-
ชื่อเรื่องภาษาไทยแนวทางการแก้ปัญหายาเสพติดตามหลักพุทธสันติวิธีของชุมชนกุฎีจีน
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษGuidelines for Solving Narcotic Problems According to Buddhist Peaceful Means of the Kudi Jeen Community
- ผู้วิจัยนายสรรเสริญ ศรีบุระพันธ์
- ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ขันทอง วัฒนะประดิษฐ์
- วันสำเร็จการศึกษา01/07/2023
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาสันติศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/5488
- ปรากฏในหมวดหมู่สารนิพนธ์
- ดาวน์โหลด 23
- จำนวนผู้เข้าชม 31
บทคัดย่อภาษาไทย
งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาสภาพบริบท การแก้ปัญหายาเสพติดในชุมชนที่ประสบความสำเร็จของชุมชนกุฎีจีน และหลักพุทธสันติวิธีที่เอื้อต่อการแก้ปัญหายาเสพติดในชุมชน 2) เพื่อนำเสนอแนวทางการแก้ปัญหายาเสพติดตามหลักพุทธสันติวิธีของชุมชนกุฎีจีน ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) แบบภาคสนามโดยการสัมภาษณ์เชิงกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ ได้แก่ ประธานชุมชน 1 คน กรรมการชุมชน 2 คน สมาชิกชุมชน 3 คน อาสาสมัครตำรวจบ้าน 1 คน และสมาชิกชุมชนที่ก้าวพลาดในยาเสพติด 1 คน รวมจำนวน 7 คน วิเคราะห์ผลด้วยอุปนัยวิธี
ผลการวิจัยพบว่า
สาเหตุการแพร่ระบาดยาเสพติดในชุมชน มาจากสังคมและสิ่งแวดล้อม กล่าวคือ จากตัวผู้กระทำผิดเองที่ไม่เข้มแข็งอยากได้ใคร่มีจากการค้ายาเสพติด การถูกเพื่อนชักชวน และพ่อแม่ขาดการเอาใจใส่และไม่มีเวลา เป็นเรื่องของเศรษฐกิจ กล่าวคือ มาจากปัญหาการว่างงาน และ ด้วยการศึกษาที่น้อยทำให้หางานทำได้ไม่พอเลี้ยงชีพและปัญหาการว่างงาน ส่งผลกระทบต่อครอบครัวและชุมชนเป็นปัญหาที่จุดฉนวนให้สมาชิกชุมชนก้าวเข้าไปข้องเกี่ยวกับยาเสพติด พุทธสันติวิธีที่ใช้เป็นแนวทางการแก้ปัญหายาเสพติดของชุมชนกุฎีจีน เป็นไปตามแนวทางหลักสังคหวัตถุ 4 ประการ ประกอบด้วย 1) ทาน คือการให้การเสียสละทรัพย์สินที่ตนมีให้กับผู้อื่น เพื่อคลายความทุกข์ยากของเพื่อนมนุษย์ให้บรรเทาเบาบางลง ตามวิสัยของมนุษย์เมื่อตนมีมากพออยู่ดีกินอิ่มมีสิ่งใดที่พอจะแบ่งปันเอื้อเฟื้อต่อเพื่อนมนุษย์เท่าที่ตนจะทำได้ไม่ลำบาก 2) ปิยะวาจา คือการใช้วาจาที่ไพเราะชวนฟังสร้างสัมพันธภาพที่ดีต่อกัน 3) อัตถะจริยา คือการทำประโยชน์ตนและประโยชน์ผู้อื่น 4) สมานัตตตา คือการปฏิบัติตนให้เสมอต้นเสมอปลาย คือรูปแบบและกระบวนการสร้างสังคมปลอดยาเสพติดตามหลักพุทธศาสนาเพื่อสร้างความสามัคคีในหมู่ชน
แนวทางการแก้ปัญหายาเสพติดตามหลักพุทธสันติวิธีของชุมชนกุฎีจีน พบว่า ชุมชนใช้การมีส่วนร่วมและนำหลักสังคหวัตถุมาใช้ในการแก้ปัญหาและป้องกันยาเสพติดในชุมชน โดยมีผู้นำที่เข้มแข็งและชุมชนและทุกภาคส่วนที่เกี่ยวข้องมาร่วมแก้ปัญหาอย่างจริงจัง กล่าวคือ 1) ทาน ด้วยการให้ความจริงจังและความร่วมมือ ให้โอกาสผู้ก้าวพลาด 2) ปิยวาจา ด้วยการสื่อสารภาษารักและเป็นมิตร สร้างพื้นที่ปลอดภัยด้วยความเข้าใจและมีความหวัง สร้างพื้นที่ปลอดภัยด้วยความเข้าใจ 3) การสร้างคุณค่าในตนและความภาคภูมิใจจากการได้ทำประโยชน์และได้รับการยอมรับ 4) การส่งเสริมการมีจิตอาสาทำความดีต่อเนื่องเป็นต้นแบบให้กับเยาวชนรุ่นน้อง องค์ความรู้การวิจัย คือ PROTECT DRUG FOR PEACE Model ประกอบด้วย P = PROTECTION มีมาตรการป้องกัน R = RESPONSE ตอบสนองความต้องการแก้ปัญหาของชุมชน O = ORGANIZE การจัดระเบียบชุมชนด้วยความรักสามัคคี T = TELLING STORY การเล่าเรื่องราวถอดบทเรียนการแก้ปัญหายาเสพติด E = EMPATHY การร่วมมือทำงานด้วยความเห็นอกเห็นใจ C = COMMUNICATION การสื่อสารที่ดี เป็นจริง มีประโยชน์ เป็นที่ชอบใจของผู้ฟัง และถูกกาลเทศะ T = TRUST คือ ความไว้วางใจ ความสัมพันธ์ในชุมชนและสร้างคุณค่าให้โอกาสกับผู้ก้าวพลาดสามารถเป็นส่วนหนึ่งของชุมชนด้วยความภาคภูมิใจ
