โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    รูปแบบการพัฒนาระบบเครือข่ายและความรับผิดชอบต่อสังคมของอุตสาหกรรมผลิตแก้วไทย
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Development Model of Network and Corporate Social Responsibility System of Thai Glass Manufacturing Industry
  • ผู้วิจัยนายสิทธิชัย เครือวุฒิกุล
  • ที่ปรึกษา 1รศ. ดร. โกนิฏฐ์ ศรีทอง
  • ที่ปรึกษา 2พระสุธีรัตนบัณฑิต,รศ.ดร.
  • วันสำเร็จการศึกษา07/03/2020
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชาการพัฒนาสังคม
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/598
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 146
  • จำนวนผู้เข้าชม 298

บทคัดย่อภาษาไทย

               ดุษฎีนิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์หลัก 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วไทย 2) เพื่อพัฒนาเครือข่ายความรับผิดชอบต่อสังคมไทยของอุตสาหกรรมแก้วไทย และ 3) เพื่อนำเสนอรูปแบบการพัฒนาระบบเครือข่ายและความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วในประเทศไทย เป็นการวิจัยแบบผสานวิธี คือ การวิจัยเชิงปริมาณ ซึ่งประชากรที่ใช้ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารและพนักงานโรงงานประกอบการอุตสาหกรรมผลิตแก้ว จำนวน 10 โรงงาน ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 350 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป และการวิจัยเชิงคุณภาพ เป็นการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 19คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้วิธีวิเคราะห์แบบอุปนัย                                                                                  

               ผลการวิจัยพบว่า

           1. กระบวนการสร้างความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วไทย พบว่า ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับกระบวนการสร้างความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วไทย โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการขับเคลื่อนนโยบาย อยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อพบว่า ข้อว่า มีการแลกเปลี่ยนข่าวสารข้อมูลระหว่างกันและมีการแลกเปลี่ยนและร่วมมือภายในเครือข่ายธุรกิจ เครือข่ายผู้ประกอบการมีเป้าหมายว่าจะแนะนำเปิดโอกาสทางธุรกิจและพัฒนาเครือข่ายให้เป็นผู้นำด้านการผลิตแก้วในเอเชีย การร่วมกันสำรวจปัญหาต่างๆ ขององค์กรเพื่อกำหนด เป็นนโยบายในการแก้ไขปัญหา เครือข่ายผู้ประกอบการมีการติดตามผลการปฏิบัติการเครือข่ายความร่วมมือ และข้อว่า เครือข่ายผู้ประกอบการมีการติดตามและประเมินผลการดำเนินงานขับเคลื่อนนโยบาย อยู่ในระดับมากที่สุดด้านหลักพุทธธรรมในการเสริมสร้างโอกาสรูปแบบการพัฒนาระบบเครือข่ายและความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วไทย โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า ข้อว่า มีการพัฒนาองค์ความรู้ เพื่อเป็นฐานไปสู่ความสำเร็จ ผ่านกระบวนการจัดการความรู้ (รู้จักเหตุ) อยู่ในระดับมากที่สุด รองลงมา ได้แก่ ข้อว่า มีความเข้าใจวัตถุประสงค์ จุดมุ่งหมายและวิสัยทัศน์ขององค์กร (รู้จักผล) การรู้จักและเข้าใจความแตกต่างของบุคคล ในด้านทักษะ ความรู้ ความสามารถ ประสบการณ์ ทัศนคติ และคุณธรรม  (รู้จักบุคคล) มีการวิเคราะห์การวิเคราะห์จุดแข็งจุดอ่อนขององค์กร (รู้จักตน) รู้จักความพอดีในการประกอบธุรกิจ (รู้จักประมาณ) การดำเนินธุรกิจภายใต้หลักจริยธรรมและการกำกับที่ดีควบคู่ไปกับการใส่ใจและดูแลรักษาสังคมและสิ่งแวดล้อม (รู้จักชุมชน) และข้อว่า มีการจัดทำตารางเวลาโดยจัดสรรเวลาเป็นลำดับก่อนหลังตามความเร่งด่วนและความสำคัญของงาน(รู้จักกาล)\ตามลำดับ

               2. การพัฒนาเครือข่ายความรับผิดชอบต่อสังคมไทยของอุตสาหกรรมแก้วไทย พบว่า เครือข่ายเป็นรูปแบบความสัมพันธ์ทางสังคมอย่างหนึ่งที่แตกต่างไปจากกลุ่ม โดยที่กลุ่มจะมีขอบเขตที่ชัดเจน รู้ว่าใครเป็นสมาชิก ใครไม่ใช่สมาชิก มีความเป็นรูปธรรม มองเห็นได้ มีโครงสร้างทางสังคมในระดับหนึ่ง แต่เครือข่ายเป็นรูปแบบความสัมพันธ์ทางสังคมที่ไม่มีขอบเขต การเชื่อมความสัมพันธ์ระหว่างสมาชิกเครือข่ายอาจจะมองเห็นและมองไม่เห็นเป็นรูปธรรมก็ได้ เครือข่ายผู้ประกอบการมีการสร้างความเข้าใจในการขับเคลื่อนนโยบาย มีการประชาสัมพันธ์และสร้างเครือข่ายการขยายผล และมีการติดตามและประเมินผลการดำเนินงานขับเคลื่อนนโยบาย สาระของการพัฒนาเครือข่ายความรับผิดชอบต่อสังคมไทยของอุตสาหกรรมแก้วไทย มี 3 ลักษณะ คือ เครือข่ายการแลกเปลี่ยน เครือข่ายการติดต่อสื่อสารและเครือข่ายความสัมพันธ์ในการอยู่ร่วมกัน 

