-
ชื่อเรื่องภาษาไทยวิเคราะห์เรื่องกรรมและการแก้กรรมตามหลักพระพุทธศาสนา
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษAn Analysis of Kamma and the Solution of Kamma according to Buddhism
- ผู้วิจัยพระปลัดญาณธรรมสิทธิ์ ฉนฺทธมฺโม
- ที่ปรึกษา 1พระครูพิพิธจารุธรรม, ผศ. ดร.
- ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.สุนทร สุขทรัพย์ทวีผล
- วันสำเร็จการศึกษา06/08/2024
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาพระพุทธศาสนา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/51240
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 0
- จำนวนผู้เข้าชม 105
บทคัดย่อภาษาไทย
วิทยานิพนธ์เรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์ศึกษา คือ (1) เพื่อศึกษากรรมตามหลักพระพุทธศาสนา (2) เพื่อศึกษาการแก้กรรม และ (3) เพื่อวิเคระห์กรรมและการแก้กรรม ศึกษาข้อมูลปฐมภูมิจากพรไตรปิฎก ทุติยภูมิจากเอกสาร ตำรา รายงานวิจัย วารสาร รวมถึงสื่อออนไลน์ เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร วิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนา
ผลการวิจัยพบว่า
คำว่า กรรม คือ การกระทำ การงาน หรือ ผลของการกระทำที่ให้ผลในชาตินี้และชาติหน้า มีอาการจงใจหรือตั้งใจในการกระทำ การกระทำเกินขอบเขตนำมาซึ่งกรรมชั่ว เช่น โลภมา โทสะมาก และโมหะมาก และเกิดกรรมดี เช่น ความอโลภ ความอโมสะ และความอโมหะ กรรมสามารถแบ่งออกเป็น 3 ด้าน คือ กายกรรม วจีกรรม และมโนกรรม และยังแบ่งกรรมจะแบ่งเป็น 2 ประเภทคือ กุศลกรรมและ อกุศลกรรม การแบ่งกรรมตามเวลาจะมีกรรมเก่าและกรรมใหม่ และการแบ่งตามลักษณะของกรรมจะมี (1) กรรมดํามีวิบากดํา (2) กรรมขาวมีวิบากขาว (3) กรรมทั้งดําและขาว มีวิบากทั้งดําและขาว และ (4) กรรมทั้งไม่ดําและไม่ขาว มีวิบากทั้งไม่ดําและไม่ขาว ถ้าเราใช้ความเข้าใจนี้อาจช่วยให้เรามองเห็นเกี่ยวกับความซับซ้อนของกรรมและผลกระทบของกรรมต่อชีวิตของเราได้ดีขึ้น
การแก้กรรม ลักษณะข้ามภพข้ามชาตินั้น ไม่สามารถแก้ได้ ใครทำกรรมใดไว้ด้วยเจตนาก็ต้องเสวยกรรมนั้น เช่น พระโมคคัลลานะที่ถูกรอบฆ่า พระเทวทัตที่ถูกแผ่นดินสูบ หากว่าตามสังคมนั้นแก้ได้หรือลดน้อยลง บรรเทาลงด้วยการทำดี สร้างบารมีคือทำให้เต็มอยู่เสมอ ไม่ให้มารได้ช่อง เช่น ทำสังคหวัตถุด้วยการให้ทาน/อภัยทาน ให้ปียวาจา ให้อัตถจริย ให้สมานัตตตา สาเหตุสำคัญที่ทำให้บุคคลทำกรรม คือ อกุศลมูล ได้แก่ โลภ โกรธ หลง แก้ความโลภด้วยการให้ แก้โกรธด้วยการเมตตา แก้หลงด้วยปัญญา อนึ่ง ทางดับกรรมจึงต้องดูที่สาเหตุการเกิดและดับ ผัสสะเป็นเหตุให้เกิดกรรม เมื่อผัสสะดับกรรมจึงดับ
กรรมและการแก้กรรม ผู้ที่ต้องการแก้กรรม ส่วนใหญ่มักจะเป็นผู้ที่กําลังประสบปัญหาในชีวิต ยังไม่สามารถหาทางออกได้ การแก้กรรมของคนในสังคมปัจจุบันเพือ่ให้เกิดความสบายใจ เบาใจ โล่งใจด้วยกิจกรรมใด ๆ ที่ทำได้ง่าย คือ การสวดมนต์ ไหว้พระ ไหว้บูชาเทพต่าง ๆ รักษาศีล 5 และศีล 8 กินเจ ถวายสังฆทาน ถวายผ้าไตรจีวร เป็นการทำนุบำรุงพระพุทธศาสนา การทำบุญปล่อยสัตว์ การให้ทาน การปฎิบัติธรรม และการทำบุญโลงศพ พิมพ์หนังสือธรรมะแจก บริจาคค่าน้ำ ค่าไฟ ซื้อข้าวสารถวายวัด เลี้ยงอาหารเด็กกำพร้าตามสถานสงเคราะห์เป็นการสั่งสมบุญกุศล มีโมเดลแห่งองค์ความรู้ว่า ‘สร้างทานบารมี สื่อสารสังคม สังคมสงเคราะห์ คบคนดี’
