-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชน ในอำเภอโชคชัย จังหวัดนครราชสีมา
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษPromoting Youth Participation in Buddhist Activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province
- ผู้วิจัยพระอุทัย อติชาคโร (โพนกระโทก)
- ที่ปรึกษา 1ดร. สุริยะ มาธรรม
- ที่ปรึกษา 2พระครูขันติธรรมธารี, ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา08/07/2024
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาการจัดการเชิงพุทธ
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/51073
- ปรากฏในหมวดหมู่สารนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 40
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. ศึกษาระดับการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทาง พระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชคชัย จังหวัดนครราชสีมา 2. ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง หลักการมีส่วนร่วมในการสร้างจริยธรรมในโรงเรียนมีความสัมพันธ์กับการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรม ทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชคชัย จังหวัดนครราชสีมา 3. นำเสนอแนวทางการ ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชคชัย จังหวัดนครราชสีมา ระเบียบวิธีวิจัยเป็นแบบผสานวิธี ระหว่างการวิจัยเชิงปริมาณ เป็นการสำรวจด้วยแบบสอบถามซึ่งมี ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.985 เก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง คือ เยาวชนที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้น มัธยมศึกษาตอนปลายในอำเภอโชคชัย จำนวน 311 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปทาง สังคมศาสตร์ โดยใช้สถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์โดยใช้ค่า สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ด้วยวิธีของเพียร์สัน และการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ ข้อมูลสำคัญจำนวน 10 รูปหรือคน โดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์เนื้อหาเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชค ชัย จังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก (x̅=3.60, S.D.=0.74) และเมื่อพิจารณาเป็น รายด้านพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด คือ ด้านการปฏิบัติในวันสำคัญทางพระพุทธศาสนา (x̅= 3.63, S.D.=0.80) รองลองมา คือ ด้านการบริหารจิตและเจริญปัญญา (x̅=3.60, S.D.=0.82) และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด คือ ด้านการปฏิบัติตามหน้าที่ชาวพุทธ (x̅=3.58, S.D.=0.82) 2. ความสัมพันธ์ระหว่างหลักการมีส่วนร่วมในการสร้างจริยธรรมในโรงเรียนกับการ ส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชคชัย จังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวม พบว่า หลักการมีส่วนร่วมในการสร้างจริยธรรมในโรงเรียน โดยภาพรวม มีความสัมพันธ์ เชิงบวกกับการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอโชคชัย จังหวัด นครราชสีมาโดยภาพรวม อยู่ในระดับปานกลาง (r)=0.554** จึงยอมรับสมมติฐานการวิจัย 3. แนวทางการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนในอำเภอ โชคชัย จังหวัดนครราชสีมา พบว่า หลักการมีส่วนร่วมในการส่งเสริมจริยธรรมในโรงเรียน ได้แก่ ด้าน ข การสร้างการรับรู้ ด้านการสร้างแกนนำ ด้านการกำหนดคุณธรรมอัตลักษณ์ของโรงเรียน และด้านการ กำหนดวิธีการบรรลุคุณธรรมอัตลักษณ์ของโรงเรียน ดังนั้น เมื่อหลักการมีส่วนร่วมในการส่งเสริม จริยธรรมในโรงเรียนข้างต้น เป็นตัวส่งเสริมเกิดประสิทธิภาพการส่งเสริมจริยธรรมในโรงเรียนข้างต้นเป็นตัวส่งเสริมเกิดประสิทธิผลการส่งเสริมการเข้าร่วมกิจกรรมทางพระพุทธศาสนาของเยาวชนใน อำเภอโชคชัย มากยิ่งขึ้น ทั้ง 3 ด้าน มีลักษณะดังนี้1) ด้านการปฏิบัติตามหน้าที่ชาวพุทธ ประกอบด้วย ส่งเสริมให้มีการทำความดีตามแบบอย่างคนประพฤติดีที่ได้รับยกย่อง ส่งเสริมให้ นักเรียนได้เรียนรู้การปฏิบัติตนตามหน้าที่ชาวพุทธ ส่งเสริมให้นักเรียนเข้าร่วมกิจกรรมการนำ หลักธรรมในพระพุทธศาสนาไปใช้ชีวิตในประจำวัน 2) ด้านการบริหารจิตและเจริญปัญญา ประกอบด้วย การส่งเสริมโรงเรียนจัดกิจกรรมการตักบาตรประจำเดือน ส่งเสริมให้มีการบริหารจิต และเจริญปัญญาโดยให้มีการนั่งสภาสมาธิและการนำหลักธรรมคำสอนของพระพุทธศาสนามาปฏิบัติ จนมีผลการเรียนที่ดีขึ้น 3) ด้านการปฏิบัติในวันสำคัญทางพระพุทธศาสนา ประกอบด้วย สนับสนุน ให้นักเรียนเข้าร่วมกิจกรรมในวันสำคัญทางพระพุทธศาสนา จัดให้มีโครงการเข้าวัดฟังธรรมวันธรรม สวนะทุกวันพระ ขยายผลในรายวิชาที่เกี่ยวข้องได้จัดประกวดเรียงความ ทำการ์ดเชิญชวน เป็นต้น
