-
ชื่อเรื่องภาษาไทยกระบวนการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธี
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Process of Development of Subconscious Trainers by Buddhist Peaceful Means
- ผู้วิจัยนางสาวพิศลยา บัวแก้ว
- ที่ปรึกษา 1พระปราโมทย์ วาทโกวิโท, ดร.
- ที่ปรึกษา 2พระครูปลัดปัญญาวรวัฒน์, ศ. ดร.
- วันสำเร็จการศึกษา20/05/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
- ระดับปริญญาปริญญาเอก
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/5263
- ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 16
- จำนวนผู้เข้าชม 24
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ 1) เพื่อศึกษาวิเคราะห์สภาพปัญหาความจำเป็น และแนวคิดทฤษฎีกระบวนการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกตามศาสตร์สมัยใหม่ 2) เพื่อศึกษาวิเคราะห์หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อกระบวนการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึก 3) เพื่อพัฒนาและนำเสนอกระบวนการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธี เป็นการวิจัยและพัฒนา (R&D) ตามกรอบของอริยสัจโมเดลตามแนวทางของบันได 9 ขั้น โดยผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
ผลการศึกษาพบว่า
1) สภาพปัญหาของวิทยากรจิตใต้สำนึก พบว่าวิทยากรขาดด้านความรู้ ด้านคุณลักษณะ ด้านทักษะ ด้านจิตใต้สำนึก และด้านบูรณาการ จึงมีความจำเป็นต่อการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธีเพราะเป็นสภาพปัญหา มีการเปลี่ยนแปลงของสังคม และเป็นเชิงนโยบายสู่เป้าหมายที่มีความยั่งยืน โดยอาศัยแนวคิดทฤษฎีเกี่ยวกับการพัฒนาวิทยากร กระบวนกร การสื่อสาร จิตวิทยา การโค้ช สันติวิธี และจิตใต้สำนึก เข้ามาสนับสนุนการพัฒนา
2) หลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธี พบว่า การพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกต้องพัฒนาคุณลักษณะของวิทยากรจิตใต้สำนึกให้เป็นผู้ที่มีสันติภายใน ตามหลักพุทธสันติวิธีจากกระบวนการพัฒนาผ่านหลักสติปัฏฐาน ประกอบด้วย เรียนรู้กาย เรียนรู้เวทนา เรียนรู้จิต เรียนรู้ธรรม โดยคุณลักษณะของวิทยากรจิตใต้สำนึกจะต้องมีความเป็นกัลยาณมิตรเป็นฐาน และมีผลลัพธ์แสดงออกมาในรูปแบบของภาวนา 4 ประกอบด้วย ด้านกายภาพ ด้านพฤติภาพ ด้านจิตภาพ และด้านปัญญาภาพของการเป็นวิทยากรจิตใต้สำนึก
3) กระบวนการพัฒนาวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธี มุ่งพัฒนา 6 ด้าน ประกอบด้วย “ด้านวิทยากรต้นแบบ ด้านจิตใต้สำนึก ด้านการสื่อสารอย่างทรงพลัง ด้านสันติภายใน ด้านพุทธสันติวิธี และด้านความสุขและความสำเร็จ” โดยผู้วิจัยค้นพบ M A C S U K Model 1) Mindfulness มีสติเป็นฐาน 2) Attitude ทัศนคติต่อการเป็นวิทยากรจิตใต้สำนึก 3) Comnunication การสื่อสารทรงพลังเกี่ยวกับจิตใต้สำนึก 4) Skill ทักษะการโค้ช 5) Understand ความเข้าใจลึกซึ้งจิตใต้สำนึก 6) Knowledge ความรู้เกี่ยวกับวิทยากรจิตใต้สำนึก โดยการเป็นวิทยากรจิตใต้สำนึกโดยพุทธสันติวิธีจะต้อง “รู้ตน เห็นตน เย็นตน ใจตน”
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
These are the main purposes of this research; 1) to study and analyze the condition of the problem, the necessity and theoretical concepts on the process of developing Subconscious Trainers according to modern science; 2) to study and analyze the Buddhist peaceful means that are conducive to the development of the process of developing the Subconscious Trainers; 3) to develop and present a model for the development of Subconscious Trainers by Buddhist peaceful means. the research and development (R&D) method was applied to this research.
From the study, the following results are found:
1) The problem state of the Subconscious Trainers was found that the Trainers lacked of knowledge, Characteristics, Skills, Subconscious mind, and Integrations. Therefore, it is necessary to develop the subconscious mind of trainers through Buddhist peaceful means, according to the problems there are many changes in society and the policy which toward Sustainable Goals through theoretical concepts about the development of trainers, process, communication, psychology, coaching, peaceful methods, and the subconscious mind to support the development.
2) The principle of Buddhist peaceful means that facilitates the development of subconscious trainers by Buddhist peaceful means, has found that the development of subconscious trainers requires the development of characteristics of subconscious trainers to be those who have inner peace, according to Buddhist peaceful methods from the development process through the 4 foundations of mindfulness which consists of learning the body, learning the feelings, learning the minds, and learning the Dhamma. The characteristics of subconscious trainers must be based on a good friend and the result is expressed in the 4 principles of development which consist of physical aspects, behavioral aspects, mental aspects, and intellectual aspects of being a subconscious trainer.
3) The process of developing subconscious trainers through Buddhist peaceful means aims to develop 6 areas, which consist of “prototype trainers, subconscious, powerful communication, inner peace, Buddhist peaceful means, and happiness, and success” the researcher discovered the M A C S U K Model 1) Mindfulness as the base 2) Attitude towards being a subconscious trainer 3) Communication Powerful by the subconscious mind 4) Skills of Coaching 5) Understanding of the deep subconscious mind 6) Knowledge about the subconscious trainer by being a trainer on the subconscious mind through Buddhist peaceful means, one must "Know oneself, See oneself, Calm oneself, Mind oneself".
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6301105085 | 6301105085 | 10.7 MiB | 16 | 25 พ.ค. 2566 เวลา 13:41 น. | ดาวน์โหลด |