โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัวของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ อำเภอเมืองนครสวรรค์ จังหวัดนครสวรรค์
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Development of a Set of Learning Activities on Conducting oneself according to the Agreements Rules and Duties in the Family for Students in Grade 2 Satit Nakhon Sawan Rajabhat University Mueang District Nakhon Sawan Province
  • ผู้วิจัยนางสาวสวิตา วิชาธร
  • ที่ปรึกษา 1ดร.เชาวฤทธิ์ จงเกษกรณ์
  • ที่ปรึกษา 2รศ. ดร.พิสมัย รบชนะชัย พูลสุข
  • วันสำเร็จการศึกษา15/02/2024
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50453
  • ปรากฏในหมวดหมู่สารนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 15

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาประสิทธิภาพชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัว ตามเกณฑ์  80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัว 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้  เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้  เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัว จำนวน 4 ชุด 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัวมีลักษณะซึ่งเป็นแบบปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 40 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 3) แบบสอบถามความคิดเห็นที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้ค่าเฉลี่ย (X̅) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบหาค่าที (t-test dependent)

ผลการวิจัยพบว่า

1. ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัวของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 มีประสิทธิภาพ เท่ากับ 80.25 / 87.13 สูงกว่าเกณฑ์ที่ กำหนด 80/80

2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัวของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ อำเภอเมืองนครสวรรค์ จังหวัดนครสวรรค์ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

3. ความพึงพอใจของนักเรียนต่อการเรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง การปฏิบัติตนตามข้อตกลง กติกา และหน้าที่ในครอบครัวของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ อำเภอเมืองนครสวรรค์ จังหวัดนครสวรรค์ อยู่ในระดับมาก (X̅ = 4.19, S.D. = 0.72)

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

This research article aims to 1) To study the effectiveness of the teaching model for developing learning achievement by learning activity set on the subject of conducting oneself according to agreements, rules and duties in the family according to the 80/80 criterion. 2) Compare learning achievements by pre-learning and post-learning as well. Teaching model for development of learning achievement by learning activity set on the subject of conducting oneself according to agreements, rules and duties in the family. 3) to study the satisfaction of grade 2 students in order to solve learning management problems. By creating a set of learning activities that have learning with a teaching model, developing learning achievement by a set of learning activities on Behaving according to agreements, rules and duties in the family. The sample used in the research was 20 students in Prathom Suksa 2 Satit School Nakhon Sawan Rajabhat University. The tools used in the research consisted of 1) learning activity sets, learning by learning packages on the subject of conducting oneself according to agreements, rules and duties in the family, totaling 4 sets. 2) Plans for learning activities 3) The learning evaluation test on Behaving according to agreements, rules and duties in the family was a multiple-choice type with 4 choices, 40 items. Statistics used in data analysis were percentage, mean and standard deviation. 4) a questionnaire on opinions towards learning management through a learning activity package Data were analyzed using mean (X̅), standard deviation (S.D.), and t-test (t-test dependent).

The results showed that

1. The learning activity set on the conduct of oneself according to agreements, rules and duties in the family of Prathom Suksa 2 students was effective at 80.25 / 87.13, higher than the specified criteria of 80/80.

2. The learning achievement of the students who studied with the learning activity package on Behaving according to agreements, rules and family duties of Prathom Suksa 2 Satit School Nakhon Sawan Rajabhat University. Mueang Nakhon Sawan District Nakhon Sawan Province higher than before the study was statistically significant at the .05 level.

3. The student's satisfaction with learning with a learning activity package on the subject of conducting oneself according to agreements, rules and family duties of Prathom Suksa 2 Satit School Nakhon Sawan Rajabhat University. Mueang Nakhon Sawan District Nakhon Sawan Province at a high level (X̅ = 4.19, S.D. = 0.72)

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