-
ชื่อเรื่องภาษาไทยA Comparative Study of English and Bengali Phonology: Some Possible Pedagogical Recommendation
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Comparative Study of English and Bengali Phonology: Some Possible Pedagogical Recommendation
- ผู้วิจัยMokesh Barua
- ที่ปรึกษา 1Asst. Prof. Dr. Veerakarn Kanokkamalade
- ที่ปรึกษา 2Assoc. Prof. Nilratana Klinchan
- วันสำเร็จการศึกษา29/05/2021
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาภาษาศาสตร์
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/872
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 1,411
- จำนวนผู้เข้าชม 361
บทคัดย่อภาษาไทย
-
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The purpose of this study was: 1) to study the phonological system of Bengali language. 2) to study the phonological system of English language 3) to compare phonological system of the English and Bengali sounds.
This research designed was qualitative methods for complied data analysis.
Population focused comparative study of English and Bengali Phonology and Pedagogical recommendation in Bengali language. The populations of the study focused on literatures and previous works of Comparative Study of English and Bengali Phonology and some Possible Pedagogical Recommendation in Bengali language. Research tools were used research works, books, documents, dictionary format (Bengali and English), thesis, documentary, article, library and online research about Bengali and English phonology. Data collection was tried well prepared on the selected research topic, journal articles, research papers, report, books, websites and government and non-government publications. Data analysis has been lead to
a comprehensive understanding of the comparative and contrasting study of English and Bengali phonology and some pedagogical recommendation.
The finding of research result found that 1) An English short vowel becomes a long one: /e/ ~ /eː/. 2) Some diphthongs become monophthongs or lengthened monophthongs: /əɩ/ ~ /oː/ and /eɩ / ~ /eː/. 3) Diphthongs /eι/ and /əu/ of BRP are replaced by monophthongs /e:/ and /o /. 4) central vowels /ʌ/ in words like bus, cut, hut is made more lax and open, and the result is almost like an /a/ like bas, kat, hat. 5) The BRP /з:/ in word like bird, girl, etc. are transformed into lax /a/ and /bard/ and /garl/. Bengali speakers tend to substitute some un-aspirated English consonants with aspirated sounds.
6) Some labio-dental fricatives become bilabial plosive or bilabial aspirated plosive: /f/ ~ /p/, /f/ ~ /pʰ/, /v/ ~ /b/ and /v/ ~ /bʰ/ 7) An alveolar fricative becomes a palato-alveolar fricative: /s / ~ /ʃ/. 8) A voiced palatal plosive becomes a voiced palato-alveolar affricate or vice versa: /z/ ~ /ʤ/ and /ʤ/ ~ /z/. 9) A dental fricative becomes a dental plosive: /θ/ ~ /t/.
10) An alveolar plosive becomes an alveo-retroflex plosive: /d/ ~ /t/.
Finally, the research findings could contribute to develop learning process in English language of the Bengali learners (L2).
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
6001203021 | 6001203021 | 4 MiB | 1,411 | 18 มิ.ย. 2564 เวลา 10:19 น. | ดาวน์โหลด |