โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    รูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษBuddhist Psychology Model Promotes Happy Creative Leadership Create in Network Business Organization
  • ผู้วิจัยนางสาววิไล ถาวรสุวรรณ
  • ที่ปรึกษา 1รศ. ดร.เมธาวี อุดมธรรมานุภาพ
  • ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.สุวัฒสัน รักขันโท
  • วันสำเร็จการศึกษา08/09/2024
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชาพุทธจิตวิทยา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/51682
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 547

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยนี้เป็นกระบวนวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์หลักธรรมและทฤษฎีจิตวิทยาในการส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย 2) เพื่อสังเคราะห์รูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย 3) เพื่อประเมินและนำเสนอรูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย โดยรวบรวมข้อมูลจากเอกสารและบทความที่เกี่ยวข้อง สัมภาษณ์เชิงลึกผู้เชี่ยวชาญและผู้ทรงคุณวุฒิแต่ละด้านที่เกี่ยวข้องจำนวน 19 รูปหรือคน จัดสนทนากลุ่มผู้เชี่ยวชาญและผู้ทรงคุณวุฒิแต่ละด้านที่เกี่ยวข้อง 12 รูปหรือคน ประเมินโดยการจัดประชุมผู้เชี่ยวชาญพิเศษเพื่อให้การรับรองรูปแบบที่ได้อีกจำนวน 9 รูปหรือคน ใช้การวิเคราะห์และสังเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยวิธี (Triangulation Technic, Logical Matrix Technic, 6’C Technic)

ผลการวิจัยมีดังนี้

1. การศึกษาหลักพุทธธรรมและแนวคิดทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับ พบว่า รูปแบบพุทธจิตส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย แนวคิดทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับการส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจ มีอยู่หลายทฤษฎีทั้งในด้านหลักพุทธธรรม ทฤษฎีจิตวิทยา แนวคิดคุณสมบัติภาวะผู้นำองค์กรธุรกิจเครือข่ายประกอบด้วย หลักพุทธธรรม 2 หลัก คือ หลักไตรสิกขา หลักพละ 5 และทฤษฎีจิตวิทยา 2 หลัก คือ หลักทฤษฎีการสร้างแรงจูงใจของมาสโลว์ แนวคิดทฤษฎีจิตวิทยาเชิงบวกของ PERMA Model ซึ่งสอดคล้องเหมาะสมกับรูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรุรกิจเครือข่าย ด้านภาวะผู้นำคุณธรรม ภาวะผู้นำสร้างสุข ภาวะผู้นำต้นแบบ ในการสร้างความเชื่อ สร้างแรงจูงใจ สร้างสรรค์สุขในองค์กร สร้างธุรกิจเครือข่าย และระบบการสื่อสารองค์กรในสังคมดิจิทัล

2. จากกระบวนการส่งเสริมทางพุทธจิตวิทยา สร้างรูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย พบว่า การสร้างรูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่ายเป็นการบูรณาการ 3 ศาสตร์แห่งปัญญาเข้าด้วยกัน คือ หลักพุทธธรรม ทฤษฎีจิตวิทยา และแนวคิดภาวะผู้นำในองค์กรธุรกิจเครือข่าย เพื่อได้รูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธรกิจเครือข่าย เรียกว่าพุทธจิตภาวะผู้นำสร้างสุข (2MCSV Model) ซี่งเป็นรูปแบบประกอบด้วย 1) ชื่อรูปแบบ 2) หลักการและเหตุผล 3) วัตถุประสงค์ 4) เนื้อหาของรูปแบบ 5) การนำรูปแบบไปใช้งาน และ 6) การติดตามและประเมินผล โดยเนื้อหารูปแบบเป็นการเรียนรู้ด้วยการปฏิบัติโดยกิจกรรมภาวะนำสร้างสุข จากสุขภาวะองค์รวมที่ดีทั้ง 6 ด้าน

