โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    ผลการเจริญพระพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนชั้นประถมศึกษา
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษAn Effects of Practicing Buddhist Mantras to Reduce Anxiety in Examination of Primary School Students
  • ผู้วิจัยพระครูปลัดสุวัฒนบัณฑิตคุณ (สมณะ)
  • ที่ปรึกษา 1รศ. ดร.เมธาวี อุดมธรรมานุภาพ
  • ที่ปรึกษา 2รศ. ดร.กมลาศ ภูวชนาธิพงศ์
  • วันสำเร็จการศึกษา11/09/2014
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชาพุทธจิตวิทยา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/51750
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 470

บทคัดย่อภาษาไทย

ารศึกษาวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อการศึกษาแนวคิดทฤษฎีการลดความวิตกกังวลตามแนวพุทธจิตวิทยาในการสอบของนักเรียนระดับประถมศึกษา 3) เพื่อพัฒนาแผนกิจกรรมการเจริญพระพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษา 2) เพื่อศึกษาผลการลดความวิตกกังวลในการสอบหลังใช้แผนกิจกรรมการเจริญพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนชั้นประถมศึกษา เป็นการวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยกึ่งทดลอง โดยการศึกษาเอกสาร การสัมภาษณ์เก็บข้อมูลจากผู้ให้ข้อมูลสำคัญจำนวน 7 รูปหรือคน เพื่อพัฒนาแผนกิจกรรมการเจริญพระพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนชั้นประถมศึกษา และทำการทดลองใช้แผนกิจกรรมกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 24 คน แล้วใช้แบบวัดลดความวิตกกังวล ทั้งก่อนและหลังการทดลอง ใช้สถิติ t-test เปรียบเทียบผลการลัดความวิตกกังวลที่เกิดขึ้นจากการทดลอง

ผลการวิจัยพบว่า

1. หลักการทางพุทธจิตวิทยา ที่ใช้ส่งเสริมการลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา ประกอบด้วย แนวคิดการสวดมนต์ หลักพุทธธรรมพละ 5 ประการ คือ ศรัทธาพละ วิริยะพละ สติพละ สมาธิพละ และปัญญาพละ นำมาบูรณาร่วมกับ ทฤษฏีจิตวิทยาการเรียนรู้เชิงสังคมพุทธิปัญญา คือ การเรียนรู้โดยการเลียนแบบ 3 ขั้น คือ ความใส่ใจ การจดจำ พฤติกรรมเหมือนตัวแบบ และ กระบวนการจูงใจ แนวทางการพัฒนามีปัจจัยลดความวิตกกังวล 4 ประการ ได้แก่ ปัจจัยแรงบันดาลใจและทัศนคติของผู้เรียน ปัจจัยวิธีการสอน ปัจจัยความคาดหวังสูง และ ปัจจัยการประเมินผลเชิงลบ และเกิดการลดความวิตกกังวล 3 ประการ คือ กิจกรรมนำสู่สมาธิ การส่งเสริมสุข และความเข้าใจความจริง

2. เพื่อพัฒนาแผนกิจกรรมการเจริญพระพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนชั้นประถมศึกษา ประกอบด้วย 3 ขั้นตอน คือ ขั้นนำ ขั้นกิจกรรม ขั้นสรุป ประกอบการใช้ 8 แผนกิจกรรมเจริญพุทธมนต์ลดความวิตกกังวลตามแนวพุทธจิตวิทยา ด้วยบทสวดพาหุง (ชยมังคลคาถา)

3. ผลการทดลองใช้แผนกิจกรรมการเจริญพระพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบ กับนักเรียนระดับประถมศึกษา 24 คน พบว่า การลดความวิตกกังวลในการสอบหลังใช้แผนกิจกรรมการเจริญพุทธมนต์เพื่อลดความวิตกกังวลในการสอบของนักเรียนชั้นประถมศึกษาลดลงกว่าก่อนใช้ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 และส่งผลร่วมกันต่อคะแนนการลดความวิตกกังวลในการสอบ คะแนนเฉลี่ยระดับการลดความวิตกกังวลในการสอบระหว่างการทดลอง และหลังการทดลอง ลดลงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ

 

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

The objectives of this study encompassed 1) to study concepts and theories to reduce an anxiety in the examination of primary students based on Buddhist psychology; 2) to develop a Buddhist Mantras chanting activity plan to reduce an anxiety in the examination of primary students; and 3) to study an effect of reducing an anxiety in the examination of primary students after applying a Buddhist Mantras chanting activity plan to reduce an anxiety in the examination of primary students. The study was a quasi-research in nature, collecting data from documents, an interview of 7 key informants to develop a Buddhist Mantras chanting activity plan to reduce an anxiety in the examination of primary students, and conducted a trial of a Buddhist Mantras chanting activity plan with 24 Standard 6 (Pathomsuksa 6), and an anxiety scale was used before and after the experiment. One-way ANOVA was employed to compare the results of the anxiety reduction experiment.

The results of the study were as follows:

1. The Buddhist psychology principles to enhance a reduction of an anxiety in the examination of primary students based on Buddhist psychology encompassed Bala 5 including confidence, effort, mindfulness, concentration, wisdom integrated with social cognitive learning theory consisting of 4 steps of observation learning or modeling, namely, attention, retention, reproduction, motivation. The development approach has four anxiety-reducing factors: learner motivation and attitude factors, teaching method factors, high expectation factors, and negative evaluation factors, and three anxiety-reducing factors: activities leading to meditation, promoting happiness, and understanding the truth.

2. A development of a Buddhist Mantras chanting activity plan to reduce

an anxiety in the examination of primary students comprised 3 steps including introduction, activity and summary encompassing 8 Buddhist Mantras chanting activity plans to reduce an anxiety based on Buddhist psychology with the chanting of Bahum (Jayamangala Gatha, the eight victories and blessing).

3. An effect of a trial of applying a Buddhist Mantras chanting activity plan to reduce an anxiety in the examination of 24 primary students of Standard 6 (Pathomsuksa 6) revealed that the reduction of an anxiety in the examination of primary students was significantly higher than before applying it at the 0.05 level and had a combined effect on an anxiety in the examination with a statically significant difference in mean scores of a trial of anxiety reduction during and after the experiment higher that before the experiment.

 

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