-
ชื่อเรื่องภาษาไทยการศึกษาผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา ต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสาระประวัติศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
- ชื่อเรื่องภาษาอังกฤษA Study of the Results of Using Learning Activities According to Threefold Training on the Learning Achievement of History Subject of the 1st Year Secondary School Students
- ผู้วิจัยพระกิตติศักดิ์ ฐิตเมโธ (จินะกะ)
- ที่ปรึกษา 1รศ. ดร.สมชัย ศรีนอก
- ที่ปรึกษา 2ดร.นิเวศน์ วงศ์สุวรรณ
- วันสำเร็จการศึกษา26/02/2020
- ส่วนงานจัดการศึกษา:
- ชื่อปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พธ.ม.)
- ระดับปริญญาปริญญาโท
- สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา
- URI http://e-thesis.iteam.co.th/thesis/919
- ปรากฏในหมวดหมู่วิทยานิพนธ์
- ดาวน์โหลด 114
- จำนวนผู้เข้าชม 206
บทคัดย่อภาษาไทย
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองขั้นต้น ( Pre-Experimental Research ) โดยใช้วิจัยแบบหนึ่งกลุ่มทดลองก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนที่กำลังเรียนอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่
อำเภอเมืองแพร่ จังหวัดแพร่ จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 36 คน ซึ่งได้มาโดยการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) โดยมีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาการใช้วิธีการสอนตามหลักไตรสิกขา เรื่อง ความเป็นมาของชาติไทย กลุ่มสาระการเรียนรู้ สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม วิชาประวัติศาสตร์ไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้กระบวนการสอนตามหลักไตรสิกขา เรื่อง ความเป็นมาของชาติไทย กลุ่มสาระการเรียนรู้ สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม วิชาประวัติศาสตร์ไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ เครื่องมือที่ใช้ในกาวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ไทย หน่วยการเรียนรู้ที่ 3 เรื่อง ความเป็นมาของชาติไทย โดยใช้กระบวนการสอนตามหลักไตรสิกขา และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การจัดการเรียนรู้ประ วัติศาสตร์ไทย ตามหลักไตรสิกขา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ จำนวน 30 ข้อ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลการศึกษาการใช้วิธีการสอนตามหลักไตรสิกขา เรื่อง ความเป็นมาของชาติไทย กลุ่มสาระการเรียนรู้ สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม วิชาประวัติศาสตร์ไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ พบว่า การจัดการเรียนรู้ตามหลักไตรสิกขา สามารถพัฒนาให้ผู้เรียนมีสมาธิในการเรียน มีระเบียบวินัย ทั้งทางกาย และ วาจา นักเรียนมีนิสัยในการทำงานเป็นกลุ่ม มีการแบ่งการทำงานกันอย่างเป็นระบบ รู้จักทำหน้าที่ของตนเองได้เป็นอย่างดี และรักษาเวลาในการทำงานอย่างตรงเวลาตามที่ผู้สอนกำหนด มีความสามัคคีกันในการทำงาน รักษากฎระเบียบของกลุ่ม ศึกษาค้นคว้า และแสวงหาความรู้ด้วยความตั้งใจ นักเรียนสามารถลงมือปฏิบัติด้วยตัวเองได้ในการแสวงหาความรู้ นักเรียนแต่ละกลุ่มกล้าพูด กล้าคิด กล้าแสดงออก ทำให้ ผู้เรียนสามารถบรรลุผลตามเป้าหมายของการเรียนรู้ที่ผู้สอนได้กำหนดไว้
2. ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้ใช้กระบวนการสอนตามหลักไตรสิกขา เรื่อง ความเป็นมาของชาติไทย กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม วิชาประวัติศาสตร์ไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 โรงเรียนพิริยาลัยจังหวัดแพร่ พบว่า หลังเรียนมีคะแนนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้
บทคัดย่อภาษาอังกฤษ
The thesis entitled “A Study of the Results of Using Learning Activities According to Threefold Training on the Learning Achievement of History Subject of the 1st Year Secondary School Students” is the pre-experimental research by using one-group pretest-posttest design. A sample was selected from 36 students who were studying in the 1st year of the secondary school in class 2 of the academic year 2019 (B.E. 2562) of Piriyalai School Phrae Province, Phrae district, Phrae province. The purposive sampling was used to conduct the study. The study consisted of two objectives: 1) to study the use of teaching methods based on the Threefold Training about the background of Thai nation to the 1st year secondary school students, Piriyalai School Phrae Province, in the subject of Thai history with the main learning strands on social studies, religion and culture; and 2) to compare the learning achievement of before and after learning by using the teaching methods based on the Threefold Training about the background of Thai nation to the 1st year secondary school students in class 2, Piriyalai School Phrae Province, in the subject of Thai history with the main learning strands on social studies, religion and culture. The research instruments consisted of the Thai history learning management plan about the background of Thai nation by using the teaching methods based on the Threefold Training, as well as the 30-question achievement test on Thai history learning management according to the Threefold Training of the 1st year secondary school students in class 2 of Piriyalai School Phrae Province.
From the study, it was found as follows:
1) The results of the teaching methods based on the Threefold Training about the background of Thai nation to the 1st year secondary school students, Piriyalai School Phrae Province, in the subject of Thai history with the main learning strands on social studies, religion and culture revealed the following developments on students from the learning management according to the Threefold Training: students have more concentration in studying and more discipline both physically and verbally; students have a habit of working as a group with a systematic division of work; students know their duties well and work on time as instructed by the teacher; students have unity in work, students follow the group rules; students have the intention to study, research and seek knowledge; students act on their own in the pursuit of knowledge; each group of students has the courage to speak up, think, and express themselves, allowing the students to achieve the learning goals set by the teacher.
2) The results of the learning achievement of before and after the learning by using the teaching methods based on the Threefold Training about the background of Thai nation to the 1st year secondary school students in class 2, Piriyalai School Phrae province, in the subject of Thai history with the main learning strands on social studies, religion and culture showed that after learning has a higher score than before learning with a statistically significant difference at 0.05 level, according to the assumptions set.
รายการไฟล์
ชื่อ | ไฟล์ | ขนาด | ประเภทไฟล์ | ดาวน์โหลด | วันที่ทำรายการ | |
---|---|---|---|---|---|---|
Full Text | Full Text.pdf | 7.8 MiB | 114 | 20 มิ.ย. 2564 เวลา 01:09 น. | ดาวน์โหลด |