โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    ความพึงพอใจของผู้บริหารสถานศึกษา ครู และนักเรียนที่มีต่อบทบาทพระสงฆ์สอนศีลธรรมในโรงเรียน ในจังหวัดสุรินทร์
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษThe Satisfaction of Administrators, Teachers, Learners to the Project of Moral Teaching Monks in Schools : A Case Study in Surin Province
  • ผู้วิจัยพระครูสุนทรสีลวัฒน์ (บัญญัติ สีลสาโร)
  • ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.ทวีศักดิ์ ทองทิพย์
  • ที่ปรึกษา 2พระอธิการเวียง กิตฺติวณฺโณ, ดร.
  • วันสำเร็จการศึกษา18/03/2019
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
  • ระดับปริญญาปริญญาโท
  • สาขาวิชาพระพุทธศาสนา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/620
  • ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 170
  • จำนวนผู้เข้าชม 236

บทคัดย่อภาษาไทย

              วิทยานิพนธ์นี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความพึงพอใจของผู้บริหารสถานศึกษา ครู และนักเรียน ที่มีต่อบทบาทของพระสอนศีลธรรมในโรงเรียน ในจังหวัดสุรินทร์ 2) เปรียบเทียบ ความพึงพอใจของผู้บริหารสถานศึกษา ครู และผู้เรียน ที่มีต่อบทบาทของพระสอนศีลธรรมในโรเรียน     ในจังหวัดสุรินทร์จำแนกสถานภาพ ตามเพศ อายุ และระดับการศึกษา 3) ศึกษาข้อคิดเห็น ข้อเสนอแนะเพื่อนำไปพัฒนาการปฏิบัติงานของพระสอนศีลธรรมในโรงเรียน ในจังหวัดสุรินทร์

             ผลการศึกษาพบว่า

             1. ระดับความพึงพอใจของผู้บริหาร ครูและนักเรียนที่มีต่อบทบาทของพระสอนศีลธรรมในจังหวัดสุรินทร์ พบว่า โดยภาพรวม ผู้บริหาร ครูและนักเรียนผู้ตอบแบบสอบถาม มีความพึงพอใจต่อพระสอนศีลธรรมในโรงเรียน อยู่ในระดับมาก เรียงจากมากไปหาน้อย คือ ด้านคุณลักษณะของครู  ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน  ด้านการวัดผลและประเมินผล  ด้านสื่อการสอน  ด้านการกําหนดเนื้อหาวิชา และด้านวิธีการสอน

            2. เปรียบเทียบสมมติฐานความพึงพอใจของผู้บริหาร ครู และนักเรียนที่มีต่อพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนจังหวัดสุรินทร์ จําแนกตาม สถานภาพ เพศ อายุ พบว่ามีความพึงพอใจไม่แตกต่างกัน และจากผลการวิเคราะห์ตัวแปรรายด้าน พบว่าด้านคุณลักษณะทั่วไปของครู ด้านการวัดผลประเมินผล ด้านการกําหนดเนื้อหาวิชา ด้านวิธีการสอน ด้านสื่อการสอน และด้านการ จัดกิจกรรมการเรียนการสอน มีความพึงพอใจไม่แตกต่างกัน

             3. ข้อเสนอแนะของผู้บริหาร ครู และนักเรียนที่มีต่อบทบาทพระสอนศีลธรรมในโรงเรียน ผู้วิจัยได้ศึกษาวิเคราะห์ความพึงพอใจของผู้บริหาร ครูและนักเรียนที่มีต่อบทบาทพระสอนศีลธรรมในโรงเรียน 6 ด้าน โดยส่วนมากเห็นว่าโครงการพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนเป็นโครงการที่ดี ควรให้มีโครงการนี้ตลอดไป เพราะพระสงฆ์ที่สอนนั้นเป็นผู้มีความรู้ ความสามารถ ซึ่งผู้วิจัยถือว่า             เป็นผลลัพที่ดีและน่าพอใจเป็นอย่างยิ่ง แต่ยังมีบางส่วนในแต่ละด้านที่ผู้บริหาร ครูและนักเรียนส่วน   น้อยได้ให้ข้อคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาอุปสรรค และแนวทางแก้ไข มีดังนี้

