-
ชื่อเรื่องภาษาไทยแนวทางการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษGuidelines To Develop the Education Administrative Quality of Buddhist Way School Administrators In Klongluang District Pathumtani Province
- ผู้วิจัยนายชิษณุภูมิ หาญพละ
- ที่ปรึกษา 1พระครูกิตติญาณวิสิฐ, ผศ. ดร.
- ที่ปรึกษา 2พระครูโอภาสนนทกิตติ์, ผศ. ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา30/04/2024
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/50780
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 333
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี 2. เพื่อศึกษาวิธีการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ และ 3. เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี โดยใช้รูปแบบวิธีวิจัยแบบผสมผสานวิธีระหว่างการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ ใช้กลุ่มตัวตัวอย่างผู้บริหารสถานศึกษาและครูจำนวน 277คน เก็บข้อมูลแบบสอบถามความคิดเห็น ใช้สถิติในการหาค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ เพื่อนำผลการผลจากการสัมภาษณ์มาสนับสนุนงานวิจัยเชิงปริมาณเกี่ยวกับหลักการและวิธีการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี
ผลการวิจัย
1.ครูและผู้บริหารมีความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี โดยภาพรวมทั้ง 4ด้าน อยู่ในระดับมาก ได้แก่ ด้านผลกระทบ/ผลย้อนกลับ ด้านปัจจัยนำเข้า ด้านผลผลิต และด้านกระบวนการ ตามลำดับความสำคัญ
2. การศึกษาวิธีการพัฒนาการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี มีดังนี้ 1. ด้านปัจจัยนำเข้า การจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในด้านปัจจัยนำเข้า ผู้บริหารต้องเป็นผู้ที่มีกัลยาณมิตร ประพฤติตนเป็นแบบอย่างที่ดีต่อครูนักเรียนและชุมชน ศรัทธาในพระพุทธศาสนา ดำเนินชีวิตโดยใช้หลักพุทธธรรม ด้านการบริหารมีการกำหนดกรอบวิสัยทัศน์ เป้าหมาย พันธกิจที่ชัดเจน ร่วมมือกับชุมชน มีการนิเทศติดตาม ประเมินผลอย่างต่อเนื่องและจัดบรรยากาศภายในโรงเรียนให้ร่มรื่น สะอาด ปลอดภัย ห่างไกลจากอบายมุข 2. ด้านกระบวนการ การจัดการเรียนการสอนในโรงเรียนมีการเชื่อมโยงบูรณาการกับหลักธรรมเพื่อให้ผู้เรียนได้นำไปใช้ในชีวิตประจำวัน ส่งเสริมให้ผู้เรียน เก่งดีมีสุข สามารถพัฒนาตนเอง มีส่วนร่วมในการร่วมรณรงค์ส่งเสริมพระพุทธศาสนา มีการดำเนินชีวิตอยู่บนพื้นฐานความถูกต้องตามหลักไตรสิกขา จนสามารถมีส่วนร่วมกับชุมชนในการพัฒนาอย่างยั่งยืน 3. ด้านผลผลิต มีการพัฒนาศีล จิต และปัญญาให้เกิดความชัดเจนเป็นรูปธรรม รู้จักตนเองในการใช้ชีวิตบนพื้นฐานของความถูกต้อง ไม่เบียดเบียน มีวินัย ไม่ฟุ่มเฟือย ใช้ชีวิตอยู่กับสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน มีความกตัญญูรู้คุณ มีความขัยนหมั่นเพียร อดทนไม่ย่อท้อต่องาน มีจิตใจงดงาม พร้อมในการพัฒนาตนเองอย่างสม่ำเสมอต่อเนื่อง ศรัทธาในพระพุทธศาสนา 4. ด้านผลกระทบ/ผลย้อนกลับ ดำเนินการตามกรอบ บ้าน วัด โรงเรียน รักษาศีล ส่งเสริมศรัทธา เชื่อมั่นในพระพุทธศาสนา มีการทำงานที่เป็นขั้นตอน เป็นระบบ วิเคราะห์ประเมินผล พัฒนาปรับปรุงต่อยอด จัดทำแผนงานให้สอดคล้องและสมบูรณ์ จัดการบูรณาการตามหลักไตรสิกขา
3. แนวทางการพัฒนาคุณภาพการจัดการศึกษาของผู้บริหารโรงเรียนวิถีพุทธ ในเขตอำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี มีดังนี้ 1) ด้านปัจจัยนำเข้าผู้บริหารต้องเป็นผู้ที่มีกัลยาณมิตรควรประพฤติตนเป็นแบบอย่างที่ดีต่อครูนักเรียนและชุมชนมีความรักและศรัทธาในพระพุทธศาสนา ดำเนินชีวิตโดยใช้หลักพุทธธรรม มีการกำหนดกรอบวิสัยทัศน์ เป้าหมาย พันธกิจ ให้ความร่วมมือกับชุมชน มีการนิเทศติดตาม ประเมินผล อย่างต่อเนื่องและจัดบรรยากาศภายในโรงเรียนให้ร่มรื่น ตกแต่งสถานที่ส่งเสริมการเรียนรู้ สะอาด ปลอดภัย ห่างไกลจากอบายมุขและสิ่งเสพติด 2) ด้านกระบวนการ ควรการจัดการเรียนการสอนในโรงเรียนมีการเชื่อมโยงบูรณาการกับหลักธรรมทุกกลุ่มสาระการเรียนรู้ เพื่อให้ผู้เรียนได้นำไปใช้ในชีวิตประจำวัน ส่งเสริมให้ผู้เรียน เก่งดีมีสุข สามารถพัฒนาตนเอง มีส่วนร่วมในการร่วมรณรงค์ส่งเสริมพระพุทธศาสนา มีการดำเนินชีวิตอยู่บนพื้นฐานความถูกต้องตามหลักไตรสิกขา จนสามารถมีส่วนร่วมกับชุมชนในการพัฒนาอย่างยั่งยืน 3) ด้านผลผลิต ควรมีการพัฒนาศีล จิต และปัญญา รู้จักตนเองในการใช้ชีวิตบนพื้นฐานของความถูกต้อง ไม่เบียดเบียน มีวินัย ไม่ฟุ่มเฟือย ใช้ชีวิตอยู่กับสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน มีความกตัญญูรู้คุณ มีความขยันหมั่นเพียร อดทนไม่ย่อท้อต่องาน มีจิตใจงดงาม พร้อมในการพัฒนาตนเองอย่างสม่ำเสมอต่อเนื่อง ศรัทธาในพระพุทธศาสนา 4) ด้านผลกระทบ/ผลย้อนกลับ ควรดำเนินการตามกรอบ บ้าน วัด โรงเรียน รักษาศีล ส่งเสริมศรัทธา เชื่อมั่นในพระพุทธศาสนา มีการทำงานที่เป็นขั้นตอน เป็นระบบ วิเคราะห์ประเมินผล พัฒนาปรบปรุงต่อยอด จัดทำแผนงานให้สอดคล้องและสมบูรณ์บูรณาการตามหลักไตรสิกขา