3. องค์ความรู้รูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรุรกิจเครือข่าย “พุทธจิตภาวะผู้นำสร้างสุข (2MCSV Model)” ประกอบด้วย 1) Mindfulness การใช้สติในการดำเนินชีวิตและการดำเนินธุรกิจ 2) Model Leadership ภาวะผู้นำต้นแบบ 3) Creative Happiness การสร้างสรรค์สุขในองค์กร 4) Sustainability การสร้างความยั่งยืน ) Value Addition การเพิ่มคุณค่า เป็นคุณสมบัติพุทธจิตภาวะผู้นำสร้างสุขอย่างมีสติในการบริหารองค์กรธุรกิจเครือข่ายในสังคมดิจิทัล ทั้งสุขนอกตัว และสุขในตัว ทั้งสุขในตน สุขในคน และสุขในงาน จากสุขภาวะองค์รวมที่ดี ๖ ด้าน เพื่อฝึกการใช้สติ สร้างความเชื่อ สร้างแรงจูงใจ สร้างความสุขในองค์กร และสร้างธุรกิจเครือข่าย

4. การประเมินองค์ความรู้รูปแบบพุทธจิตวิทยาส่งเสริมภาวะผู้นำสร้างสรรค์สุขในองค์กรธุรกิจเครือข่าย โดยผู้ทรงคุณวุฒิ ด้วยหลักการประเมินระบบแบบอิงมาตรฐาน (Evaluation Standard) 4 ด้าน ได้แก่ ด้านความถูกต้องและครอบคลุม ด้านความเหมาะสม ด้านความเป็นไปได้ในการนำไปใช้ ด้านความมีประโยชน์ ผลการประเมินมีความถูกต้อง เหมาะสม เป็นไปได้ในการนำไปใช้ และมีประโยชน์ในระดับมากที่สุดทุกด้าน สรุปได้ว่า รูปแบบนี้มีประสิทธิภาพสามารถนำไปใช้ได้จริง

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

The purpose of this qualitative research was 1) to analyze the Buddhist principles and psychological theories in promoting creative and happy leadership in network marketing businesses, 2) to synthesize a Buddhist psychological model to promote creative and happy leadership in network marketing businesses, and

3) to evaluate and present the Buddhist psychological model to promote creative and happy leadership in network marketing businesses. The data were collected from related documents and articles, in-depth interviews with 19 experts and specialists in each related field, focus group discussions with 12 experts and specialists in each related field, and an evaluation by a special expert panel of 9 people to endorse the model. The data were analyzed and synthesized using qualitative methods, including the Triangulation Technic, Logical Matrix Technic, and 6'C Technic.

The research findings were as follows:

1. The study of Buddhist principles and related theoretical concepts revealed that the Buddhist psychological model for promoting creative and happy leadership in network marketing businesses is based on several theories, including Buddhist principles, psychological theories, and leadership qualities in network marketing businesses. The Buddhist principles consist of two main principles: the Threefold Training and the Five Strengths. The psychological theories consist of two main theories: Maslow's hierarchy of needs and the PERMA Model of positive psychology. These principles and theories are consistent with and appropriate for the Buddhist psychological model for promoting creative and happy leadership in network marketing businesses. The leadership qualities include moral leadership, happy leadership, and role model leadership, which are essential for building trust, motivation, happiness in the organization, network marketing business, and organizational communication systems in the digital society.

2. The process of promoting Buddhist psychology led to the creation of a Buddhist psychological model for promoting creative and happy leadership in network marketing businesses. The model integrates three wisdom disciplines: Buddhism, psychology, and leadership qualities for creative and happy leadership in network marketing businesses. The resulting model is called the "Buddhist Mind Happy Leadership 2MCSV Model," which consists of 1) the name of the model, 2) principles and rationale, 3) objectives, 4) content of the model, 5) application of the model, and 6) monitoring and evaluation. The content of the model involves learning by doing through happy leadership activities that promote holistic well-being in six areas.

3. The Buddhist psychological model for promoting creative and happy leadership in network marketing businesses, "Buddhist Mind Happy Leadership 2MCSV Model," consists of 1) Mindfulness, the use of mindfulness in life and business; 2) Model leadership, role model leadership; 3) Creative happiness, creating happiness in the organization; 4) Sustainability, creating sustainability; and 5) Value addition, adding value. These are the qualities of Buddhist Mind Happy Leadership with mindfulness in managing network marketing businesses in the digital society, both external and internal happiness, happiness in oneself, happiness in others, and happiness in work, from holistic well-being in six areas to build trust, motivation, and network marketing business.

4. The evaluation of the Buddhist psychological model for promoting creative and happy leadership in network marketing businesses by experts using the Evaluation Standard in four areas, namely accuracy and comprehensiveness, appropriateness, feasibility, and usefulness, showed that the model was accurate, appropriate, feasible, and useful to the highest extent in all areas. In conclusion, this model is effective and can be applied in practice.

 

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