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
Objectives of this research were: 1. To study the level of promotion of youth participation in Buddhist activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province, 2. To study the relationship between the principle of participation in ethical creation in school and promotion of youth participation in Buddhist activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province, 3. To present a guideline for promoting the youth participation in Buddhist activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province The research methodology was the mixed research methods. The quantitative researchby survey method, collected data using questionnaires with total confidence value of 0.985 and data were collected from samples of 311 youths who were studying in high school at Chokchai District, and the data were analyzed by a ready-made social science program using statistics, percentages, averages, standard deviations and Pearson’s correlation coefficient. The qualitative research, data were collected by in-depth-interviewing 10 key informants and analyzed by descriptive content analysis techniques. Findings were as follows: 1. The level of promotion of youth participation in Buddhist activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province, by overall, was at a high level (x̅=3.60, S.D.=0.74). Each aspect, when considered on a case-by-case basis, was found that the aspect with the highest average value was the practice on important Buddhist days (x̅=3.63, S.D.=0.80), followed by mental management and wisdom development (x̅=3.60, S.D.=0.82), and the aspect with the lowest average was the performance of Buddhist duties (x̅=3.58, S.D.=0.82). ง 2. The relationship between the principle of participation in ethical creation in schools and the promotion of participation in Buddhist activities of youth at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province, by overall, were found that the principle of participation in ethical creation in schools, by overall, had a positive relationship with the promotion of youth participation in Buddhist activitie at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province, by overall, was at a moderate level (r)=0.554**.accepted the set research hypothesis 3. Guidelines for Promoting Youth Participation in Buddhist Activities at Chokchai District, Nakhon Ratchasima Province were found that the principles of participation in promoting ethical creation in schools including creating awareness, creating leaders, and determining the moral identity of the school. and the determination of how to achieve the morality of the school's identity. When the principle of participation in ethical creation in schools was mentioned above. It was a promoter of the effectiveness of ethical creation in the above schools. It was a catalyst for the effectiveness of promoting the youth participation in Buddhist activities at Chokchai District. The three aspects were as follows: 1) The performance of Buddhist duties, including: Encourage good deeds according to the example of people with good behavior who were praised, encourage students to learn to behave according to Buddhist duties, encourage students to participate in activities to apply Buddhist principles in daily life. 2) Mental management and wisdom development; Promoting schools to organize monthly alms giving activities, encourage mental management and wisdom development by sitting in meditation. and practicing Buddhist teachings for better academic results. 3) Practice on important Buddhist days, including encouraging students to participate in activities on important Buddhist days. Arrange a project to go to the monasteries to listen to the Dharma Expand the results in related courses, organize essay contests, make invitation cards, etc
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|