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The objectives of this research are: 1) To study the quality of educational management of Buddhist oriented school administrators in Khlong Luang district of Pathum Thani province, 2) To study methods for developing the educational management of administrators of Buddhist oriented schools in Khlong Luang district of Pathum Thani province, and 3) To propose guidelines for developing the quality of educational management of administrators of Buddhist oriented schools in Khlong Luang district of Pathum Thani province. The research methods were combined between quantitative and qualitative research methods. A sample group of 277 school administrators and teachers was used to collect opinions on the quality of educational management. The quantitative data were collected by questionnaire and analyzed by mean and standard deviation. The qualitative data were collected by interviews from experts In order to use the results from the interviews to support the principles and methods for developing the quality of educational management for administrators of Buddhist oriented schools in Khlong Luang district of Pathum Thani province.
The study results were as follows:
1. Teachers and administrators have opinions about guidelines for improving the quality of educational management of Buddhist oriented school administrators in Khlong Luang district of Pathum Thani province in 4 aspects at a high level overall, in the impact/feedback aspect, inputs, outputs, and processes respectively.
2. The methods for developing the quality of educational management of Buddhist oriented school administrators in Khlong Luang district of Pathum Thani province are as follows: 1) Input factors in Educational management of Buddhist oriented schools, administrators must be friendly, behave as a good example for teachers, students and the community, have faith in Buddhism, live a life based on Buddhist principles. In terms of administration, administrators must have a clear vision, goals, and mission framework, collaborate with the community, have continuous supervision, monitoring, and evaluation. The atmosphere within the school is organized to be shady, clean, safe, and away from vices. 2) Process aspect, Teaching and learning in schools is integrated with Dhamma principles for students to use in their daily lives, encourage students to be smart, happy, and able to develop themselves, participate in the campaign to promote Buddhism, live a life based on correctness according to the Threefold Training Principles until being able to participate with the community in sustainable development. 3) In terms of production, there is the development of morality, mind and wisdom to become clear and concrete, know oneself to live a life based on correctness, do not encroach, be disciplined, not extravagant, live in a sustainable way with the environment, have gratitude, have diligence, be patient and never give up on one’s own work, have a beautiful mind, and are ready to develop oneself regularly and continuously and have faith in Buddhism. 4. Effects/feedbacks, to carry out according to the framework of home, temple and school, to observe precepts, to promote faith and to believe in Buddhism. There are steps of work, work system, work analysis, work evaluation, work development, and work plan in line with the Threefold Training Principles.
3. Guidelines for developing the quality of educational management of administrators of Buddhist oriented schools in Khlong Luang district of Pathum Thani province are as follows: 1) Input factors, executives must be friendly, behave as a good example for teachers, students and the community, have love and faith in Buddhism, live a life based on Buddhist principles. There is a framework for vision, goals, and missions to cooperate with the community. There is continuous supervision, monitoring, and evaluation, and the atmosphere within the school is organized to be pleasant. The place is decorated and managed to be clean, safe, and away from vices and drugs to promote learning. 2) Process aspect, Teaching and learning in schools should be linked and integrated with the principles of every learning group for students to use in their daily life, encourage students to be smart, happy, and able to develop themselves, participate in the campaign to promote Buddhism, live a life based on correctness according to the Threefold Training Principles until being able to participate with the community in sustainable development. 3) In terms of production, morality, mind and wisdom should be developed for knowing oneself in living life based on righteousness, not encroach, be disciplined, not extravagant, live in a sustainable way with the environment, have gratitude, have diligence, be patient and never give up on one’s own work, have a beautiful mind, and are ready to continuously develop oneself, and have faith in Buddhism. 4) Effects/feedbacks, it should be carried out within the framework of home, temple and school, observing precepts, and promoting faith, and believing in Buddhism. There are work process, work system, work analysis, work evaluation, work development, and work plan completely integrated with the Threefold Training principles.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|