-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการสร้างสรรค์ภาพจิตรกรรมประเพณีจองพารา พิธีการลอยพระอุปคุตของชาวไทใหญ่บ้านแม่อายหลวง อำเภอแม่อาย จังหวัดเชียงใหม่
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษCreation of Chong Para Tradition Painting a Upagupta’s Floating Ceremony of Mae Ai Luang Tai Ethnic Group, Mae Ai District, Chiangmai Province
- ผู้วิจัยพระมหาจตุรงค์ จตุวโร (ร้อยกา)
- ที่ปรึกษา 1พระอธิวัฒน์ รตนวณฺโณ, ดร.
- ที่ปรึกษา 2รศ. ดร.พูนชัย ปันธิยะ
- ที่ปรึกษา 3รศ.ลิปิกร มาแก้ว
- วันสำเร็จการศึกษา28/01/2024
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาพุทธศิลปกรรม
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50448
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 36
บทคัดย่อภาษาไทย
วิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาเชิงสร้างสรรค์ศิลปะ มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา ความสำคัญ คติความเชื่อ เรื่องพระอุปคุต 2) เพื่อศึกษาประเพณีจองพารา พิธีการลอยพระอุปคุตของชาวไทใหญ่ อำเภอแม่อาย จังหวัดเชียงใหม่ 3) เพื่อสร้างสรรค์งานจิตรกรรมประเพณีจองพารา พิธีการลอยพระอุปคุตของชาวไทใหญ่บ้านแม่อายหลวง อำเภอแม่อาย จังหวัดเชียงใหม่ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสร้างสรรค์ศิลปะ ประชากรกลุ่มตัวอย่างจำนวน 12 รูป/คน
ผลการศึกษามีดังนี้ 1) พระอุปคุต เป็นพระภิกษุองค์สำคัญองค์หนึ่งในสมัยพระเจ้าอโศกมหาราช และเป็นปฐมาจารย์แห่งนิกายสรวาสติวาท จากประวัติความเป็นมาในเอกสารโบราณนำไปสู่ความเชื่อที่ก่อให้เกิดประเพณีไหว้พระอุปคุตขึ้นมา โดยเชื่อว่าหากผู้ใดได้บูชาแล้ว จะอยู่เย็นเป็นสุข มีโชคมีลาภ ค้าขายร่ำรวย คุ้มครองภยันตรายต่างๆ และปราศจากโรคภัยไข้เจ็บ
2) ประเพณีจองพารา พิธีการลอยพระอุปคุต เป็นประเพณีที่ชาวไทใหญ่ในเขตอำเภอ แม่อาย และอำเภอใกล้เคียงส่วนใหญ่นับถือพระพุทธศาสนามาตั้งแต่บรรพบุรุษ และยังคงรักษาขนบธรรมเนียมประเพณีวัฒนธรรมอันดีงาม ตามความเชื่อดังกล่าวจึงทำให้เกิดประเพณีไหว้บูชาพระอุปคุตขึ้น โดยเป็นการนำไม้ไผ่และกระดาษมาสร้างจองหรือปราสาทจำลองเพื่อทำบุญถวายแก่พระอุปคุตและเมื่อสร้างเสร็จก็ทำพิธีถวายแก่พระอุปคุตและใส่แพนำไปลอยที่แม่น้ำตามความเชื่อที่ว่าพระอุปคุตอาศัยอยู่ใต้สะดือทะเล และเพื่อเป็นการทำบุญบูชาคุณของพระอุปคุตและให้แม่น้ำเป็นสักขีพยานในการทำบุญบูชาคุณพระอุปคุต
๓) การสร้างสรรค์ภาพจิตรกรรมไทยประเพณีร่วมสมัย บนผ้าใบ ขนาด สูง 100 เซนติเมตร กว้าง ๒๐๐ เซนติเมตร เทคนิค สีอะคริลิค จำนวน 3 ภาพ ได้แก่ (1) ภาพจิตรกรรมอดีตชาติของพระอุปคุตที่เป็นเรื่องราวเกี่ยวกับคัมภีร์พระธรรมเทศนาในฉบับล้านนา กล่าวถึงพระพุทธเจ้าได้พยากรณ์ไว้ว่า พระอุปคุตเป็นพระอนุพุทธที่จะกระทำพุทธกิจแทนพระองค์ หลังจากที่พระองค์ปรินิพพานแล้ว (2) ภาพจิตรกรรมประวัติของพระอุปคุต ตอนพระอุปคุตปราบพญาวสวัตตีมาร (3) ภาพจิตรกรรมประเพณีการลอยจองพาราในพิธีการลอยพระอุปคุตของชาวไทใหญ่บ้านแม่อายหลวง อำเภอแม่อาย จังหวัดเชียงใหม่
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The thesis title, "Creation of Chong Para Tradition Painting of Upagupta's Floating Ceremony of Mae Ai Luang Tai Ethnic Group, Mae Ai District, Chiangmai Province," consists of three objectives: 1) researching Upagupta Thera's background, significance, and beliefs; 2) investigating the Chong Para Tradition of Upagupta's Floating Ceremony; and 3) creating a painting depicting the Upagupta tradition. The qualitative research approach, which is based on research methodologies in the creative arts, was used to perform this study. There were twelve members of the sample population.
The investigation concluded that the Sarvastivada sect is credited with its founding by Upagupta Thera, a well-known Buddhist monk who lived during King Ashoka the Great's reign. Based on historical reports, it appears that Upagupta Thera's devotion is a product of deeply held ideas. Worshiping Upagupta Thera is often seen to provide pleasure, wealth, commercial success, protection from danger, and recovery from disease.
The Shan people of Mae Ai District and the surrounding areas highly value the Chong Para tradition, which is connected to the floating ceremonial of Upagupta Thera. The Shan community, whose roots are in their profound Buddhist beliefs, has maintained this custom of paying tribute to Upagupta Thera by building Chong, or castle-like bamboo and paper buildings, to accrue merit and present it to Upagupta Thera. After the Chong structure is finished, a ceremony is organized to formally give it to Upagupta Thera. It is then put on a raft and taken on a symbolic river ride. The notion that Upagupta Thera lives under the sea's navel and that the river bears witness to the merit-making and devotion rendered to Upagupta Thera is reflected in this deed.
A series of contemporary traditional Thai paintings will be painted on canvases measuring 100 centimeters in height and 200 centimeters in width utilizing the acrylic method. The series will consist of three paintings: 1) "A Life of Devotion: Upagupta Thera's Past Life" This artwork will show the Lanna rendition of a sermon telling the story of Upagupta Thera in his former existence. It would stress the Buddha's prophesy that Upagupta Thera will serve as an Anubuddha, safeguarding Buddhist teachings after the Buddha's passing. 2) "Triumph over Adversity: Upagupta Thera's Victory" The historical event when Upagupta Thera defeated Vasavarti Mara, a strong entity that contested the Buddha's authority, will be shown in this artwork. It will demonstrate Upagupta Thera's unshakable trust and his capacity for success. 3) "Honoring Tradition: The Floating Chong Para Ceremony" The lively custom of floating Chong Para, a symbolic rite carried out by the Shan people in Ban Mae Ai Luang in Mae Ai District, Chiang Mai Province, will be shown in this painting. It will show off the vibrant Chong Para buildings, the serious ceremony, and the tranquil riverfront setting, providing a window into the rich cultural history of the Shan people.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|