               3. แบบการพัฒนาระบบเครือข่ายและความรับผิดชอบต่อสังคมอุตสาหกรรมผลิตแก้วในประเทศไทย พบว่า อุตสาหกรรมผลิตแก้วในประเทศไทยดำเนินธุรกิจควบคู่ไปกับการใส่ใจและดูแลรักษาสังคมและสิ่งแวดล้อมภายใต้หลักจริยธรรม การกำกับดูแลกิจการที่ดี และการนำปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงมาบูรณาการ เพื่อนำไปสู่การดำเนินธุรกิจที่ประสบความสำเร็จอย่างยั่งยืน บริษัทดำเนินการทำ CSR อย่างเป็นรูปธรรม เพื่อมีส่วนร่วมแก้ไขปัญหาและมีความรับผิดชอบต่อสังคม โดยใช้องค์ความรู้และความเชี่ยวชาญที่มีในองค์กร ตอบสนองวิสัยทัศน์ของบริษัท มีการวางแผนเป็นกระบวนการเน้นการมีส่วนร่วมทั้งจากพนักงานในองค์กร ชุมชนและสังคม พร้อมทั้งได้จัดเก็บข้อมูลต่างๆ เพื่อสร้างให้เป็นกระบวนการและเป็นระบบ ทำให้เกิดผลดีต่อองค์กรและประเทศชาติ ดังนั้น เครือข่ายความรับผิดชอบต่อสังคมไทยของอุตสาหกรรมแก้วไทย จึงมีรูปแบบการสนับสนุนและดูแลสังคม การส่งเสริมและสนับสนุนด้านการศึกษา การส่งเสริมศาสนา ประเพณี และวัฒนธรรม การสนับสนุนและดูแลสุขภาพ การส่งเสริมอาชีพและดูแลชุมชน การดูแลด้านสิ่งแวดล้อม การส่งเสริมบุคลากรให้มีคุณภาพชีวิตที่ดี ทั้งด้านสุขภาพร่างกายจิตใจ และด้านสุขภาพทางการเงินของครอบครัว และการส่งเสริมศาสนา ประเพณี และวัฒนธรรม

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

  The dissertation consisted of 3 main objectives, namely: i) to study process of creating social responsibility for society of the Thai glass manufacturing industry; ii) to develop the social responsibility network of the Thai glass manufacturing industry; and iii) to propose a model for the development of network and social responsibility of the Thai glass manufacturing industry. It is the mixed methods: the quantitative research in which the population is the executives and staff of 10 glass manufacturing factories in Bangkok and its surrounding provinces, totally 350; and the collected data were analyzed by using the Statistical Package for Social Science program; and the qualitative research by in-depth interviewing the 19 key informants, and the collected data were analyzed using Analytic Induction.

  The findings of study are as follows:                                                                                  

   1. As for the process of creating social responsibility for society of the Thai glass manufacturing industry, it has been found that the overall opinions about the process of creating social responsibility of Thai glass manufacturing industry were in high level. Having been considering each aspect, it was found that the aspect of policy-driving was in highest level. Having been considering each item, it was found that news-sharing between each other and exchanges and cooperation within the business network, the network operators aim to introduce business opportunities and develop the network to be the leader of glass production in Asia, the joint exploration of various problems of the organization to determine as a policy to solve problems, the network operators had followed up the cooperation network operation, and the network operators monitored and evaluated the policy-driven performance were found in the highest level. 

  The principles of Buddhism for enhancing the opportunities, development model of the network system and the social responsibility of the Thai glass industry in overall were found in high level, having been considering each item, it was found that the knowledge development to be a base for success via the knowledge management process (known cause) was in the highest level, followed by the understanding of objectives the purpose and vision of the organization (know the result), knowing and understanding the differences of people in skills, knowledge, ability, experience, attitude and morality (know people), an analysis of strengths and weaknesses of the organization (recognize oneself), know how to fit in the business (moderation), conducting business under good ethics and governance, while paying attention to and care for society and environment (know the society), and the fact that scheduling is done by allocating before and after time according to the urgency and importance of work (knowing time), respectively.                                           

   2. As for the development of social responsibility network of the Thai glass manufacturing industry, it has been found that the network is a form of social relations that is different from the group, which the group will have clear boundaries, know a member or no-member, concrete, visible, and a certain level of social structure; but the network is a form of social relationships without boundaries. While, connections between network members may be seen and invisible in concrete. Entrepreneurs' networks have created an understanding of driving the policy, in which there is public relations and creating an extension network, and monitoring as well as evaluation of the policy operation. The substance of development of Thai social responsibility network of the Thai glass industry consists of 3 characteristics: the exchange network, communication network, and the network of relationships in living together.                                                 

   

3. As for model for the development of network and social responsibility of the Thai glass manufacturing industry, It is found that the glass manufacturing industry in Thailand operates in parallel with attention and care for society and environment under ethics, good corporate governance, and integration of the sufficiency economy philosophy in order to lead a successful and sustainable business. The company conducts CSR in concrete to participate in solving problems and having social responsibility by using knowledge and expertise available in the organization to meet the vision of the company, planning is a process that emphasizes the involvement of both the employees in the organization, community and society as well as storing various information to create a process and to be systematic, resulting in good results for the organization and the nation. Therefore, the Thai social responsibility network of the Thai glass industry is of a form to support and care for society, educational promotion and support religion, traditions and culture, support and health care, career promotion and community care, environmental care, promotion of personnel to have a good quality of life in both physical and mental health, as well as financial health of the family, and promoting religion, traditions, and culture as well.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ
Full Text Full Text.pdf 5.82 MiB 146 10 มิ.ย. 2564 เวลา 04:21 น. ดาวน์โหลด