเกณฑ์โรงเรียนคุณธรรม สพฐ. สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระบุรี เขต 2 ควรมีกระบวนการพัฒนาโรงเรียนคุณธรรม โดยการสร้างการรับรู้ และการยอมรับ การสร้างครูแกนนำนักเรียนแกนนำ ร่วมกันกำหนดคุณธรรมอัตลักษณ์และวิธีการบรรลุคุณธรรมอัตลักษณ์ของโรงเรียน ลงมือปฏิบัติเพื่อบรรลุเป้าหมายการเปลี่ยนแปลง นิเทศการศึกษาเป็นการทำงานอย่างมีแบบแผน 

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

This research is conducted with the overarching goal of achieving the following objectives 1) Investigate the state of school management according to the Moral School OBEC Project criteria under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 2) Examine methods for enhancing school management according to the Moral School OBEC Project criteria under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2 3) Propose guidelines for school management according to the Moral School OBEC Project criteria under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2. The study population includes administrators and teachers from Sri Saowapak Interdisciplinary School under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2. This is a mixed-methods research project, employing both qualitative and quantitative research methodologies. Statistical analysis is utilized, encompassing frequency, percentage, mean, and standard deviation. The research involves a sample group of 106 individuals from 9 schools through a questionnaire survey.

The results of the study found that:

1. In the context of school management, as evaluated against the criteria set by the Moral School OBEC Project under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2, the overall performance across all four dimensions stands at a notably high level. Every facet, which includes ethical planning, the establishment of practical mechanisms, and performance evaluation, consistently garners high ratings. It is worth noting that the dimension of determining follow-up supervision received the lowest rating, as observed in sequence.

2. The research-driven approach to enhancing school administration, as evaluated against the criteria set by the Moral School OBEC Project under the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2, involves providing practical training for local administrators, teachers, and relevant stakeholders. The aim is to establish leadership and ethical strategizing, articulate the vision, purpose, objectives, and strategies, create mechanisms for practical implementation, set up supervision and guidance protocols, specify follow-up procedures, and evaluate work performance. The objective is to achieve the goals according to the framework of the Moral School mechanism.

3. The guidelines for school management, based on the criteria of the Moral School OBEC Project within the jurisdiction of the Saraburi Primary Educational Service Area Office 2, should involve a process aimed at creating ethical schools by fostering awareness and acceptance. This includes instilling leadership among teachers and students while collaboratively defining the school's moral identity. Subsequently, the school should establish methods to bring these ideals into practical existence. Implementation efforts are necessary to achieve transformative goals, and the educational direction should follow a well-planned and systematic approach.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