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The entitled thesis is consisted of following objectives;- (1) to study of Kamma Buddhism, (2) to study of solusion of Kamma and (3) to analyze the Kamma and the solusion of Kamma in Buddhism. It is studied the primary source from Tipiṭaka and the secondary source from a text, journal, research report including medias. This is documentary research. Its analysis of data is descriptive.
The results of the research are as follows:-
The word of Kamma meaing action, working or the resulting of action suffered in this birth, and next. The state of intention or will of action. Too action leads to evil as such too greed, too hatred, too delusion. Good action leads to too gredd, too hatred, too delusion. The Kamma is divided 3 doors;- (1) physical action, (2) verbal action and (3) mental action. In which, the Kamma is divided 2 kinds;- wholesome or good action and unwholesome or bad action. The Kamma is divide on time as an old action and new action. the Kamma is divided in 4 characters;- (1) the dark karma with dark results, (2) bright karma with bright results, (3) the Kamma both dark and brith and its result mixed both dark and bright and (4) neutral karma with neutral results. If we understand this concept. It can help us comprehend the complexity of karma and its impact on our lives more effectively.
The solusion of Kamma, if its character is over existence, that can not solve it. Any one does any kamma, he must get that kamma such as Phra Moggallana suffers his Kamma killed and Phra Devadatta was sucked by reign. According to soeity, any kamma is less or decreased by good action, to do merit for fullness all time. Not to give accation to Mara (obstruction) such as to be the principles of service (Sangahavatthu) by charity, kinkdly speech, useful conduct and even and equal treatment. The cause of action is greed, hatred, delusion. In which, these are solved by greed from charity, hatred from kindness, delusion from wisdom. In addition to, the elimination of unwholesome karma depends on arising and ending of Kamma. The touch causes Kamma, if the touch ends, the Kamma endsand when all unwholesome karma ceases, karma comes to an end.
The Kamma and solusion of karma. Most people who want to correct their Kamma tend because of experiencing problem in their lives. He still can't find a solution. The remedy for people's Kamma in today's society for satisfaction, clear mind in any action as easy doing. They may pray, pay homage to various deities, keep the 5 precepts and 8 precepts, eat vegetarian food, offer alms to monks and donate robes. It is to preserve Buddhism. Making merit by releasing animals, giving alms, practicing Dhamma and making merit for the coffin Print Dhamma books to distribute, to donate water and electricity bills, to buy rice to offer to temples. Giving food to orphans in shelters is an accumulation of merit. Its model of knowledge factors is ‘full charity, social media, welfare, association of good friend’.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ |
---|