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The study consisted of the following objectives: 1) to explore context and successful solutions to drug problems in the Kudi Chin community, as well as Buddhist peaceful means of solving drug problems in the community; and 2) to present the guidelines for solving drug problems based on the Buddhist peaceful means of Kudi Chin community. The study used a qualitative research approach to obtain data from the following key informants through in-depth interviews: 1 community leader, 2 community committee members, 3 community members, 1 home police volunteer, and 1 community member who has previously used drugs. The obtained data were analyzed by inducive method.
According to the findings of the study, the reasons of drug use in the community are classified as follows: On society and the environment, namely perpetrators who are not strong enough and are solely concerned with the money they would make from selling drugs, being persuaded by friends, and a lack of care and attention from parents; On the economics, poor education means not earning enough to live, as well as unemployment, which impacts family and community, resulting in problems that cause community members to become involved with drugs. The Buddhist peaceful means as the guidelines for solving drug problems of Kudi Chin community are based on Saṅgahavatthu (the four bases of social solidarity) as follows: 1) Dāna, which refers to giving and sacrificing one’s possessions in order to help others and alleviate their sufferings. When one has more than enough, one can share it with others as long as it does not cause them trouble; 2) Piyavācā, which refers to pleasant speech in order to foster positive relationships; 3) Atthacariyā, which refers to conducting beneficial things to oneself and others; and 4) Samānattatā, which refers to conducting oneself in an equal and even manner. This is the model and process for developing a drug-free society based on Buddhism in order to foster unity in the community.
From exploring the guidelines for solving drug problems based on Buddhist peaceful means in the Kudi Chin community, it is discovered that the community uses the principles of participation and Saṅgahavatthu in solving and preventing drug problems in the community under the leadership of a strong leader and the engagement of every sector concerned in addressing the problem seriously. This includes the following process: 1) Dāna, which means to be truthful and to give individuals who make mistakes a chance; 2) Piyavācā, which refers to friendly and loving conversations, offering a safe space with understanding and hope; 3) Building self-worth and pride through doing something beneficial till one is accepted; and 4) Promoting a volunteer attitude to conduct good actions on a constant basis and serving as a role model for future generations. A body of knowledge from the study is called ‘PROTECT DRUG FOR PEACE’ model which consists of: ‘P’ stands for Protection; ‘R’ stands for Response to problem solving in the community; ‘O’ stands for Organizing the community with loving-kindness and unity; ‘T’ stands for Telling lessons learned from drug problems; ‘E’ stands for Empathetic manner in working together; ‘C’ stands for Communication that is true, useful, timely, and favorable to listeners; and lastly, 'T' stands for Trust as a basis for community relationships and giving individuals who make mistakes another chance to grow themselves and proudly be a member of the community.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6401205096 | 6401205096 | 4.36 MiB | 23 | 12 ก.ค. 2566 เวลา 14:12 น. | ดาวน์โหลด |