โทรศัพท์: 035-248000 ต่อ 8176 | อีเมล: [email protected]

  • ชื่อเรื่องภาษาไทย
    รูปแบบพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย
  • ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษBuddhist Psychology Model to Enhance Sales Person's Performance
  • ผู้วิจัยภาดาภัสสรณ์ ภาดาพิลาสธานันทร์
  • ที่ปรึกษา 1ผศ. ดร.สิริวัฒน์ ศรีเครือดง
  • ที่ปรึกษา 2ผศ.ดร.มั่น เสือสูงเนิน
  • วันสำเร็จการศึกษา20/03/2019
  • ส่วนงานจัดการศึกษา:
  • ชื่อปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต (พธ.ด.)
  • ระดับปริญญาปริญญาเอก
  • สาขาวิชาพุทธจิตวิทยา
  • URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/664
  • ปรากฏในหมวดหมู่ดุษฎีนิพนธ์
  • ดาวน์โหลด 0
  • จำนวนผู้เข้าชม 338

บทคัดย่อภาษาไทย

การวิจัยเรื่อง รูปแบบพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหา และความต้องการด้านการพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย 2) ศึกษาองค์ประกอบและปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขายตามหลักพุทธจิตวิทยาและ 3) เสนอรูปแบบพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย โดยใช้วิธีวิจัยแบบผสานวิธี ได้แก่ การวิจัยเชิงคุณภาพใช้การศึกษาเอกสารและนำมาสร้างแบบสัมภาษณ์เพื่อนำไปสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 15 คน พัฒนารูปแบบโดยการสนทนากลุ่มเฉพาะ ตรวจสอบรูปแบบด้วยการสัมมนาเพื่อรับรองรูปแบบจากผู้เชี่ยวชาญ ส่วนการวิจัยเชิงปริมาณใช้การแจกแบบสอบถามกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ พนักงานขายที่ปฏิบัติหน้าที่ในห้างสรรพสินค้าในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient) และการถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis)                                                                                                              

ผลการวิจัย พบว่า

1) สภาพปัจจุบัน ปัญหา และความต้องการด้านการพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย พนักงานขายขาดความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับสินค้า ขาดทักษะในการแนะนำสินค้าเพื่อเพิ่มยอดขาย ไม่มีประสบการณ์ในการทำงาน ขาดการอบรมเกี่ยวกับงานบริการและทักษะการพูดโน้มน้าวลูกค้า สำหรับแนวทางในการพัฒนาพนักงานขาย ส่วนใหญ่ต้องการได้รับการพัฒนาในด้านความรู้และทักษะที่จำเป็นเกี่ยวกับงานบริการ โดยเห็นความสำคัญในการจัดการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ จัดสัมมนา จัดให้มีการศึกษาดูงาน และจัดกิจกรรมสัมพันธ์

2) องค์ประกอบและปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขายตามหลักพุทธจิตวิทยา องค์ประกอบที่ส่งผลต่อการพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขายตามหลักพุทธจิตวิทยาที่ถูกเลือกเข้ามามี 26 องค์ประกอบ ประกอบด้วย ปัจจัยด้านปฏิบัติงานภายใต้ความต้องการขององค์กร จำนวน 11 องค์ประกอบ ปัจจัยด้านสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้า จำนวน 12 องค์ประกอบ และปัจจัยด้านขายสินค้าและบริการ จำนวน 11 องค์ประกอบ 

3) รูปแบบพุทธจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะของพนักงานขาย เป็นไปตาม โมเดล3C4D4T  คือ  การพัฒนาสมรรถนะ 3 ด้าน ประกอบด้วย 1). การปฏิบัติตามนโยบายขององค์กร    2). วิธีการสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้า 3). วิธีขายสินค้าและการให้บริการ  โดยใช้กระบวนการอบรม 4 ประเภท คือ 1). การอบรมระยะสั้น  2). การจัดสัมมนานักขาย 3). การศึกษาดูงานในองค์กรที่มีประสิทธิภาพ และ4). การปฏิบัติการกลุ่มสัมพันธ์    ในการอบรมดังกล่าวได้ ดำเนินการควบคู่ไปกับการพัฒนาลักษณะนิสัยด้าน ฆราวาสธรรม ให้เกิดขึ้นแก่พนักงานขาย ด้วย คือ1).ให้เป็นผู้มีความซื่อสัตย์  จริงใจ(สัจจะ) 2).มีการฝึกฝนพัฒนาตนเองเป็นกิจนิสัย(ทมะ) 3).เป็นผู้มีความอดทน อดกลั้นต่อความลำบาก ทุกข์ยาก (ขันติ) และ 4). มีจิตใจเสียสละ  เป็นผู้มีน้ำใจ รู้จักแบ่งปันแก่ผู้อื่น (จาคะ)

บทคัดย่อภาษาอังกฤษ

   This dissertation entitled ‘Buddhist Psychology Model to Enhance Sales Person's Performance’ has three objectives: 1) to study the current situation, problem and demand about the enhancement of sales person's performance, 2) to study the components and factors affecting the enhancement of sales person's performance according to the Buddhist principles, and 3) to present the Buddhist psychology model to enhance sales person's performance. This researcher applied the mixed methods research in conducting this research. Regarding the qualitative research, the researcher conducted the documentary research to create the interview form in order to conducting the in-depth interview with 15 key informants, developed the model by conducting the focus group, and checked the model by organizing the seminar to certify the model from experts. Regarding the quantitative research, the researcher distributed the questionnaires to 400 sales persons who worked in the department stores in Bangkok as the sample group. The statistics used in this research were Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple Regression Analysis.                                                                                     

The results show that    

1) With regard to the current situation, problem and demand about the enhancement of sales person's performance, it was found that the sales person lacked knowledge and understanding about products, also skills in presenting product for increasing the sales volume. They did not have work experience, and must be trained on service work and speaking skills to convince customers. With regard to the guidelines for performance enhancement, most sales person needed the development in necessary knowledge and skills about service work. They also realized the importance of workshop training, seminar, study visit, and relationship activities.                                                                                                                                             

2)  With regard to the components and factors affecting the enhancement of sales person's performance according to the Buddhist principles, it was found that 26 components were chosen, which consisted of 11 components of the performance enhancement in operating under the needs of the organization, 12 components of the performance enhancement in building relationships with customers, and 11 components of the performance enhancement in selling products and services.                   

3)  With regard to the Buddhist psychology model to enhance sales person's performance, it was found that “3C4D4T Model” was a good Buddhist psychology model to enhance sales person's performance. In this model, the principle of Gharàvàsa-dhamma 4 (virtues for a good household life) was mainly applied in order to control the process of 3C4D4T Model to achieve better result. 3C means 3Competency; the required competency consisted of 3 competencies of sales person: 1) the operating under the needs of the organization, 2) building relationships with customers, and 3) selling products and services. 4D means 4Dharma, integrated with Gharàvàsa-dhamma 4 which consisted of 1) Sacca: honesty, 2) Dama: training oneself, 3) Khanti: tolerance, and 4) Càga: generosity. 4T means 4Training; it was 4 types of development which consisted of 1) training, 2) seminar, 3) study visit, and 4) relationship activities.

รายการไฟล์

ชื่อ ไฟล์ ขนาด ประเภทไฟล์ ดาวน์โหลด วันที่ทำรายการ