             1)  ปัญหาและอุปสรรค คือ ครูไม่เป็นกลาง มีความสนิทสนมกับนักเรียนมากเกินไป  ไม่มีคุณภาพขาดความน่าเชื่อถือ ไม่มีความพร้อมในการสอน ไม่สร้างความคุ้นเคยกับนักเรียน      สอนเนื้อหามากเกินไปไม่สอดคล้องกับธรรมชาติ ไม่ครอบคลุมไม่ชัดเจนไม่เข้ากับปัจจุบันมีสื่อประกอบน้อย สอนไม่ค่อยเข้าใจ ไม่สนุกสนาน กิจกรรมไม่ค่อยมี

             2) แนวทางการสอนศีลธรรม คือ ครูควรจะทําตัวให้เป็นกลาง ไม่สนิทสนมกับนักเรียนมากเกินไป หมั่นศึกษาหาความรู้อยู่เสมอ ทําตัวให้น่าเชื่อถือ เตรียมความพร้อมก่อนที่จะสอน ทักทายสร้างความคุ้นเคยกับนักเรียน สอนเนื้อหาให้สอดคล้องกับธรรมชาติ ให้ครอบคลุมและชัดเจน เนื้อหาให้เข้ากับปัจจุบัน ควรจะมีสื่อประกอบ หาแนวทางสอนให้เข้าใจ สร้างบรรยากาศให้สนุกสนาน กิจกรรมต้องหลากหลาย

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

               The purpose of this thesis is to study 1) the level of satisfaction of school administrators, teachers, and students with the roles of the moral teaching in school. In group, 2) compare the satisfaction of school administrators, teachers and students, with the roles of the moral teaching in the school in Surin province which classified status by gender, age and education, 3) to study the comments, Suggestions for the development operations of the moral teaching in schools in the Surin Province.

               The study found that

               1. The satisfaction level of management. Teachers and students with its around the role of the moral teaching in Surin Province, find its overall administrators, teachers and Learners consumer answered the questionnaire. Satisfaction ratings with the moral teaching in the school is its high ranked from high to find its, is its characteristics of teachers. Its activities. Its measurement and evaluation of its educational work its work determining the content and its the way of teaching.

               2. Compare the assumption satisfaction of administrators, teachers and students of the Bible  moralistic in Surin province, classified by sex, age, educational qualifications were not satisfied with the different quantities. The results of the analysis of the Translation of the  the Chad  found that the characteristics of the teacher. And the evaluation result  Students differ the satisfaction statements are statistically significant at the 0.05 level determining the content. The teaching methods. The  medium of instruction. And  the activity of teaching. No differences were satisfied  different.

               3. recommendations of administrators, teachers and students with the  the role of morality in schools. The research study analyzed the satisfaction of the management. Teachers and students in the role of morality in schools the analysis of  information was to determine the frequency  percent of the  Average (Mean) and standard deviation (Standard Deviation) found that  both overall and in the in much the same. The researchers considered the result of the great secret and the less satisfactory is the most. However, there are some in different parts of the executives. Teachers and students of the digestibility to comment on the issue   obstacles. And solutions to solve the following.

               1) Problems and obstacles: Biased treatment to students, excessive familiarity to students, unreliable personality, lack of teaching readiness, lack of acquaintance with students, appropriate teaching of overwhelming contents, unsuitability of time, lack of teaching aid, lack of teaching skill and activities.

               2) The guideline solutions were as follows: Impartiality to their students, appropriate acquaintance, all time-learning, reliability, Good preparation before teaching, being close to students, suitable covered and clear teaching of contents, response of students’ need, update contents, preparation of good teaching aids, teaching application for good understanding, pleasant class atmosphere, various activities

 

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ
Full Text Full Text.pdf 3.26 MiB 170 11 มิ.ย. 2564 เวลา 05:37 น. ดาวน์โหลด