โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    แนวทางการส่งเสริมคุณลักษณะผู้บริหารตามหลักพหูสูตของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 จังหวัดปทุมธานี
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษGuidelines for Promoting the Characteristics of School Administrators Based on the Principle of Phahusot for Administrators in Efficiency Promotion Network Group 4, Pathum Thani Province
  • ผู้วิจัยนางสาวจิระพันธุ์ ปากวิเศษ
  • ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.พีรวัฒน์ ชัยสุข
  • ที่ปรึกษา 2ผศ. ดร.เกษม แสงนนท์
  • วันสำเร็จการศึกษา12/01/2025
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/51907
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 22

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นการส่งเสริมคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 2. เพื่อศึกษาวิธีการส่งเสริมคุณลักษณะผู้บริหารตามหลักพหูสูต ของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 และ 3. เพื่อเสนอแนวทางการส่งเสริมคุณลักษณะผู้บริหารตามหลักพหูสูต ของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 จังหวัดปทุมธานี งานวิจัยแบบผสานวิธี ระหว่างานวิจัยเชิงปริมาณและงานวิจัยเชิงคุณภาพ งานวิจัยเชิงปริมาณ ใช้กลุ่มตัวอย่างครู จำนวน 165 คน  เก็บรวบรวมข้อมูลแบบสอบถามความคิดเห็น สถิติวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน        ค่าความต้องการจำเป็นที่สถานศึกษาต้องการให้เกิดขึ้นด้วยวิธี Priority Needs Index (PNI) วิเคราะห์เนื้อหาการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีความเชี่ยวชาญด้านการบริหารและด้านศาสนา   จำนวน 9 รูป/คน

ผลการวิจัยพบว่า

1. ด้านความสามารถในการบริหารสถานศึกษา มีความต้องการจำเป็นที่มีความสำคัญมากที่สุด เพราะว่า ผู้บริหารที่มีความสามารถในการบริหารสถานศึกษา (PNImodified=1.171) และสร้างมนุษย์สัมพันธ์อันดีกับครูทุกคน(PNImodified=1.169)จะมีความเข้าใจวิสัยทัศน์ชัดเจน(PNImodified=1.162)สามารถพัฒนาตนเองเพื่อนำไปสู่การปฏิบัติตนที่เป็นเลิศได้ (PNImodified=1.149)

2. วิธีการส่งเสริมคุณลักษณะผู้บริหารตามหลักพหูสูตของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 มีดังนี้ 1) การพัฒนาวิสัยทัศน์ที่ยืดหยุ่น ผู้บริหารควรรับฟังแนวคิดใหม่ๆ นำมาสร้างระบบการจัดเก็บข้อมูลเพื่อนำมาใช้สื่อสารให้มีความชัดเจน 2) การสร้างจิตสาธารณะ ควรรับฟังความคิดเห็นและข้อเสนอจากบุคลากรเกี่ยวกับกิจกรรมอาสา ให้ทุกคนมีส่วนร่วมตัดสินใจเพื่อให้เกิดความรู้สึกว่ามีคุณค่าในการช่วยเหลือสังคม 3) การพัฒนาการเรียนรู้ ควรสำรวจและรับฟังความต้องการและความคิดเห็นของผู้เรียน บุคลากร และชุมชน เพื่อให้การวางแผนการเรียนรู้สอดคล้องกับบริบทการเรียนรู้ให้ยั่

งยืน 4) การสร้างบรรยากาศการเรียนรู้ ควรรับฟังความคิดเห็นนักเรียนและครูในการออกแบบพื้นที่เรียนรู้เกี่ยวกับการใช้เทคโนโลยีเพื่อสร้างความเข้าใจอย่างชัดเจนแก่บุคลากร

3. แนวทางการส่งเสริมคุณลักษณะผู้บริหารตามหลักพหูสูตของผู้บริหารสถานศึกษากลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพที่ 4 มีดังนี้ 1) ด้านการพัฒนาวิสัยทัศน์ที่ยืดหยุ่น ผู้บริหารควรเรียนรู้วิธีวิเคราะห์แนวโน้มต่อการเปลี่ยนแปลงทางสังคม มองการณ์ไกล และพัฒนาเทคโนโลยีพร้อมบุคลากร เพื่อช่วยเตรียมองค์กรรับมือกับการเปลี่ยนแปลงและส่งเสริมการทำงานร่วมกันอย่างมีประสิทธิภาพ 2) ด้านการสร้างจิตสาธารณะ ควรมีการส่งเสริมวัฒนธรรมองค์กรที่เน้นความรับผิดชอบต่อสังคมผ่านกิจกรรมอาสาสมัครและการยกย่องผู้มีส่วนร่วม ช่วยสร้างความรู้สึกเป็นเจ้าของและแรงจูงใจในการทำงานร่วมกันเพื่อประโยชน์ของสังคม 3) ด้านการพัฒนาการเรียนรู้ ควรมีการวางแผนศึกษาความต้องการของนักเรียนและส่งเสริมการมีส่วนร่วมของบุคลากรและชุมชน พร้อมการใช้เทคโนโลยีในการประเมินผล จะช่วยให้การเรียนการสอนมีประสิทธิภาพและตอบโจทย์การพัฒนาอย่างยั่งยืน และ 4) ด้านการสร้างบรรยากาศการเรียนรู้ ควรมีการจัดเตรียมพื้นที่การเรียนรู้ที่เอื้อต่อการเรียนรู้ พร้อมกระตุ้นการทำงานร่วมกันและใช้เทคโนโลยีทันสมัย จะส่งเสริมการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพและกระตุ้นความกระตือรือร้นของนักเรียน มีความเหมาะสม เป็นไปได้และใช้ประโยชน์ในระดับมา

 

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

This research aims to 1. Study the needs and necessities for promoting the characteristics of school administrators in the 4th Efficiency Promotion Network Group, 2. Study the methods for promoting the characteristics of administrators based on the polymath of school administrators in the 4th Efficiency Promotion Network Group, and 3. Propose guidelines for promoting the characteristics of administrators based on the polymath of school administrators in the 4th Efficiency Promotion Network Group, Pathum Thani Province. The mixed-method research used a sample of 165 teachers. Data was collected using a questionnaire on opinions. Statistics were analyzed to find the mean, standard deviation, and the values ​​of the needs that the school wanted to achieve using the Priority Needs Index (PNI) method. The content of the interviews with 7experts who are experts in administration and religion were analyzed.

The research results found that:

1. The ability to manage educational institutions is of utmost importance. School leaders who possess strong management skills (PNImodified = 0.070) and foster good relationships with all teachers (PNImodified=0.069) are more likely to have a clear understanding of the institution's vision (PNImodified=0.062) and are capable of self-development to achieve excellence in their leadership practices (PNImodified=0.049).

2. The study on promoting leadership qualities according to the principles of pluralism in educational administration within the Network for Promoting Efficiency Group 4 revealed the following key methods: 1) Developing a Flexible Vision: School leaders should be open to new ideas and create systems for organizing information that enhances clear communication. 2) Fostering Public Spirit: Leaders should actively listen to feedback and suggestions from staff regarding volunteer activities, ensuring everyone has a role in decision-making to create a sense of value in contributing to society. 3) Promoting Learning Development: It is essential to survey and consider the needs and opinions of students, staff, and the community to ensure that learning planning is aligned with the context and sustainability of the educational environment. 4) Creating a Learning Atmosphere: Leaders should involve teachers and students in designing learning spaces, especially regarding the use of technology, to foster clear understanding and effective communication among staff.

3. The guidelines for promoting leadership qualities based on pluralism principles in educational administration within the Network for Promoting Efficiency Group 4 are as follows: 1) Developing a Flexible Vision: School leaders should learn to analyze social change trends, think strategically, and develop technology along with staff to prepare the organization for change and enhance effective teamwork. 2) Fostering Public Spirit: Promoting an organizational culture focused on social responsibility through volunteer activities and recognizing contributors will help create a sense of ownership and motivation to collaborate for the benefit of society. 3) Promoting Learning Development: Planning should be based on studying the needs of students, promoting the involvement of staff and the community, and using technology for continuous evaluation, ensuring that teaching is effective and aligned with sustainable development. 4) Creating a Learning Environment: Creating learning spaces that foster collaboration and utilizing modern technology will enhance effective learning and stimulate students’ enthusiasm. The proposed guidelines are highly suitable, feasible, and beneficial at a significant level, 


รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